• Anonym (Vuxen­barnsd­ilemma­)
    Sun 13 Sep 2020 23:03
    5613 visningar
    104 svar
    104
    5613

    Mitt ex vill att jag ska betala för vårt vuxna barn, som bor hos h*n

    Hej, behöver input! Bakgrundsinformation:

    Jag har två barn, 18 och 20 år, som bor hos mitt ex. 18-åringen går sista året på gymnasiet, 20-åringen går på Komvux för att läsa in kurser som h*n inte fick godkänt i på ungdomsgymnasiet. Exet har en lön under genomsnittet. Problemet för exet är, att i och med att 20-åringen gått ut ungdomsgymnasiet, så får exet inte längre några bidrag för 20-åringen (typ bostadsbidraget för h*n eller studiebidraget), och på grund av att 20-åringen inte tagit tillräckligt många studiepoäng, så får 20-åringen inte längre CSN. Jag betalar fortfarande underhåll för 18-åringen, men mitt underhåll för 20-åringen har upphört enligt lag.

    Nu menar mitt ex, att h*n inte längre har råd att försörja 20-åringen ensam. Exet menar, att jag bör chippa in. Till saken hör, att jag ärvde en summa efter mina föräldrar, som kanske låter stor i exets öron. MEN denna summa gjorde att jag äntligen kunde sluta ett träligt jobb och starta en egen firma inom det område, som jag egentligen velat arbeta inom hela livet. Jag sysslar alltså inte med någon lyxkonsumtion för mina arvspengar, utan jag har stoppat pengar i företaget, samt att jag har en del på ett sparkonto som får gå åt till mina hushållsutgifter, månad för månad, tills jag får lönsamhet i mitt företag. 

    Exet och 20-åringen försöker tillsammans få mig att känna dåligt samvete, genom att säga att 20-åringen kanske inte kommer att få den utbildning h*n har tänkt (och som jag också tycker är en bra idé i sig), på grund av hushållets ekonomiska problem. De menar att jag borde chippa in, nu när jag har mina arvspengar. 

    Medan jag tycker, att en 20-åring borde hitta sätt att reda upp sin situation själv, och försörja sig själv. T.ex. genom att överklaga myndighetsbeslut, skaffa sig ett extrajobb, eller skaffa sig ett heltidsjobb och samtidigt genom självstudier beta av de poäng som fattas, tills h*n kan få studiemedel igen. 

    Jag har för övrigt sagt, att jag gärna betalar för något "speciellt" och utvecklande för båda våra barn, nu när jag har pengar, typ några veckor på ett språkinstitut utomlands. Eller att jag kan bjuda på en kryssning, som vi gör tillsammans. Men att jag ska betala rena hushållskostnader för mitt ex' hushåll, månad efter månad, känns övermaga och fel.

    Vem har rätt - exet eller jag?

  • Svar på tråden Mitt ex vill att jag ska betala för vårt vuxna barn, som bor hos h*n
  • Mon 14 Sep 2020 11:00
    #51
    Anonym (op) skrev 2020-09-14 10:53:23 följande:
    Nej, men jag antar att du citerar saker du själv tror på.
    Det gjorde väl du också? Du citerade Lawline och jag Peter Samuelsson. Är du själv jurist så att du är kapabel att avgöra vem i saken Lawline vs Samuelsson som har rätt? Eller är du kanske lika lite jurist som jag eftersom du citerar Lawline i stället för tja, dig själv?

    Ts får väl skaffa verifierad kunskap om/när han tycker sig behöva den. 
  • Mon 14 Sep 2020 11:02
    #52
    Anonym (Ritva) skrev 2020-09-14 10:56:51 följande:
    Men citatet handlar om ngn som inte studerar, så det är inte applicerbart på TS fall, oberoende om TS barn gjort studieuppehåll eller ej.
    Men självklart är det det. Föräldrar har inte försörjningsplikt för ungdomar som avbrutit sina studier och sedan återupptagit dem. Så om ts barn har gjort det så har ts inte någon försörjningsskyldighet. 
  • Anonym (op)
    Mon 14 Sep 2020 11:07
    #53
    Pope Joan II skrev 2020-09-14 11:00:01 följande:
    Det gjorde väl du också? Du citerade Lawline och jag Peter Samuelsson. Är du själv jurist så att du är kapabel att avgöra vem i saken Lawline vs Samuelsson som har rätt? Eller är du kanske lika lite jurist som jag eftersom du citerar Lawline i stället för tja, dig själv?

