• teeseen

    Hjälp! Magbesvär!

    Hej! (Lite lång text) Jag har en liten 6 veckors hemma som har väldigt mycket besvär med magen. Han har haft det den andra veckan ungefär när vi började helt med ersättning. Vi använder oss av nan sensitive och har provat minfom osv. Det har blivit värre dem senaste veckorna. Han kan ibland börja skrika och gråta när han får mat, men efter en stund så suger han i sig lite och samma sak igen. Försök ge napp för att se om det bara är suga han vill men den vill han inte ha. Han skriker och spänner sig, men ibland går det bra att äta. Han har varit förstoppad men nu är det väldigt vattnigt, jätte löst och grön/gult. Trots detta så måste han kämpa för att få ut bajset med skrik och gråt. Ibland måste vi till och med hjälpa till, tycker inte vi ska behöva det när han är så lös i magen. Bäst sover han på mage, men det kan han ju bara göra på dagarna när vi är vakna. Bvc säger inte så mycket, dem pratar mest om omogna tarmar och att det flesta barn har problem. Men tycker inte det ska behöva vara så. Någon med erfarenhet och tips? Super tacksam!!

  • Svar på tråden Hjälp! Magbesvär!
  • Anonym (Mamma)

    Kolla upp direkt och ni bör inte hjälpa till själva. Kräv att få remiss vidare. Eller byt bvc. Kan ju vara mjölkallergi eller förstoppning. Kan ni testa ny nappflaska? Antikolik, och var noga med att det ska rinna långsamt.

  • teeseen

    Bvc har varit inne på att vi skulle kunna prova komjölksfritt, men samtidigt tror hon inte det är det. Jag har också nämt förstoppning men fick då till svar att det borde inte vara det när han är så liten. Vi har antikolik flaskor, så borde inte vara nå fel på dem.

  • Anonym (Mamma)

    Men att bajset nu är löst kan betyda att han har en rejäl förstoppning och detta är bajs som sipprar runt. Så dels måste man ta hand om det, och om du då ändå kommer i kontakt med barnmedicin så kan du be dem om en åsikt angående komjölksallergi. Min son får otäcka förstoppningar när han får i sig mjölk.

  • teeseen

    Hej! Tack för dina svar. Jag har hört det om förstoppningen. Hade din son det och det kom ut löst? Det kommer och andra sidan väldigt mycket när det väl kommer. Men det kanske det ska göra? Pratade med en barnläkare nyss som var helt bombsäker på att det är komjölksallergi. Så hon tyckte bvc ska göra utredning på det.

  • Anonym (Mamma)

    Vad skönt att höra att någon lyssnat ordentligt på dig! Vi har haft alla möjliga situationer. Just att det kommer löst ibland har gjort att man blir så förvirrad. Men det är kroppens sätt att kompensera för förstoppningen. Jag tror aldrig vi haft så det runnit förbi, bara att det kommer löst när han fått ut det hårda. Han är 2,5 år nu och vi kämpar fortfarande med förstoppningar trots att han är helt mjölkfri nu. Men får han i sig mjölk så smular bajset ???? viktigt att hålla kontakt med barnmedicin så man får bort förstoppningsproblemen.

  • teeseen

    Okej, nej men usch. Hoppas det växer bort. Det är så jobbigt när dem små är besvärade med magen.

  • Anonym (Enn)

    Har du testat magdroppar? Kan vara värt att prova!

  • teeseen

    Ja, jag har nog testat allt som går att testa faktiskt. Plus bvc säger att nan sensitive har samma sak i sig som magdropparna :)

  • Anonym (Olivia)

    Vi bytte till D-vitamindroppar från Holistic och tror kanske att vi såg förändring. Vi har kört komjölksfri ersättning med vår tjej. Jag har även i några droppar kallpressad rapsolja i ersättningen för att få igång magen. Doc Browns nappflaskor är knöliga att diska, men har gjort att hon inte kräkts lika mycket.

    Vi fick vår första burk mjölkproteinfria ersättning från BVC. Märkte förändring efter typ en vecka.

Svar på tråden Hjälp! Magbesvär!