• Trean2021

    BF Maj 2021 (stannar på fl)

    Hej alla! Jag märkte att många i den andra BF maj gruppen gärna vill vara med i grupp på Facebook och då jag hellre vill stanna här på FL tänkte att jag startar en sån grupp om någon är intresserad.

    Jag är 29 år gammal och väntar mitt 3e barn. BF 17/5-21. Det har varit en berg- och dalbana och jag har inte varit säker på om vi ska fortsätta graviditeten eller ej men jag lutar nu mot att fullfölja. Är väldigt orolig för eventuella komplikationer och sjukdomar, är det någon annan med liknande känslor?

  • Svar på tråden BF Maj 2021 (stannar på fl)
  • Bäbiiiis

    Är i v 10 nu och vart tog alla symptom vägen? Magen har börjat puta lite men illamåendet och tröttheten är mkt bättre nu vilket gör mig orolig. Aldrig är man nöjd :P Ok, visst jag somnar fortfarande kl 21 på kvällen men kan hålla mig vaken HELA dagen.

    Hur mår ni andra. Vilka veckor är de sk spökveckorna?

  • Gullego

    Tror säkert det är vanligt att symtomen avtar kring där..

    Jag är i v 10 och för mig känns det som det blivit värre senaste veckan.. lider fruktansvärt av illamåendet på eftermiddagen och kvällen .. va sist på ul i v 8 då såg allt bra ut. Ska på ultraljud och nipt på måndag då i v 11 så det blir spännande : ) känns galet att om 2 veckor vet vi könet på bebisen!! Könet spelar ingen roll men det blir så mycket mer verkligt när man kan relatera och prata namn. Är ni fler som ska göra nipt?

  • Canama
    Bäbiiiis skrev 2020-10-28 13:12:43 följande:

    Är i v 10 nu och vart tog alla symptom vägen? Magen har börjat puta lite men illamåendet och tröttheten är mkt bättre nu vilket gör mig orolig. Aldrig är man nöjd :P Ok, visst jag somnar fortfarande kl 21 på kvällen men kan hålla mig vaken HELA dagen.

    Hur mår ni andra. Vilka veckor är de sk spökveckorna?


    Mitt illamående började klinga av runt v 10 för att sedan försvinna nästan helt runt v 12.. SKÖNT. Tröttheten kommer lite nu och då dock. Märker att jag är extra trött dagen efter jag tränat till exempel.
    Gullego skrev 2020-10-28 13:28:10 följande:

    Tror säkert det är vanligt att symtomen avtar kring där..

    Jag är i v 10 och för mig känns det som det blivit värre senaste veckan.. lider fruktansvärt av illamåendet på eftermiddagen och kvällen .. va sist på ul i v 8 då såg allt bra ut. Ska på ultraljud och nipt på måndag då i v 11 så det blir spännande : ) känns galet att om 2 veckor vet vi könet på bebisen!! Könet spelar ingen roll men det blir så mycket mer verkligt när man kan relatera och prata namn. Är ni fler som ska göra nipt?


    Jag gjorde NIPT förra veckan, så snart får vi veta! Ska ringa om en vecka på torsdag för att få svaret. Spännande! Även fast de så klart inte spelar någon roll. Förra graviditeten tog vi inte reda på kön så blir kul att testa något annat denna gång. Hoppas ju framförallt att bebis är frisk såklart <3
  • Empa86

    Hej, hur går det för alla? Mitt kräkandes har äntligen avtagit och nu mår jag bara lite illa på eftermiddagen /kvällen. Ska på kub om 1,5v och får äntligen då veta vilken vecka jag är i.

  • Bäbiiiis
    Empa86 skrev 2020-10-19 13:56:32 följande:

    Hej,

    Jag är ny i tråden och är i ca v. 11. Det känns redan som jag har typ sammandragningar! Är det någon som vet om man kan ha det redan nu? Har inte varit på något ul än så är lite orolig över att något ska vara fel.


    Jag hade också lite sammandragningar tror jag för någon vecka sedan. I v 10 då. De gjorde inte ont så jag tror inte man behöver bli orolig för det.
  • HAGUJ
    Empa86 skrev 2020-11-01 16:19:31 följande:

    Hej, hur går det för alla? Mitt kräkandes har äntligen avtagit och nu mår jag bara lite illa på eftermiddagen /kvällen. Ska på kub om 1,5v och får äntligen då veta vilken vecka jag är i.


    Jag mår också lite bättre, men spyr fortfatande en del. Har gått in i v 14.

    Vi var på KUB förra veckan och fick inga bra siffror, men inte heller dåliga. Just nu är det oklart om det blir nipt eller inte. Jag tror att siffrorna sänktes av en något bred nackspalt, dock inom det normala.

    Är det någon som har erfarenhet kring en något bred nackspalt?

    Så just nu är det lite jobbigt. Är väl egentligen inte så orolig för kromosomförändringar, men bred nackspalt kan tyda på strukturella fel.
  • Asteria

    Jag har gått in i v 14 och har gjort KUB. Var väldigt nervös innan. Har varit fruktansvärt dålig (allvarligt gravidillamående) och eftersom jag varit hemma får man mycket tid till att tänka. Men det gick jättebra! Allt såg fint ut, fostret växer som det ska och väldigt bra siffror på KUB. Ska äntligen försöka börja njuta av den här graviditeten.

    Har tyvärr inga erfarenheter av bred nackspalt, men bm som gjorde KUB sa att allt under 3,5 var normalt. Hur bred var den HAGUJ?

  • Asteria
    kristina27 skrev 2020-11-02 15:35:04 följande:

    Ni som gjort kub nu nyligen, har eran sambo fått vara med? Om inte hur gjorde ni då? Facetime eller etc? :)


    På Östra sjukhuset i Göteborg får inte partner vara med. Det råder dessutom foto- och videoförbud på hela sjukhusområdet så ingen Facetime. Bara att gilla läget. På vissa privata mottagningar i Göteborg som gör KUB får dock partner vara med.
  • Gullego

    Gjorde nipt idag och får svar på fredag eller måndag !! Jag har valt att inte göra kub och istället göra nipt privat för det kändes bättre.. ultraljudet idag såg jättebra ut, livlig liten krabat så nu håller man tummarna att resultatet är bra! Galet att veta könet om några dagar bara ..

Svar på tråden BF Maj 2021 (stannar på fl)