• Lisa says
    Sun 13 Sep 2020 18:31
    1719 visningar
    33 svar
    -1
    33
    1719

    Vad tycker du om dessa pojknamn?

    Kämpar med att hitta pojknamn som känns ok att leva med
    Vad tycker du? Är det nåt som är fint nog? Är det nåt som är omöjligt?

    Arild



    Matthis



    Edgar



    Vegard



    Viljar



    Espen



    Lewis



    Vilhelm



    Vidar



    Even



    Josef



    Jess


     
  • Svar på tråden Vad tycker du om dessa pojknamn?
  • Sun 13 Sep 2020 18:34
    #1
    +1

    namn i min smak helt klart. Mina favoriter av dessa är...

    Espen
    Viljar
    Arild

    Gillar även

    Alrik
    Odin
    Eskil
    Atlas
    Minou

  • Sun 13 Sep 2020 18:38
    #2
    Arild  = Tänker bara på den skånska badorten Arild... Hade aldrig valt det när det finns Arvid att välja på...

    Matthis = Ska h uttalas? Tycker Mattis är finare och enklare. Lite gammaldags men fint.



    Edgar = Ok, tänker mest på Aristocats, men det går ju att bortse ifrån.



    Vegard = känns 100% norskt. Ska ni bo i Sverige? Då hade jag valt ett annat namn. Bor ni i Norge så funkar det såklart!



    Viljar = Är det ett namn? Var tvungen att söka på scb.se och det är tydligen ett namn med medelåldern 14 år, så det är nytt eller har fått ett uppsving bland barn de senaste åren. Finns redan 41 st som har det, så det är tydligen ett namn...



    Espen = Inte så fint...



    Lewis = jeans... Svårt att uttala. Hade valt något annat... Hellre Levis om ni vill ha det namnet med svenskt uttal. Eller Louis.



    Vilhelm = fint



    Vidar = fint



    Even = gillar inte det



    Josef = Ok



    Jess = inte så fint


     
  • Sun 13 Sep 2020 19:06
    #3

    Gillar Arild, men uttalar ni det på svenska eller norska?


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Sun 13 Sep 2020 19:07
    #4

    Gillar bara Josef. Flera av de andra är så fula så jag skulle tycka synd om ett barn som hette så.

  • Sun 13 Sep 2020 19:39
    #5
    +1

    Arild (tänker inte på orten utan snarare Stavrum; klassisk HIFspelare) är fint och gillar också Even. Men då har jag bott i Norge i några år så det spelar ju in.. Har ni norskt påbrå? Valde också ett namn till ett av mina barn som är vanligare i Norge men inte norskt från början, finns väldigt många fina. De andra namnen är ok också tycker jag men inte wow liksom.

  • Lisa says
    Sun 13 Sep 2020 19:39
    #6

    Tack för svar! Många av namnen är norska, ja, som några noterat; Even, Vidar, Espen, Viljar, Arild, Vegard är ju alla vanliga namn där, vet inte varför det skulle vara ett problem, för oss är Norge bara 2 timmar hemifrån... (Viljar är alltså inte nytt, utan ett från början estniskt namn som har funnits sedan 30-talet i Norge, mycket populärt just nu.) Vi har bott i Norge en del och har hälften av våra nära vänner där, känns som helt naturligt att välja fritt mellan norska och svenska namn. Eftersom vi båda är svenska blir ju uttalet dock ganska försvenskat, ofta märks det inte men visst, på t ex Arild...

    Jess och Lewis är såklart engelska, tycker inte de skiljer sig från William och sånt som är vanligt i Sverige nu.

    Kul med Aristocats, tänkte själv på det idag när jag vaknade, att inte kan man döpa sitt barn efter någon som hatar katter..!

  • Sun 13 Sep 2020 19:47
    #7

    Arild - ok, men ingen favorit

    Matthis - fint om man tar bort h:et

    Edgar - fint

    Vegard - ok, men ingen favorit

    Viljar - inte så förtjust

    Espen - inte så förtjust

    Lewis - svårt att förstå hur det ska uttalas. Gillar Levi.

    Vilhelm - fint

    Vidar - fint

    Even - blir lite tokigt på engelska, särskilt om kompisen heter Odd.

    Josef - fint

    Jess - inte fint

  • Sun 13 Sep 2020 20:39
    #8

    Josef älskar jag, det är ett riktigt fint namn med fin betydelse och passar både ett barn och en vuxen man.

    Så det hade jag valt om jag vore du.

    De andra namnen var inte fina enligt mig.

  • Mon 14 Sep 2020 02:14
    #9
    +1

    Många underbara namn!

    Arild - Har stått på min lista! Eget och vackert, men inte krångligt.

    Matthis - Sött. Kanske för sött, det känns liksom lite för smeknamnigt. H:et känns krångligt.

    Edgar - Love! Vackert och lite finurligt. Eget, men inte konstigt. Gångbart. Kan fock bli "Eddie".

    Vegard - starkt och vackert. Dock lite väl likt flicknamnet Vega när man säger det snabbt/är smålänning

    Viljar - har stått på min lista. Å ena sidan start, å ena sudan sött och busigt. Eget, men inte konstigt. Kan bli "Ville" eller missförstås för flicknamnet Vilja.

    Espen - älskar! Mysnamn som har precis allt, så många lager och passar hela livet. Samma här - eget, men inte konstigt.

    Lewis - Ståtligt på engelska. Malplacerat i Sverige/Norge och med ett svenskt/norskt efternamn.

    Vilhelm - Typiskt starkt, bra, gångbart och vackert. Blur aldrig fel. Var dock beredd på att det blir "Ville".

    Vidar - Hello starkt och ståtligt(och vackert) vikinganamn! Enkelt och bra på alla vis.

    Even - Fint, men lite intetsägande i mina öron. Görs kanske lätt om till Evan.

    Josef - bra och gångbart. Inte riktigt min grej bara.

    Jess -smeknamn. Engelskt smeknamn.

    1. Vidar

    2. Arild

    3. Espen

    4. Vilhelm

    5. Edgar

    6. Viljar

    7. Vegard

    8. Josef

    9. Matthis

    10. Even

    11. Lewis

    12. Jess


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Skogss­port
    Mon 14 Sep 2020 02:27
    #10

    Vilhelm eller Edgar.

    Jag gillar dock William bättre än Vilhelm.

Svar på tråden Vad tycker du om dessa pojknamn?