• Wed 9 Sep 2020 15:17
    6216 visningar
    395 svar
    395
    6216

    BF Maj 2021 (stannar på fl)

    Hej alla! Jag märkte att många i den andra BF maj gruppen gärna vill vara med i grupp på Facebook och då jag hellre vill stanna här på FL tänkte att jag startar en sån grupp om någon är intresserad.

    Jag är 29 år gammal och väntar mitt 3e barn. BF 17/5-21. Det har varit en berg- och dalbana och jag har inte varit säker på om vi ska fortsätta graviditeten eller ej men jag lutar nu mot att fullfölja. Är väldigt orolig för eventuella komplikationer och sjukdomar, är det någon annan med liknande känslor?

  • Svar på tråden BF Maj 2021 (stannar på fl)
  • Fri 7 May 2021 13:57
    Canama skrev 2021-05-07 12:40:06 följande:

    När har du BF?

    Jag kan väl delge lite spännande nyheter iallafall ;)

    Hade kontroll idag och är 2-3cm öppen, mjuk tapp (?). Bebis ligger dock fortfarande ganska högt men är -nästan- fixerad (fråga mig inte hur de mäter sånt, haha). Hon gjorde en hinnsvepning och sa att han förhoppningvis är här inom 2 dagar :D

    Hon bokade också in överburenhetskontroll om en vecka och då sätts jag igång om inget hänt. Så senast nästa helg är han här!


    Åh vad kul med lite progress. Hoppas på att hinnsvepningen hjälper. Jag födde mitt första barn dagen efter en hinnsvepning. Vilken vecka är du i nu och hur långt efter bf har du överburenhetskontrollen? Jag har inte nästa tid hos bm förrän på bf+3. Nu är jag i v 37+3. Känns som väldigt långt tid utan någon kontroll. Hade ju gärna gjort en hinnsvepning tidigare än så.
  • Fri 7 May 2021 14:31
    Bäbiiiis skrev 2021-05-07 13:57:17 följande:
    Åh vad kul med lite progress. Hoppas på att hinnsvepningen hjälper. Jag födde mitt första barn dagen efter en hinnsvepning. Vilken vecka är du i nu och hur långt efter bf har du överburenhetskontrollen? Jag har inte nästa tid hos bm förrän på bf+3. Nu är jag i v 37+3. Känns som väldigt långt tid utan någon kontroll. Hade ju gärna gjort en hinnsvepning tidigare än så.
    Jag är 39+3 idag så överburenhetskontrollen är i 40+3. Är ju egentligen inte en vecka över förens på måndagen. MEn jag antar att de hellre sätter igång innan helgen än efter...

    Ja, jag tror de gjorde en liten hinnsvepning med första barnet (var in på kontroll pga minskade fosterrörelser då) och hon kom 2 dagar efter det. Så hoppas de sätter fart nu! Har haft molvärk till och från men det har jag ju haft senaste tiden ändå...
  • Fri 7 May 2021 15:41

    Jag har BF 13 maj (enligt papprena, 12 maj enligt FL)

    hade ungefär som du då, när min hinnsvepning gjordes, men ännu ingen bebis... dock har jag fått lite mer förvärkar mm sen den gjordes, och slemmissen har lossnat vilket den nog annars inte hade... så hoppas på att även om jag inte är i aktivt förlossningsarbete ännu, att saker och ting går framåt så när stora dagen kommer blir smärtan lite kortare :D

  • Fri 7 May 2021 21:25

    Min lilla flicka är också typ fixerad nu sa bm. Bf är den 17. Ligger bara här nu å väntar..... haha. Så dumt egentligen. Men allt är förberett, packat och klart. Längtar!!!!

    Har haft förvärkar sen kl 17 men har inte börjat klocka nåt ön utan hoppas bara att de håller i sig.

    Men har ju haft en del sammandragningar osv tidigare också utan att det hänt nåt mer. Så försöker bara ta det lugnt utan större förhoppningar. Har fått graviditetsdiabetes så har hon inte kommit ?på utsatt dag? så har jag fått tid för igångsättning den 18. Så oavsett vad så kommer hon garanterat inom 2 veckor. Lycka till för er!!!!!!

  • Sat 8 May 2021 01:27

    Skönt att ha en deadline och veta med dej att du inte behöver gå över tiden iaf! Sen kan man ju hoppas förvärkarna omvandlas till förlossningsvärkar så du slipper igångsättning :)

    Jag har haft lite mer action på kvällen. Sen ca 19-tiden har jag haft sammandragningar var 10 minut, men svaga som inte gjort ont alls. Gick på promenad efter 1.5h klockning och de blev mer diffusa och kom med 10-15 minuters mellanrum. Sen nu har de blivit starkare, inte tätare men nu gör de mer ont - såpass att de håller mej vaken.