    Ts får väl skaffa verifierad kunskap om/när han tycker sig behöva den. 
    Varför är du så aggressiv?

    Jag är rätt säker på att jag har rätt, hade nyss ett barn i samma situation.
  • Mon 14 Sep 2020 11:10
    #54
    Anonym (op) skrev 2020-09-14 11:07:04 följande:
    Varför är du så aggressiv?

    Jag är rätt säker på att jag har rätt, hade nyss ett barn i samma situation.
    Aggressiv? Jag är totalt neutral. Så vad är det som gör att du är "rätt säker" på att du har rätt? Du hade barn i samma situation inhämtade informationen om vad som gällde från?
    sextiotalist skrev 2020-09-14 10:58:07 följande:
    Det stämmer och kan ungdomen söka studielån så kan ungdomen försörja sig.

    Jag tror även att man kan få försörjningsstöd för att läsa grundskolan
    Det stämmer visst inte alls. Det säger både Anonym (op) och Anonym (Ritva). Den förra tycker dessutom att jag är aggressiv. 


  • Mon 14 Sep 2020 11:18
    #55
    Pope Joan II skrev 2020-09-14 11:02:21 följande:

    Men självklart är det det. Föräldrar har inte försörjningsplikt för ungdomar som avbrutit sina studier och sedan återupptagit dem. Så om ts barn har gjort det så har ts inte någon försörjningsskyldighet. 


    Avbrottsregeln togs bort 2002.
  • sextio­talist
    Mon 14 Sep 2020 11:19
    #56

    Om ungdomen anser sig ha rätt till underhåll från dig.

    Föreslå att ni tillsammans besöker en jurist och ta reda på vad som gäller.

    Det är alltså den myndiga ungdomen som ska söka och eventuellt ha rätt till underhåll från den andra föräldern. Inte den andra föräldern

  • Mon 14 Sep 2020 11:23
    #57
    Limeblad skrev 2020-09-14 11:18:04 följande:
    Avbrottsregeln togs bort 2002.
    Det måste jag säga att jag inte tycker framgår av lagtexten i föräldrabalken. Avbrutna studier kan knappast räknas som pågående skolgång. Men kanske ska det tolkas på annat sätt än jag förmår göra. 

    "Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning."

  • Anonym (op)
    Mon 14 Sep 2020 11:27
    #58
    Pope Joan II skrev 2020-09-14 11:23:47 följande:
    Det måste jag säga att jag inte tycker framgår av lagtexten i föräldrabalken. Avbrutna studier kan knappast räknas som pågående skolgång. Men kanske ska det tolkas på annat sätt än jag förmår göra. 

    "Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning."
    Jo, fast studierna pågår ju då före och efter avbrottet. 
  • sextio­talist
    Mon 14 Sep 2020 11:30
    #59
    Limeblad skrev 2020-09-14 11:18:04 följande:

    Avbrottsregeln togs bort 2002.


    Avbrottsregeln innebar att föräldrarna blev underhållskyldiga om studierna återupptogs innan barnet blev 19, om den skrivninger är borta så kan det innebära att om man slutar gymnasiet vid 18 med ofullständiga betyg så är det inte alls självklart att man kan få underhåll om man börjar ett halvår senare
  • Mon 14 Sep 2020 11:30
    #60
    Pope Joan II skrev 2020-09-14 11:23:47 följande:

    Det måste jag säga att jag inte tycker framgår av lagtexten i föräldrabalken. Avbrutna studier kan knappast räknas som pågående skolgång. Men kanske ska det tolkas på annat sätt än jag förmår göra. 

    "Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning."


    Förstod det som att ts barn påbörjat komvuxstudier. Då komvux räknas som jämförlig grundutbildning pågår skolgången under den tiden barnet går på komvux (längst till 21 år).
Svar på tråden Mitt ex vill att jag ska betala för vårt vuxna barn, som bor hos h*n