• Anonym (Vuxen­barnsd­ilemma­)
    Sun 13 Sep 2020 23:03
    5481 visningar
    104 svar
    104
    5481

    Mitt ex vill att jag ska betala för vårt vuxna barn, som bor hos h*n

    Hej, behöver input! Bakgrundsinformation:

    Jag har två barn, 18 och 20 år, som bor hos mitt ex. 18-åringen går sista året på gymnasiet, 20-åringen går på Komvux för att läsa in kurser som h*n inte fick godkänt i på ungdomsgymnasiet. Exet har en lön under genomsnittet. Problemet för exet är, att i och med att 20-åringen gått ut ungdomsgymnasiet, så får exet inte längre några bidrag för 20-åringen (typ bostadsbidraget för h*n eller studiebidraget), och på grund av att 20-åringen inte tagit tillräckligt många studiepoäng, så får 20-åringen inte längre CSN. Jag betalar fortfarande underhåll för 18-åringen, men mitt underhåll för 20-åringen har upphört enligt lag.

    Nu menar mitt ex, att h*n inte längre har råd att försörja 20-åringen ensam. Exet menar, att jag bör chippa in. Till saken hör, att jag ärvde en summa efter mina föräldrar, som kanske låter stor i exets öron. MEN denna summa gjorde att jag äntligen kunde sluta ett träligt jobb och starta en egen firma inom det område, som jag egentligen velat arbeta inom hela livet. Jag sysslar alltså inte med någon lyxkonsumtion för mina arvspengar, utan jag har stoppat pengar i företaget, samt att jag har en del på ett sparkonto som får gå åt till mina hushållsutgifter, månad för månad, tills jag får lönsamhet i mitt företag. 

    Exet och 20-åringen försöker tillsammans få mig att känna dåligt samvete, genom att säga att 20-åringen kanske inte kommer att få den utbildning h*n har tänkt (och som jag också tycker är en bra idé i sig), på grund av hushållets ekonomiska problem. De menar att jag borde chippa in, nu när jag har mina arvspengar. 

    Medan jag tycker, att en 20-åring borde hitta sätt att reda upp sin situation själv, och försörja sig själv. T.ex. genom att överklaga myndighetsbeslut, skaffa sig ett extrajobb, eller skaffa sig ett heltidsjobb och samtidigt genom självstudier beta av de poäng som fattas, tills h*n kan få studiemedel igen. 

    Jag har för övrigt sagt, att jag gärna betalar för något "speciellt" och utvecklande för båda våra barn, nu när jag har pengar, typ några veckor på ett språkinstitut utomlands. Eller att jag kan bjuda på en kryssning, som vi gör tillsammans. Men att jag ska betala rena hushållskostnader för mitt ex' hushåll, månad efter månad, känns övermaga och fel.

    Vem har rätt - exet eller jag?

  • Svar på tråden Mitt ex vill att jag ska betala för vårt vuxna barn, som bor hos h*n
  • Mon 14 Sep 2020 11:34
    #61
    sextiotalist skrev 2020-09-14 11:30:10 följande:

    Avbrottsregeln innebar att föräldrarna blev underhållskyldiga om studierna återupptogs innan barnet blev 19, om den skrivninger är borta så kan det innebära att om man slutar gymnasiet vid 18 med ofullständiga betyg så är det inte alls självklart att man kan få underhåll om man börjar ett halvår senare


    Jag tolkar ändringen som att det syftade till att utöka möjligheten till underhåll. Enligt kommentaren till ändringen står det i vart fall att den underhållsskyldigheten kan återuppstå.
  • Mon 14 Sep 2020 11:34
    #62
    Limeblad skrev 2020-09-14 11:30:29 följande:
    Förstod det som att ts barn påbörjat komvuxstudier. Då komvux räknas som jämförlig grundutbildning pågår skolgången under den tiden barnet går på komvux (längst till 21 år).
    Javisst. Det har jag aldrig ens diskuterat. Jag pratar om avbrutna studier. Har ungdomen gjort något annat mellan gymnasiet och komvux, till exempel arbetat eller bara legat på soffan, så är det ett avbrott i studierna. 
  • Mon 14 Sep 2020 11:36
    #63
    Pope Joan II skrev 2020-09-14 11:34:15 följande:

    Javisst. Det har jag aldrig ens diskuterat. Jag pratar om avbrutna studier. Har ungdomen gjort något annat mellan gymnasiet och komvux, till exempel arbetat eller bara legat på soffan, så är det ett avbrott i studierna. 


    Det är det som inte spelar någon roll längre.

