• Wed 9 Sep 2020 15:17
    6257 visningar
    395 svar
    395
    6257

    BF Maj 2021 (stannar på fl)

    Hej alla! Jag märkte att många i den andra BF maj gruppen gärna vill vara med i grupp på Facebook och då jag hellre vill stanna här på FL tänkte att jag startar en sån grupp om någon är intresserad.

    Jag är 29 år gammal och väntar mitt 3e barn. BF 17/5-21. Det har varit en berg- och dalbana och jag har inte varit säker på om vi ska fortsätta graviditeten eller ej men jag lutar nu mot att fullfölja. Är väldigt orolig för eventuella komplikationer och sjukdomar, är det någon annan med liknande känslor?

  • Svar på tråden BF Maj 2021 (stannar på fl)
  • Tue 22 Sep 2020 13:25
    zqw123 skrev 2020-09-21 12:57:50 följande:

    Stort grattis! Och jag känner verkligen igen mig. Jag är 34 och gravid med första barnet, v. 5 nu. Jag fick missfall i somras i vecka 6 vilket gör att jag inte vågar glädjas lika mycket. Tar en dag i taget typ. Jag har heller inga symtom, så det känns liksom inte helt verkligt. Kanske får ångra mig sen, men på ett sätt önskar jag nästan att jag kände av lite illamående och ömma bröst ändå. :)


    Åh, vad roligt att flera i denna grupp håller vår ålder :) Stort grattis till dig med!!

    Jag försöker också verkligen bara ta en dag i taget, men åh vad man hoppas ändå <3

    Hade du mer symtom vid förra graviditeten?
  • Tue 22 Sep 2020 15:46
    Canama skrev 2020-09-22 07:13:53 följande:

    V.8 idag!

    Mina enda symtom är egentligen illamående och trötthet. Känner verkligen INGENTING i brösten och det oroar mig lite? Någon annan som inte känner något i brösten? Ammar fortfarande dottern utan problem liksom.... Förra graviditeten kändes det i brösten...

    Illamåendet är också nästan konstant. Men kommer främst om jag varit utan mat drygt två timmar... Aptiten är också borta, de var den förra graviditeten med. Så de blir mycket smörgås och majskakor för att hålla illamåendet borta....

    3 veckor till första UL, känns låååångt. Speciellt när man inte vågar berätta något om graviditeten innan den är bekräftad -på riktigt-...


    Jag känner ungefär som dig. 


    Mina bröst var möjligen lite större innan, men inte ömma. Sen tycker jag dem minskade för några dagar sedan. Det gör mig orolig över att något hänt. Jag mår dock illa typ hela tiden och spyr ofta på morgnarna. Det är ju riktigt jobbigt att må illa hela tiden och trött är jag med, även om jag kanske är lite piggare nu. Kosten är inte så bra här heller, mycket ljust bröd. Det är bättre att få i sig något än inget alls. 

    Jag har två barn sedan tidigare och under förra graviditeten ammade jag också, det var inget som gjorde ont då. Så det är nog inget du behöver fundera på. 


    Ska kanske tillägga att även jag är i v. 8.  

  • Tue 22 Sep 2020 18:43
    Bäbiiiis skrev 2020-09-22 13:06:36 följande:

    Jag känner inget i brösten och inget illamående heller. Men det har jag inte gjort tidigare graviditeter heller. Bara lite molvärk i magen känns för mig.


    HAGUJ skrev 2020-09-22 15:46:01 följande:

    Jag känner ungefär som dig. 

    Mina bröst var möjligen lite större innan, men inte ömma. Sen tycker jag dem minskade för några dagar sedan. Det gör mig orolig över att något hänt. Jag mår dock illa typ hela tiden och spyr ofta på morgnarna. Det är ju riktigt jobbigt att må illa hela tiden och trött är jag med, även om jag kanske är lite piggare nu. Kosten är inte så bra här heller, mycket ljust bröd. Det är bättre att få i sig något än inget alls. 

    Jag har två barn sedan tidigare och under förra graviditeten ammade jag också, det var inget som gjorde ont då. Så det är nog inget du behöver fundera på. 

    Ska kanske tillägga att även jag är i v. 8.  


    Tack<3

    Nu känns det lugnare!
  • Tue 22 Sep 2020 19:08

    Då antar jag att det inte finns några protester, och hoppar med här..

    Jag är 28, snart 29 år gammal och bor tillsammans med min partner, 30, i Finland. Vi har en son som om en månad blir 1 år gammal.

    Vi har BF 29.4, enligt ultraljud som gjordes i vecka 6+4. Går nu in i vecka 10 i övermorgon :) Har haft typ desamma symtom som förra graviteten, dvs trötthet och illamående från helvete. Lågt blodtryck vilket skapar spännande fylleeffekter :D Förra graviditeten ville jag enbart äta sött, och nu vill jag enbart äta surt. Spännande att se om den är en tjej eller kille denna gång..
    Denna graviditet var inte planerad, och vi var/är jätte osäkra på om vi orkar en till så kort inpå vår son, som är ett litet energiknippe (även om nätterna). Har sömnbrist deluxe och lär väl inte bli bättre av att vara gravid :)

  • Wed 23 Sep 2020 13:14

    Jag trodde lite naivt att man skulle känna sig lite mer gravid, bara sådär som någon slags intuitiv medvetenhet ungefär XD Men jag tror att om jag inte råkat göra ett graviditetstest hade jag inte vetat om att jag var gravid. Nån som kan relatera till förväntningen och "besvikelsen" =)?

