• Anonym (Vill hjälpa­.)
    Sun 13 Sep 2020 15:07
    10942 visningar
    88 svar
    88
    10942

    En person som alltid hamnar i drama och konflikter?

    Min sambo är enligt mig världens mest underbara tjej. Jag älskar henne, mitt barn älskar henne och skall jag någon gång ha fler barn vill jag att hon skall vara mamma till det. Hoppas att hon blir min fru en dag. Hon är snäll, rolig, temperamentsfull (men inte på ett dåligt sätt), spontan, jättesnygg och helt underbar.

    Det här känns lite som jag sviker den jag älskar eller snackar skit om henne, men jag behöver hjälp för jag vill hjälpa henne. Min dotter älskar henne, jag älskar henne, men jag tror hon har en annan sida med.

    Hon hamnar ofta i konflikt med folk. Kollegor, vänner, sina egna föräldrar. Jag ser inte vad hon gör för fel, men när tom. hennes mamma sagt åt mig att om någon hamnar i konstant konflikt med alla andra, så är det inte alla andra det är fel på. Lite kryptiskt...men jag kan inte se "felet".

    Hon kommer hem ledsen från jobbet, hon byter ofta avdelning hon jobbar på, eller till motsvarande jobb på annat ställe för att slippa bråk men hamnar i nya. Skär sig aldrig med vårdtagarna men alltid med andra i personalgruppen. Speciellt kvinnor, kanske hade vart med män med men det jobbar få män i det jobbet. Det blir bråk om scheman, min sambo är lite perfektionist av sig och säger ifrån när hon tycker någon slarvar eller försöker bestämma vilket kan orsaka en del? Men det är någon månad med nya kollegor sedan kommer hon hem ledsen för att det har vart bråk.

    Mina vänner gillar henne, tycker hon är rolig, smart osv. så det verkar mest gälla andra kvinnor. Min dotter går dock jättebra. Hon hamnar i bråk med sin mamma, sina systrar, de få vänner hon har rätt ofta. Hon säger vad hon tycker, tex. om någon har fel, eller betett sig dåligt, tex. om hennes mamma säger något elakt om hennes pappa så påpekar hon att pappa har rätt om hon tycker pappa har rätt istället för att hålla med, just det kanske är orsaken till många bråk. Hon moraliserar kanske en del? Vid tex. ett tillfälle när en väninna bedrog sin man och berättade om sin "lover" så blev hon väldigt kritisk istället för som de andra att "heja på". Då blev det väldig osämja, och hon var dömande och kritisk satt på hög häst osv.

    Men hon säger mest vad hon tycker som jag ser det, och det är en positiv egenskap, jag är själv rätt feg av mig och ser upp till henne för det, men det skär sig väldigt ofta spec. på hennes jobb.

    Någon slags diagnos? Hur kan jag hjälpa henne att hamna i färre konflikter?   

  • Svar på tråden En person som alltid hamnar i drama och konflikter?
  • Anonym (C)
    Sun 13 Sep 2020 15:27
    #1

    Är hon sån som är stolt över att hon är så ?ärlig? som person oxå? Så drygt att ha såna där personer i din omgivning så jag förstår att hon hamnar i konflikter. Har inget filter utan bara måste vräka ur sig vad hon tycker och tänker om allt, helt utan tanke på hur andra känner. Hon får väl träna på att vara tyst, man behöver inte vara ?ärlig? precis hela tiden.