    Saxat från förarbetet:

    ?Föräldrarna är underhållsskyldiga bara om barnet går i skolan. Gör barnet ett uppehåll i sin skolgång, är föräldrarna inte underhållsskyldiga under uppehållet. Men underhållsskyldigheten träder in igen om och när barnet återupptar skolgången.?
  • Mon 14 Sep 2020 11:37
    #64
    Anonym (op) skrev 2020-09-14 11:27:53 följande:
    Jo, fast studierna pågår ju då före och efter avbrottet. 
    Ja, men det är ju skillnad på om man slutar att studera och i stället arbetar eller tar ett sabbatsår och på ett vanligt sommarlov. I det förra fallet är studierna avbrutna och försörjningplikten har upphört, i det senare inte. Men nu menar ju Limeblad att det gjorts en ändring i föräldrabalken och så kan det ju förstås vara (jag är fortfarande inte jurist) - jag undrar bara varför inte formuleringen i lagtexten tycks ha hängt med när ändringen gjordes. 
  • sextio­talist
    Mon 14 Sep 2020 11:43
    #65
    Limeblad skrev 2020-09-14 11:34:03 följande:

    Jag tolkar ändringen som att det syftade till att utöka möjligheten till underhåll. Enligt kommentaren till ändringen står det i vart fall att den underhållsskyldigheten kan återuppstå.


    Det är därför jag föreslår att de ska ta kontakt med en jurist och då ungdomen (som är den som ska söka underhåll) och den föräldern som då eventuellt ska betala underhåll
  • Swarls
    Mon 14 Sep 2020 13:43
    #66
    Anonym (N) skrev 2020-09-14 10:47:39 följande:

    Jag tycker du är ganska snål faktiskt. Den andra föräldern sköter och har skött dina två avkommor och du kan inte tänka dig skjuta till lite där? Denna föräldern skulle, rent krasst, med din logik kunna sparka ut barnet men försöker ju se till att denne ska klara gymnasiet? Du behöver inte tillhandahålla en bostad med plats för tre personer eller bli på något sätt påverkad av att dina barn bor hemma. Den andre föräldern ber dig om lite hjälp medans er gemensamma son/dotter tar sig igenom det sista i gymnasiet, är det verkligen helt otänkbart att hjälpa till en kortare tid då? Det låter dessutom som du håller på att sabba relationen med ditt äldsta barn på köpet... 


    Vilken sjuk syn du har på föräldraskapet. ?Hon har tagit hand om dina barn, klart du ska betala?

    Vet vi ens om TS egentligen hade velat ha barnen boende hos sig? Isåfall har hon ju inte gjort något bra när ?hon tog hand om barnen?
  • Anonym (U)
    Mon 14 Sep 2020 13:48
    #67

    När jag var 20 och bodde hemma utan inkomst så levde jag bokstavligen på 0 kr. Åt rester vid kvällsmaten, ingen lunch. Köpte inget. Var som en liten fluga. ( Autism så hade ej lätt att få  jobb) 

  • Anonym (Kummi­n)
    Mon 14 Sep 2020 14:24
    #68

    Situationen är ju som den är. Lagligt underhåll eller inte. Du är ju fortfarande förälder. Om modern ill dina ungar behöver hjälp flrvdrufren får du ju chippa in. Annars får de blir bo hos dig då. Så länge de bor hos någon förälder och inte kan åtnjuta något bidrag är föräldrarna ansvariga. Du ska inte behöva ta av ditt arv men ändå se till att de har det drägligt.

  • Anonym (Stina­)
    Mon 14 Sep 2020 14:24
    #68
    Pope Joan II skrev 2020-09-14 11:23:47 följande:

    Det måste jag säga att jag inte tycker framgår av lagtexten i föräldrabalken. Avbrutna studier kan knappast räknas som pågående skolgång. Men kanske ska det tolkas på annat sätt än jag förmår göra. 

    "Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning."


    I praktiken spelar detta egentligen ingen roll då socialtjänsten inte går in med försörjningsstöd för en 20-åring som bor hemma. Det boendeföräldern har att välja på då är att antingen försörja barnet eller kasta ut denne. Med tanke på hur läget är på arbets- och bostadsmarknaden anser nog få föräldrar att det är en rimlig åtgärd, särskilt inte när den unge håller på att läsa in gymnasiet.

    Det TS gör är att ducka för den praktiska verkligheten vilket hen bara har möjlighet att göra

    för att barnen bor hos den andre föräldern.
  • Anonym (K)
    Mon 14 Sep 2020 14:47
    #69

    Hen får börja knega på helgerna, finns hur många McDonald's som helst hen kan jobba på.

Svar på tråden Mitt ex vill att jag ska betala för vårt vuxna barn, som bor hos h*n