    Tagit paracetamol nu och hoppas det tar udden av det hela så jag får vilat lite. Helt ok att inte åka till sjukan i natt men också helt ok med att det få dra igång på riktigt snart; typ, imorgon bitti. Kan man få lägga beställningar? :D

  • Sat 8 May 2021 11:47
    Go o gla skrev 2021-05-08 01:27:13 följande:

    Skönt att ha en deadline och veta med dej att du inte behöver gå över tiden iaf! Sen kan man ju hoppas förvärkarna omvandlas till förlossningsvärkar så du slipper igångsättning :)

    Jag har haft lite mer action på kvällen. Sen ca 19-tiden har jag haft sammandragningar var 10 minut, men svaga som inte gjort ont alls. Gick på promenad efter 1.5h klockning och de blev mer diffusa och kom med 10-15 minuters mellanrum. Sen nu har de blivit starkare, inte tätare men nu gör de mer ont - såpass att de håller mej vaken.

    Tagit paracetamol nu och hoppas det tar udden av det hela så jag får vilat lite. Helt ok att inte åka till sjukan i natt men också helt ok med att det få dra igång på riktigt snart; typ, imorgon bitti. Kan man få lägga beställningar? :D


    Heja dig! Hoppas på framsteg.

    själv hade jag mer kännbara sammandragningar hela dagen igår. Var ÖVERTYGAD om att de skulle dra igång ordentligt senast inatt. Oj vad snopen man var när man vaknade och ingenting hänt......

    varit lugnt nu på fm också. Hållit igång lite för mycket tror jag, så nu har jag ont i hela kroppen istället... Lite sammandragningar har dock kommit sen jag la mig på soffan.
  • Sat 8 May 2021 13:08

    Spännande, hoppas ej långt kvar. Blev också lite förvånad men också lättad att det inte drog igång med full storm under natten. Har nyss putsat massa fönster och hujedamej vilket drag det var i magen. Inte klockat men det börjar kännas rejält i jmf mot gårdagens mesiga sammandragningar, haha. Huffar och puffar under de flesta nu, men de är fortf inte särskilt täta. Lagt mej ner en stund nu och verkar slappna av magen lite med.

    Just ja, igår trodde jag hela slemproppen hade gått eftersom det inte kom något mer men hade fel, för våg tre har kommit idag. Hur mkt kan man ha egentligen!? För nyfikenhetens skull, ngn som har en aning om hur öppen man i teorin är när hela fallit ut?

  • Sat 8 May 2021 13:26

    4/5 kl 21:39 kom plutten med akut kejsarsnitt i v 36+1 och vägde in på 2575 gram.

    runt lunch fick jag värkar och en annan underlig smärta men jag ville avvakta och se vad som hände med värkarna. Ringer förlossningen kl 17 som ber mig komma in eftersom jag ska ha planerat kejsarsnitt vid senare tillfälle. Väl inne visar ctg på regelbundna värkar och bricanyl sätts in i ett försök att stoppa det. Bricanylen hjälper inte och jag har mycket ont och får lustgas. Läkaren kommer in och beslutar om akut kejsarsnitt då jag är snittad 2 ggr tidigare och har mycket sammanväxningar. När dom kommit in i buken upptäcker dom att livmodern spruckit och en bit av hinnsäcken och bebisens hand ligger utanpå. Det va verkligen tur att jag litade på min magkänsla och åkte in och att dom snittade så snabbt annars hade både bebis och jag kunnat strukit med. 2,5 liter blod fattigare men så glad över att allt till sist gick så bra!

    Lycka till ni andra : )

  • Sat 8 May 2021 15:54

    Ojoj vilken tur!!! Och stoooort grattis!! Kul att det händer lite i tråden och fler som får sina goingar! Här börjar väntan bli tröttsam. Värkarna fortsätter i samma rytm men blir starkare (dock ej tätare), så man börjar undra när det skall skjuta fart. På detta viset blir man ju bara trött. Femte graviditeten men första som det ?luras? så länge....

  • Sun 9 May 2021 03:21

    Liten uppdatering. Kl 00:55 8/5 föddes vår lilla Valeria. 3750kg - längd ännu okänd.

    Kom in till förlossningen runt 20-tiden och var då öppen ca 4-5cm, vid 22-tiden öppen ca 7-8cm och fullt öppen runt 23:30 men då hon låg högt bad de men att ?krysta ner henne?, så fick test-krysta sas pö om pö själv utan BM lr annan i rummet och plask så gick vattnet. Vi ringde in dem och medans de förberedde för att undersöka mej så kom lillan som på ett bananskal på sängmadrassen, haha. Jag sa till BM, hon kommer - hon bara tittade på mej och sa ?jag ser det?, och swosh så var lillan ute. Jätteknasig känsla att hon gled ut så lätt och att ingen var där att ta emot henne. Hon skrek själv på en gång väl ute och ett par minuter efter kom läkarna in (iom de inte var berädda på att jag skulle föda så snabbt tog det lite tid). Allt väl iaf och lillfisan sussar sött och jag inväntar sömnen... men lär nog bli svårt att sova i natt, dels för all adrenalin, lillan här som man vill vaka över hela tiden och min lillkille i tankarna som sover utan mamma för första ggn. Hoppas få gå hem imorgon även om de vill jag stannar tills måndag kväll (rutin med 48h här)...

Svar på tråden BF Maj 2021 (stannar på fl)