• Sat 12 Sep 2020 20:01
    757 visningar
    6 svar
    6
    757

    Misslyckat hörseltest efter födseln

    Hej!

    Mitt barn, en grabb som föddes 10 dagar övertiden, är i skrivande stund knappt 3 dagar gammalt och vi nu hemkomma från BB.

    Allt har gått bra, utom OAE hörseltet där han blev kuggad på bägge öronen. Testet genomförde 30 h efter förlossningen, vid utskrivningen (ca 48 h) så gjorde man hörseltest 2-4 med samma negativa resultat.

    Vi är helt i chock, varken jag eller min fru har någon i släkten som är döv. Vi har blivit remitterade till en öronläkare.

    Kan verkligen fostervatten/vax verkligen resultera i att hörselkanalerna sätter igen bägge öronen?

    Någon som känner igen säg ?

    Tack på förhand.

    En nybliven orolig förälder.

  • Svar på tråden Misslyckat hörseltest efter födseln
  • Sat 12 Sep 2020 20:10
    #1
    +1

    Fosterfett kan sitta kvar ett tag i hörselgångarna. På min dotter tog det 4 dygn innan hon blev godkänd på ena örat. Det var troligen fosterfett då hon föddes med mycket sånt på kroppen. Fick dom inte några signaler alls från nåt av öronen? Förstår att ni är oroliga men försök att njuta av er lilla nyfödda och vänta tills ni vet mer hos öronläkaren. Lycka till!

  • Sat 12 Sep 2020 21:20
    #2

    Tack för svar. Han fick 4/8 på ena örat och 2/8 på de andra.

    Värden blev faktiskt sämre vid de senare testen.

    Känns helt fel att börja självtesta honom med att slå med kastruller eller andra metoder för att se om han reagerar på ljud.

    Man vill bara kunna njuta lilleman och slippa bekymra sig om hörseln??

  • Sat 12 Sep 2020 21:32
    #3

    Njut ni av er bebis. Många "kuggar" testerna men blir sedan godkända.

    Skulle det trots allt visa sig att lilleman har kraftig hörselnedsättning kan man operera och sätta in cochleainplantat (osäker på stavning) som gör att även helt döva kan höra, och/eller använda teckenspråk. Det kommer att gå bra!

  • Sun 13 Sep 2020 07:59
    #4

    Hej!

    Vi fick negativt resultat 2 ggr, både på BB och återbesök, på ett av öronen när min son föddes i juli. Fick remiss till öron-näsa-hals och där blev det tillslut godkänt efter lite om och men. Det behöver inte alls vara någon fara! :)

  • Tue 15 Sep 2020 21:44
    #5

    Hallå, nu har vi haft grabben hemma i några dagar. Studerat hur han reagerar på nya ljud, startar man köksfläkten så verkar han sluta skrika. Börjar grannen slagborra i betongväggen och han är vaken så spänner han upp ögonen. Eller om glas klirrar mot en tallrik av oaktsamhet. Så oron är iaf lite mindre ????.

    Tack för peppen!

  • Tue 15 Sep 2020 23:45
    #6
    Krabaten87 skrev 2020-09-15 21:44:31 följande:

    Hallå, nu har vi haft grabben hemma i några dagar. Studerat hur han reagerar på nya ljud, startar man köksfläkten så verkar han sluta skrika. Börjar grannen slagborra i betongväggen och han är vaken så spänner han upp ögonen. Eller om glas klirrar mot en tallrik av oaktsamhet. Så oron är iaf lite mindre ????.

    Tack för peppen!


    Det låter super, då reagerar han ju defenitivt på ljud :)
Svar på tråden Misslyckat hörseltest efter födseln