• Wed 9 Sep 2020 15:17
    6385 visningar
    395 svar
    395
    6385

    BF Maj 2021 (stannar på fl)

    Hej alla! Jag märkte att många i den andra BF maj gruppen gärna vill vara med i grupp på Facebook och då jag hellre vill stanna här på FL tänkte att jag startar en sån grupp om någon är intresserad.

    Jag är 29 år gammal och väntar mitt 3e barn. BF 17/5-21. Det har varit en berg- och dalbana och jag har inte varit säker på om vi ska fortsätta graviditeten eller ej men jag lutar nu mot att fullfölja. Är väldigt orolig för eventuella komplikationer och sjukdomar, är det någon annan med liknande känslor?

  • Svar på tråden BF Maj 2021 (stannar på fl)
  • Fri 30 Apr 2021 08:23
    Go o gla skrev 2021-04-29 21:39:14 följande:

    Läst att man skall röra sej så lite som möjligt, tom lägga sej ner, och ringa ambulans om vattnet går för att undvika att navelsträngen kläms fast mellan huvudet och bäckenet. Hur vida stor risk det egentligen är att ngt sånt skulle hända vet jag dock inte men varför riskera ngt liksom? :)


    Jaha, jag tror endast det gäller om bebisen ligger i tvärläge?Så har jag förstått det iallafall (har bara läst på internet dock, så vet inte om de stämmer) De kan ju fortfarande ligga med huvudet neråt fast inte vara fixerad liksom :).
  • Fri 30 Apr 2021 08:28
    HAGUJ skrev 2021-04-29 12:02:41 följande:

    Stort grattis till din lilla pojk.

    Jag tänkte svara digangående din vattniga flygning. Så har jag haft det med mina två flickor drygt tre dygn innan födelse. Med första trodde jag det var vattnet som gått, men så var det inte enligt kontroll. Jag trodde ändå att det var lite vatten som kommit. När det hände med andra var det mer, jaha det var det här som hände förra gången.

    Nu inatt kom faktiskt en sådan stor vattnig flygning igen så just nu tippar jag på bebis på söndag för min del.


    Aha, ja det känns väldigt rimligt. Läkaren jag träffade sa att slemproppen kunde lösas upp och komma ut som en flytning. Mina två första förlossningar startade med typiska slemproppar men nu de två senaste med flytningar som vatten. Synd man inte visste det i förväg, haha.

    Hoppas du är igång nu :)
  • Fri 30 Apr 2021 11:30

    @Canama, ja mycket möjligt. Har ny revision på tisdag med att ev. hinnsvepning. Minns jag passar jag på att fråga då. :)

  • Fri 30 Apr 2021 12:24

    Grattis till bebisarna som kommit!! Åh vad man längtar. Var inne på förlossningen i natt. Hade haft regelbundna värkar med upp till tre minuters mellanrum under eftermiddag/kväll. Så vaknade jag av att jag hade så ont och när jag ställde mig upp sa det splash på golvet. Men...det var inte vattenavgång utan vattniga flytningar och jag var knappt öppen alls. Så deppigt att vara hemma igen med onda värkar. Fick bara en dos Citodon med mig så undrar hur jag ska palla helgen. Någon som har bra tips? Vi har tid (för andra gången) för igångsättning med ballongkateter på söndag pga stort barn och tidigare ks. Förra gången gick det inte eftersom jag inte var öppen alls...

  • Fri 30 Apr 2021 12:46

    Jag tycker mig ha börja få lite oregelbundna och lindriga förvärkar nu sedan sedan igår. Hoppas på att de intensifieras snart.

    Det här med att vattnig flytningar kan orsaka ett splash på golvet tycker jag låter lite märkligt. Väldigt riktiga flytningar i så fall men så kan det kanske vara när slemproppen löser upp sig. Tänkte bara nämna att med mitt första barn gick vattnet hemma och det var "splash-mängder" som då kom men väl på förlossningen fanns det ytterligare en hinna som inte gått och när den togs kom det väldigt mycket mer vatten. Det kan alltså vara så att bara ena hinnan går och då kommer inte allt vatten.

  • Sat 1 May 2021 21:41

    Idag är alla mina känningar som bortblåsta. Inte alls lika ont i blygdbenet längre, inga förvärkar, inget tydligt tryck neråt. Hmm jag som blev så hoppfull häromdagen. Kanske var det bara bebisen som fixerades i bäckenet som orsakade känningarna. Eller så är det lugnet före stormen...

  • Sun 2 May 2021 07:32

    Här är det också knäpptyst. Känns som det aldrig kommer bli någon bebis, fast det är 8 dagar kvar till BF,haha! Stackars alla de som går över tiden... Första barnet kom 4 dagar innan beräknat.
    På något sätt var jag inställd på att denne lilla skulle komma minst 2 veckor innan. Men de var nog mera en överlevnadsstrategi min hjärna kom på. Hade väldigt jobbigt där ett tag..... Nu känns de lite bättre igen. Men bebis är nog välkommen lite tidigare ändå ;)

  • Sun 2 May 2021 09:50
    Empa86 skrev 2021-04-30 08:28:44 följande:

    Aha, ja det känns väldigt rimligt. Läkaren jag träffade sa att slemproppen kunde lösas upp och komma ut som en flytning. Mina två första förlossningar startade med typiska slemproppar men nu de två senaste med flytningar som vatten. Synd man inte visste det i förväg, haha.

    Hoppas du är igång nu :)


    Jag är väldigt tveksam nu. Den här graviditeten har varit annorlunda och fortsätter så. Jag har haft lite förvärkar till och från sen snart två veckor och visst är det lite mer nu än då. Men absolut inga större förändringar. Har nu även gått längre än med de andra två så känns lite hopplöst. Trött på att vara gravid och vill bara få förlossningen gjord.
  • Sun 2 May 2021 12:12

    Kan bara skriva under på vad ni andra redan tagit upp. Inga känningar och inga större förhoppningar... just nu känns det som jag bryr mej mindre o mindre om när hon kommer, så länge hon mår väl och jag inte behöver bli igångsatt- vilket är min stora fasa ifall det inte kicksr igång spontant. Har två i bagaget och båda otroligt jobbiga upplevelser. Mina kompisar vå spontana har tusen ggr smidigare och bättre på alla plan för både mej och liten...

  • Sun 2 May 2021 12:14

    Dumma autokorrigering.... ?mina kompisar ...? skulle stå ?mina andra två..?, ha

Svar på tråden BF Maj 2021 (stannar på fl)