• Anonym (Tomyris)

    Kan bonusbarnet bo kvar vid separation?

    Jag och sambon kommer separera och hon kommer flytta till ett annat län. Hon har en son i tonåren som hon har ensam vårdnad om. Han vuxit upp med mig som bonuspappa men jag har ingen juridisk vårdnad om honom. Den biologiska pappan lever men är inte alls intresserad av att ha kontakt med pojken.

    Han går i gymnasiet och vill helst slippa byta skola när hon flyttar. Vi är alla tre överens om att han kan bo kvar hos mig tills han tar studenten. Men kan juridiken sätta käppar i hjulet? MÅSTE han flytta med sin mamma och byta skola när hon flyttar?

  • Svar på tråden Kan bonusbarnet bo kvar vid separation?
  • EpicF

    Om du och mamman är överens att det är bäst för honom så kan han absolut bo kvar. Om han själv vill också. Det som kan sätta käppar i hjulet är om din ex-sambo har delad vårdnad med sonens pappa. Då kan förmodligen kräva att sonen bor till honom.

  • Anonym (Tomyris)
    EpicF skrev 2020-09-12 16:05:34 följande:

    Om du och mamman är överens att det är bäst för honom så kan han absolut bo kvar. Om han själv vill också. Det som kan sätta käppar i hjulet är om din ex-sambo har delad vårdnad med sonens pappa. Då kan förmodligen kräva att sonen bor till honom.


    Det är just här jag fått lite olika svar. T ex att om utbildningen finns på orten där mamman bor så måste han flytta eftersom det är där han ska vara folkbokförd.

    Pappan är inget bekymmer.
  • Anonym (Sneakers)

    Jag vet inte vad som gäller men det finns andra vägar

    Finns det någon kurs eller inriktning han kan söka som inte finns där hon bor? Så gjorde jag för att få bo kvar när mina föräldrar flyttade. Då bodde jag som inneboende hos en granne.

    Annars borde ni kunna söka dispans. Låt sonen klaga hos bup om hur jobbigt allt är så ni får ett barn intyg därifrån.

  • Anonym (Tomyris)

    Ska tillägga att han är 16 år. Har för mig att man kan bo på annan ort om föräldrarna tillåter det.

  • Anonym (SK)
    Anonym (Tomyris) skrev 2020-09-12 16:14:32 följande:
    Det är just här jag fått lite olika svar. T ex att om utbildningen finns på orten där mamman bor så måste han flytta eftersom det är där han ska vara folkbokförd.

    Pappan är inget bekymmer.
    Varför ska han vara folkbokförd hos mamman om han ska bo hos dig?

  • Anonym (eee)
    Anonym (Tomyris) skrev 2020-09-12 16:14:32 följande:
    Det är just här jag fått lite olika svar. T ex att om utbildningen finns på orten där mamman bor så måste han flytta eftersom det är där han ska vara folkbokförd.

    Pappan är inget bekymmer.
    Eftersom det finns mängder med gymnasieungdomar som väljer att bo inneboende och gå gymnasiet på annan ort än där föräldrar bor, så kan det inte vara något problem att han bor kvar hos dig och går gymnasiet där. Jag har aldrig hört att man "måste" vara folkbokförd där v.h bor, om man faktiskt bor någon annanstans med dennes godkännande (men jag vet förstås inte allt)

    Är man 16 år kan man skriva sig var man vill, så länge v.h är ok med det. Ni kan plocka ut adressändringsblankett på nätet. 
  • EpicF
    Anonym (Tomyris) skrev 2020-09-12 16:14:32 följande:

    Det är just här jag fått lite olika svar. T ex att om utbildningen finns på orten där mamman bor så måste han flytta eftersom det är där han ska vara folkbokförd.

    Pappan är inget bekymmer.


    Måste och måste. Man måste också se till vad som är näst för honom och vad han vill. Speciellt när det handlar om en tonåring på gymnasiet.
  • EpicF
    Anonym (Tomyris) skrev 2020-09-12 16:24:40 följande:

    Ska tillägga att han är 16 år. Har för mig att man kan bo på annan ort om föräldrarna tillåter det.


    Ja, det ska man kunna om man går ex på gymnasiet på annan ord. Dock ska man fortfarande vara folkbokförd hos en av vårdnadshavarna.
  • EpicF
    Anonym (eee) skrev 2020-09-12 16:34:00 följande:

    Eftersom det finns mängder med gymnasieungdomar som väljer att bo inneboende och gå gymnasiet på annan ort än där föräldrar bor, så kan det inte vara något problem att han bor kvar hos dig och går gymnasiet där. Jag har aldrig hört att man "måste" vara folkbokförd där v.h bor, om man faktiskt bor någon annanstans med dennes godkännande (men jag vet förstås inte allt)

    Är man 16 år kan man skriva sig var man vill, så länge v.h är ok med det. Ni kan plocka ut adressändringsblankett på nätet. 


    En 16 åring kan inte skriva sig var denne vill men den kan själv göra en adressändring.

    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/flyttanmalan/anmalaflyttforbarn.4.3810a01c150939e893f18d24.html
  • Anonym (Kvinna 39)

    Klart han kan bo hos dig! Du och mamman är ju överens. Vem är det som skulle klaga på det menar du?

Svar på tråden Kan bonusbarnet bo kvar vid separation?