  • Sun 13 Sep 2020 15:30
    #2

    Man brukar säga att det inte ens fel när två träter. Det gäller förmodligen även här. Jag tror inte att det BARA är din tjejs fel att det blir bråk, men faktum kvarstår. Den gemensamma nämnaren är hon. Att hon hamnar i konflikt både på jobbet och på fritiden, tyder på att det är hon som har samarbetssvårigheter eller går för långt i sin kritik mot andra. Det låter som att hon måste tagga ner. Förstår hon det själv? Kanske män har lättare att ta hennes beteende, eller så bemöter hon kvinnor annorlunda. Är man ofta på kollisionskurs med omgivningen, är det inte bara omgivningen som är överkänslig. Jag själv t ex, tenderar att hamna i konflikter med personer som din flickvän, eller om det gäller något allvarligt. Men sällan annars. Jag bråkar inte ofta med folk och är generellt omtyckt, men kan ändå säga ifrån när situationen kräver det. Tar inte skit. Och hackar inte på andra, det kanske är det din tjej gör? Eller har hon svårt att lyssna på andra? Svårt att tygla sitt humör?

  • Anonym (tvill­ingmam­ma)
    Sun 13 Sep 2020 15:44
    #3

    Grejen med drama queens som din flickvän, är ju att de kan vara hur roliga och snälla och trevliga som helst så länge allt går deras väg. Men så fort något går dem emot, tar de ut det på omgivningen. Passiv aggressivitet, tjafs, anklagelser eller silent treatment t ex. Och omgivningen börjar ofta tassa på tå runt dessa personer, vilket är lika destruktivt. Jag har dumpat en fd kompis som betedde sig så. Jag var inte den enda vän hon förlorade. Ett ex var också lite sån, så det är inte bara kvinnor. Numera omger jag mig bara med lugna och stabila människor som visst kan visa känslor eller säga ifrån, men inte på det sättet. Drama queens och drama kings och personer med sk hett temperament, göra sig icke besvär. Jag har fått nog av sånt. Men du verkar älska din flickvän ts och ni verkar ha det bra. Vad tror hon själv blir fel i interaktionen med andra? Vill hon förändras?

  • Anonym (Vill hjälpa­.) Trådstartaren
    Sun 13 Sep 2020 15:50
    #4
    Anonym (C) skrev 2020-09-13 15:27:15 följande:

    Är hon sån som är stolt över att hon är så ?ärlig? som person oxå? Så drygt att ha såna där personer i din omgivning så jag förstår att hon hamnar i konflikter. Har inget filter utan bara måste vräka ur sig vad hon tycker och tänker om allt, helt utan tanke på hur andra känner. Hon får väl träna på att vara tyst, man behöver inte vara ?ärlig? precis hela tiden.


    Nej hon är väldigt "ostolt" av sig. Så det är inte så att hon går och påpekar att hon säger vad hon tycker, utan hon bara påpekar när hon tycker saker är fel eller när hon tycker att någon agerat fel. Men jag känner igen det du beskriver och den typen av person, det är sådan hon är, fast utan självhävdelsen av att vara sådan om du fattar? Hon skulle inte påpeka "Jag säger alltid vad jag tycker" och göra en grej av det på det sättet, utan hon bara säger vad hon tycker.
    fornminne skrev 2020-09-13 15:30:32 följande:

    Man brukar säga att det inte ens fel när två träter. Det gäller förmodligen även här. Jag tror inte att det BARA är din tjejs fel att det blir bråk, men faktum kvarstår. Den gemensamma nämnaren är hon. Att hon hamnar i konflikt både på jobbet och på fritiden, tyder på att det är hon som har samarbetssvårigheter eller går för långt i sin kritik mot andra. Det låter som att hon måste tagga ner. Förstår hon det själv? Kanske män har lättare att ta hennes beteende, eller så bemöter hon kvinnor annorlunda. Är man ofta på kollisionskurs med omgivningen, är det inte bara omgivningen som är överkänslig. Jag själv t ex, tenderar att hamna i konflikter med personer som din flickvän, eller om det gäller något allvarligt. Men sällan annars. Jag bråkar inte ofta med folk och är generellt omtyckt, men kan ändå säga ifrån när situationen kräver det. Tar inte skit. Och hackar inte på andra, det kanske är det din tjej gör? Eller har hon svårt att lyssna på andra? Svårt att tygla sitt humör?



