• Wed 9 Sep 2020 15:17
    6424 visningar
    395 svar
    395
    6424

    BF Maj 2021 (stannar på fl)

    Hej alla! Jag märkte att många i den andra BF maj gruppen gärna vill vara med i grupp på Facebook och då jag hellre vill stanna här på FL tänkte att jag startar en sån grupp om någon är intresserad.

    Jag är 29 år gammal och väntar mitt 3e barn. BF 17/5-21. Det har varit en berg- och dalbana och jag har inte varit säker på om vi ska fortsätta graviditeten eller ej men jag lutar nu mot att fullfölja. Är väldigt orolig för eventuella komplikationer och sjukdomar, är det någon annan med liknande känslor?

  • Svar på tråden BF Maj 2021 (stannar på fl)
  • Fri 11 Dec 2020 23:04
    Bäbiiiis skrev 2020-12-11 22:44:56 följande:

    Jag är i 16+4 och jag tror jag har känt lite diffusa rörelser tidigare men idag kände jag tydligt ett par sparkar. Eller snarare små dutt. Så härligt att känna. Hoppas det kommer mer snart. På ul i v 13 trodde barnmorskan att min moderkakan sätt i bakvägg vilket gör att man sannolikt känner tidigare än om den hade suttit fram. Är det ditt första barn? För mig är det tredje.Så härligt att ha fått se den lille igen :)


    Åh, jag hoppas jag får känna iaf lite duttar snart. Det är mitt första barn och jag läste det det då kan dröja till vecka 20 typ, bara så otålig. Också det att jag så gärna vill ha livstecken, ultraljudet om 3 veckor känns så långt bort.
  • Mon 14 Dec 2020 17:36

    Hej, Endast halvvägs in i graviditeten och jag har redan börjat spekulera om när bebisen kommer att komma. Har haft otroligt lyxigt med de tidigare 3 gravideterna och har inte behövt gå hela tiden ut. Nu tänker jag att jag kanske kommer göra det. Hur har ni andra haft det? När har bebisarna kommit?

  • Mon 14 Dec 2020 18:43

    1a 40+1

    2a 37+2

    3e 37+0

    Kan tillägga att med trean fick jag prematura värkar i v 34+, blev behandlad med bricanyl och lyckades hålla till 37 fulla veckor : )

  • Tue 15 Dec 2020 11:25

    Mina har kommit vid 40+2 och 37+1. Hoppas verkligen på att denna inte kommer tidigare än 37+0. Men med den så kallade "luriga trean" skulle jag inte bli förvånad om jag gick över och fick bli igångsatt.

  • Tue 15 Dec 2020 11:39
    Empa86 skrev 2020-12-14 17:36:55 följande:

    Hej, Endast halvvägs in i graviditeten och jag har redan börjat spekulera om när bebisen kommer att komma. Har haft otroligt lyxigt med de tidigare 3 gravideterna och har inte behövt gå hela tiden ut. Nu tänker jag att jag kanske kommer göra det. Hur har ni andra haft det? När har bebisarna kommit?


    Hej!

    Första barnet kom i v 37+1 (kejsarsnitt) pga svår hepatos. Väntar nu på att se om jag får det igen...då blir det tidig förlossning troligtvis eftersom det innebär ökade risker för fostret i slutet.
  • Tue 15 Dec 2020 11:41

    Hade RUL idag och allt såg fint ut! Bebisen var väldigt samarbetsvillig så det tog bara 15 minuter. Fick reda på att jag har moderkakan i framvägg den här gången så det var nog därför det tog lite tid att känna rörelser :)

  • Tue 15 Dec 2020 12:27
    Asteria skrev 2020-12-15 11:41:22 följande:

    Hade RUL idag och allt såg fint ut! Bebisen var väldigt samarbetsvillig så det tog bara 15 minuter. Fick reda på att jag har moderkakan i framvägg den här gången så det var nog därför det tog lite tid att känna rörelser :)


    Åh, vad härligt att ha gjort RUL och att allt såg bra ut! Jag börjar bli lite orolig för att mitt RUL ska ställas in. Bor i Stockholm och har tid 4/1 och nu pratas det ju om att all icke-akut vård ska ställas in. Vet inte om det gäller sådana här kontroller eller inte...
  • Tue 15 Dec 2020 21:20

    Åh va lurigt @Hunny B om det blir inställt, vet inte hur de ser på RUL. Hoppas du får gå!

    Ja tänk att det är omöjligt att veta hur länge bebis har tänkt att stanna i magen. Hoppas covid lugnat ner sig igen så att maken får följa med. Jag tror knappt min man fattat att vi ska ha ett barn till då han inte får följa med på något, svårt att vara delaktig på så vis i dessa tider.

  • Wed 16 Dec 2020 11:35
    Empa86 skrev 2020-12-15 21:20:53 följande:

    Åh va lurigt @Hunny B om det blir inställt, vet inte hur de ser på RUL. Hoppas du får gå!

    Ja tänk att det är omöjligt att veta hur länge bebis har tänkt att stanna i magen. Hoppas covid lugnat ner sig igen så att maken får följa med. Jag tror knappt min man fattat att vi ska ha ett barn till då han inte får följa med på något, svårt att vara delaktig på så vis i dessa tider.


    Vet inte om du vill ha något tips på delaktigheten- det stod också "ett barn till" så gissar att du har mer erfarenhet än mig gällande att vara gravid (första barnet för mig).

    Men vi gör såhär att min man har följt med på ultraljuden (RUL imorgon). Även om han bara får sitta i bilen och vänta så är det iaf en händelse för honom. Och skulle det visa sig vara något fel känns det väldigt tryggt att han är där och att han inte är kvar på jobbet. Så sitter vi en stund efter och pratar genom hur besöket var när allt är färskt i mitt minne. Vi får också filma ultraljudet också. 

    Framtida besök med BM kommer också (så långt det går) ske över telefon. och då kommer både jag och min man vara med över telefon. 
  • Wed 16 Dec 2020 12:04

    Här har det hänt en del.

    Jag ska försöka svara på så mycket som möjligt utan att citera andra.

    Jag har också funderat väldigt mycket på när bebisen ska komma, mina andra två har varit lite tidiga och då tänker jag ofta att det blir så här med. Men jag vill inte samtidigt inte förvänta mig det.

    Vi har också gjort ultraljud igen, tyvärr med en mindre avvikelse. Något vidgat njurbäcken, precis på gränsen. Det blir nytt ultraljud i v 32 så får vi se hur det utvecklat sig. Är det någon här som har erfarenhet av det?

    Min man satt i bilen under tiden, med båda barnen som var förkylda. Vi ville också göra det tillsammans och bara tanken på att behöva köra hem 6 mil själv med dåliga besked kändes fruktansvärt. Givetvis krånglade Messenger precis under ultraljudet, fick senare veta att det var inte lokalt hos oss, typiskt.

Svar på tråden BF Maj 2021 (stannar på fl)