  • Wed 23 Sep 2020 19:49
    Maria Maruschka skrev 2020-09-22 13:25:55 följande:

    Åh, vad roligt att flera i denna grupp håller vår ålder :) Stort grattis till dig med!!

    Jag försöker också verkligen bara ta en dag i taget, men åh vad man hoppas ändå <3

    Hade du mer symtom vid förra graviditeten?


    Tack så mycket! :) Nej det var samma då, inga symtom alls. Hade jag inte försökt bli gravid och hållit koll så hade jag nog bara trott att missfallet var en försenad mens. Får väl se om det dyker upp fler symtom. :P
  • Wed 23 Sep 2020 21:20

    Någon som är över 30 år här?
    Jag väntar mitt fjärde barn (bf 13 Maj) Oplanerat. 
    Funderar kring det här med KUB, jag är 33 och här erbjuds KUB först ifrån 35 år. Jag är jätte orolig för både KUB och att inte göra KUB. Har pratat med barnmorskan om att få göra KUB ändå och bekosta det själv men inser ju också att man måste gå själv på grund av Corona så får ju inte min partner följa med på någonting.
    Hur orolig behöver man vara för att det ska visa någon kromosomavikelse egentligen vid min ålder 33 om det inte finns några anlag i släkt eller liknade? 

  • Thu 24 Sep 2020 11:41
    Jencie skrev 2020-09-23 21:20:28 följande:

    Någon som är över 30 år här?

    Jag väntar mitt fjärde barn (bf 13 Maj) Oplanerat. 

    Funderar kring det här med KUB, jag är 33 och här erbjuds KUB först ifrån 35 år. Jag är jätte orolig för både KUB och att inte göra KUB. Har pratat med barnmorskan om att få göra KUB ändå och bekosta det själv men inser ju också att man måste gå själv på grund av Corona så får ju inte min partner följa med på någonting.

    Hur orolig behöver man vara för att det ska visa någon kromosomavikelse egentligen vid min ålder 33 om det inte finns några anlag i släkt eller liknade? 


    Jag är absolut ingen expert och bor inte i Sverige så här råder lite andra föreskrifter. Men, fick mitt barn nr 4 strax innan jag fyllde 37 och det var absolut inga problem. På UL-testet visade sej nackspalten vara lite större än önskat för min ålder (resulterade i ?medelrisk?), så de gjorde blodprov med, vilket drog ner risken till låg. Ut kom en frisk stor grabb på 4,2kg. Är nu gravid med 5an och kommer strax ha fyllt 38 om allt går vägen. Ej gjort test(en) ännu men skriver gärna hur det går när avklarat. Kan nämna att jag kommer betala för eget blodtest om de inte står för det denna gången.
  • Thu 24 Sep 2020 11:42
    Jencie skrev 2020-09-23 21:20:28 följande:

    Någon som är över 30 år här?

    Jag väntar mitt fjärde barn (bf 13 Maj) Oplanerat. 

    Funderar kring det här med KUB, jag är 33 och här erbjuds KUB först ifrån 35 år. Jag är jätte orolig för både KUB och att inte göra KUB. Har pratat med barnmorskan om att få göra KUB ändå och bekosta det själv men inser ju också att man måste gå själv på grund av Corona så får ju inte min partner följa med på någonting.

    Hur orolig behöver man vara för att det ska visa någon kromosomavikelse egentligen vid min ålder 33 om det inte finns några anlag i släkt eller liknade? 


    Jag är 35 och även om risken för kromosomavvikelser är låg så är det inget jag skulle lämna åt chansen. Men det beror ju såklart på hur ni skulle agera om ni fick hög risk. Vi kommer förutom kub även göra NIPT vilket vi får bekosta själva.

    Sen är ju ett ultraljud mycket värt att få göra bara för att få bekräftat att barnet lever och utvecklas normalt (med eller utan kromosomavvikelser). Jag skulle aldrig tacka nej till den möjligheten men alla är ju olika och olika kontrollbehov. Det är såklart tråkigt att partners inte får följa med men man kanske i alla fall får en bild med sig hem. Bättre än inget :) Vad skulle det kosta för dig att göra kub?
  • Thu 24 Sep 2020 13:38
    Bäbiiiis skrev 2020-09-24 11:42:46 följande:
    Jag är 35 och även om risken för kromosomavvikelser är låg så är det inget jag skulle lämna åt chansen. Men det beror ju såklart på hur ni skulle agera om ni fick hög risk. Vi kommer förutom kub även göra NIPT vilket vi får bekosta själva.

    Sen är ju ett ultraljud mycket värt att få göra bara för att få bekräftat att barnet lever och utvecklas normalt (med eller utan kromosomavvikelser). Jag skulle aldrig tacka nej till den möjligheten men alla är ju olika och olika kontrollbehov. Det är såklart tråkigt att partners inte får följa med men man kanske i alla fall får en bild med sig hem. Bättre än inget :) Vad skulle det kosta för dig att göra kub?
    Jag vet vad det kostar, men har läst om summan 1600 någonstans vet dock inte om det var i mitt landsting eller inte. Så det är ju såklart ingen jätte summa det handlar om heller. 
Svar på tråden BF Maj 2021 (stannar på fl)