    Hon kan vara kritisk men det är när andra gör fel. Tex. var det något bråk om när hon kritiserade någon för att hon slarvade med skötseln på någons liggsår (Jag kan inte det där så jag vet inte exakt hur jag skall beskriva) och ville visa personen som slarvat hur man gör skötseln och omläggningen korrekt och hon som blev kritiserad var ssk och min sambo är usk och det blev prestigebråk.

    Så hon skvallrar inte till chefen eller så utan tar det direkt med personen när de gör fel.  
  • Sun 13 Sep 2020 15:50
    #5

    De som ser sig själv som sanningssägare, saknar i själva verket social kompetens. Hela vårt samhälle skulle kollapsa om alla hela tiden gick omkring och sa vad de tyckte. Det är inget att se upp till utan en brist som hon behöver jobba med. Måste vara oerhört jobbigt för henne att hela tiden göra sig omöjlig också. Och det kommer att bli asjobbigt för era barn framöver att ha den där mamman som folk ogillar.

    Nånstans måste det väl ringa nån klocka både hos dig och henne att hon själv kan ha nåt att göra med dessa konflikter hon ständigt hamnar i.

  • Anonym (J)
    Sun 13 Sep 2020 15:52
    #6

    Kan det vara så att hon är dålig på se saker ur andras perspektiv och räkna ut hur de kommer att uppleva det hon säger? För en del kommer sådant rätt så naturligt medan andra måste anstränga sig och verkligen jobba för att lära sig vad andra människor tänker och känner i olika situationer.

  • Anonym (Vill hjälpa­.) Trådstartaren
    Sun 13 Sep 2020 16:00
    #7
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2020-09-13 15:44:28 följande:

    Grejen med drama queens som din flickvän, är ju att de kan vara hur roliga och snälla och trevliga som helst så länge allt går deras väg. Men så fort något går dem emot, tar de ut det på omgivningen. Passiv aggressivitet, tjafs, anklagelser eller silent treatment t ex. Och omgivningen börjar ofta tassa på tå runt dessa personer, vilket är lika destruktivt. Jag har dumpat en fd kompis som betedde sig så. Jag var inte den enda vän hon förlorade. Ett ex var också lite sån, så det är inte bara kvinnor. Numera omger jag mig bara med lugna och stabila människor som visst kan visa känslor eller säga ifrån, men inte på det sättet. Drama queens och drama kings och personer med sk hett temperament, göra sig icke besvär. Jag har fått nog av sånt. Men du verkar älska din flickvän ts och ni verkar ha det bra. Vad tror hon själv blir fel i interaktionen med andra? Vill hon förändras?


    Passivt aggressiv eller silent treatment kan jag skoja till det lite och säga att det är konster jag önskar att hon behärskade. Gör man fel blir man rättad och är hon arg så vet man det, det är ingen silent treatment utan man får höra direkt vad hon känner och vad man gjort fel.

    Vad hon tror själv är felet är att hon försöker hjälpa till och berätta när någon gör fel. (Hon berömmer också när någon gjort rätt, uppskattar hon något så visar hon det) men hon kan inte läsa av när hennes hjälp är önskvärd eller ej.

    Men det är svårt eftersom hon samtidigt är ganska känslig och vill att andra skall tycka om henne så hon är ofta ledsen efter att ha vart i konflikt. 
  • Anonym (Vill hjälpa­.) Trådstartaren
    Sun 13 Sep 2020 16:06
    #8
    Drottningen1970 skrev 2020-09-13 15:50:37 följande:

    De som ser sig själv som sanningssägare, saknar i själva verket social kompetens. Hela vårt samhälle skulle kollapsa om alla hela tiden gick omkring och sa vad de tyckte. Det är inget att se upp till utan en brist som hon behöver jobba med. Måste vara oerhört jobbigt för henne att hela tiden göra sig omöjlig också. Och det kommer att bli asjobbigt för era barn framöver att ha den där mamman som folk ogillar.

    Nånstans måste det väl ringa nån klocka både hos dig och henne att hon själv kan ha nåt att göra med dessa konflikter hon ständigt hamnar i.


    Både min dotter och min dotters kompisar kommer hon väldigt bra överens med, så jag har inget tvivel alls på att hon skulle bli en fantastisk mamma. Hon tror inte det själv tyvärr utan är orolig att hon inte skulle klara det just pga konstanta konflikter tex. med sin egen mamma och systrar.
  • Sun 13 Sep 2020 16:06
    #9
    Anonym (Vill hjälpa.) skrev 2020-09-13 15:50:08 följande:
    Nej hon är väldigt "ostolt" av sig. Så det är inte så att hon går och påpekar att hon säger vad hon tycker, utan hon bara påpekar när hon tycker saker är fel eller när hon tycker att någon agerat fel. Men jag känner igen det du beskriver och den typen av person, det är sådan hon är, fast utan självhävdelsen av att vara sådan om du fattar? Hon skulle inte påpeka "Jag säger alltid vad jag tycker" och göra en grej av det på det sättet, utan hon bara säger vad hon tycker.
    fornminne skrev 2020-09-13 15:30:32 följande:
    Man brukar säga att det inte ens fel när två träter. Det gäller förmodligen även här. Jag tror inte att det BARA är din tjejs fel att det blir bråk, men faktum kvarstår. Den gemensamma nämnaren är hon. Att hon hamnar i konflikt både på jobbet och på fritiden, tyder på att det är hon som har samarbetssvårigheter eller går för långt i sin kritik mot andra. Det låter som att hon måste tagga ner. Förstår hon det själv? Kanske män har lättare att ta hennes beteende, eller så bemöter hon kvinnor annorlunda. Är man ofta på kollisionskurs med omgivningen, är det inte bara omgivningen som är överkänslig. Jag själv t ex, tenderar att hamna i konflikter med personer som din flickvän, eller om det gäller något allvarligt. Men sällan annars. Jag bråkar inte ofta med folk och är generellt omtyckt, men kan ändå säga ifrån när situationen kräver det. Tar inte skit. Och hackar inte på andra, det kanske är det din tjej gör? Eller har hon svårt att lyssna på andra? Svårt att tygla sitt humör?
    Hon kan vara kritisk men det är när andra gör fel. Tex. var det något bråk om när hon kritiserade någon för att hon slarvade med skötseln på någons liggsår (Jag kan inte det där så jag vet inte exakt hur jag skall beskriva) och ville visa personen som slarvat hur man gör skötseln och omläggningen korrekt och hon som blev kritiserad var ssk och min sambo är usk och det blev prestigebråk. Så hon skvallrar inte till chefen eller så utan tar det direkt med personen när de gör fel.  

    Det där med omläggningen är en sak, kanske var ssk:n slarvig. Men om din flickvän ofta kritiserar andra eller hamnar i konflikter, handlar det inte bara om prestigebråk. Det låter som att din flickvän till viss del saknar social kompetens samt har svårt att sätta sig in i hur andra tänker och känner. Hur andra upplever hennes beteende. Är hon en sån som tycker att hon alltid har rätt? Samt ofta säger vad hon tycker utan att tänka om det är lämpligt eller nödvändigt? I så fall förstår jag om hon får problem.
  • Anonym (ppp)
    Sun 13 Sep 2020 16:06
    #10

    En del behöver bara lära sig att man inte alltid måste säga precis allt man tänker.

    Har en son som jag ofta fått förklara detta för. Hans svar är "men jag är ju bara ärlig", så då har jag förklarat att det må så vara, men det är hans tolkning av situationen. Inte säkert alla andra tycker likadant, väger in samma saker osv. Han förstår nu, är 20 år, men det har varit många diskussioner för att få honom att helt enkelt hålla klaffen ibland. 
    Att inte såra andra, även om det aldrig var meningen från hans sida. Att inte alltid komma med lösningar, för det är inte alls säkert den andra personen är ute efter det, utan bara ville få prata av sig, osv. 

Svar på tråden En person som alltid hamnar i drama och konflikter?