• Mon 14 Sep 2020 16:00
    1486 visningar
    17 svar
    17
    1486

    Syskonvagn för trång hiss?

    Hej!

    Vi väntar vårt andra barn. Om ett par månader behöver vi en "syskonvagn" som kan ta både en 2-åring & en nyfödd. Problemet är vår trånga hiss (bredd 69, djup 111cm).

    Vi behöver en vagn designad "på höjden" alltså, det är tydligt. Bredden blir inget problem då. Men tips på en vagn som funkar med djupet också mottas tacksamt! Har kollat runt, försökt leta specifikationer, men kört fast...

    Hälsn Stefan

  • Svar på tråden Syskonvagn för trång hiss?
  • Mon 14 Sep 2020 16:16
    #1

    Jollyroom brukar ha bra utbud! :) www.jollyroom.se/barnvagnar/syskonvagnar

  • Mon 14 Sep 2020 16:27
    #2

    Tack för tips! Jo, Jollyroom verkar ha ett par tre modeller "på höjden". Men vågar inte lita på måtten där riktigt, att maxmåttet på djupet verkligen är med både sitt- och liggdel på... (Provade deras chat, men den låg nere.)

  • Mon 14 Sep 2020 16:45
    #3
    shello20 skrev 2020-09-14 16:27:45 följande:

    Tack för tips! Jo, Jollyroom verkar ha ett par tre modeller "på höjden". Men vågar inte lita på måtten där riktigt, att maxmåttet på djupet verkligen är med både sitt- och liggdel på... (Provade deras chat, men den låg nere.)


    Ja man vill ju ha några cm tillgodo, så man vet att den verkligen går in. Min vidare tanke är att det ju inte får plats någon vuxen i hissen i så fall då den är så liten? Finns det ingen möjlighet att förvara den i ett källarförråd, eller särskilt barnvagnsrum/cykelrum?
  • Mon 14 Sep 2020 16:50
    #4

    Nä, cykel- eller barnvagnsrum (om det ens finns?) blir för krångligt. Den ska upp i lägenheten Bredden är ju lite kinkig, men det har ju funkat med vår enkelvagn, så det ska väl gå. Om den inte är extra BRED också så klart...

  • Mon 14 Sep 2020 18:15
    #5
    +1

    Har du kollat Phil & Teds? Sport tex, den har vi haft men tyvärr kommer jag inte ihåg måtten.

  • Mon 14 Sep 2020 18:21
    #6

    Ska googla o kika! En sak börjar jag inse, o det är att det finns massvis av märken där ute, inte bara Britax (som vi har en), Emmaljuna, osv :)

  • Mon 14 Sep 2020 18:22
    #7

    Ingen chans att köra på singelvagn med ståbräda annars?

  • Mon 14 Sep 2020 18:52
    #8

    Jo, hittar vi ingen bättre lösning så får det väl bli det. Men vintern kommer, köra 2-åringen till förskolan, samtidigt som ha med sig en liten en... Snömodd osv... En bra sits vore att föredra, tänker jag... Men på sikt en bräda, absolut :)

  • Mon 14 Sep 2020 19:31
    #9
    shello20 skrev 2020-09-14 18:52:29 följande:

    Jo, hittar vi ingen bättre lösning så får det väl bli det. Men vintern kommer, köra 2-åringen till förskolan, samtidigt som ha med sig en liten en... Snömodd osv... En bra sits vore att föredra, tänker jag... Men på sikt en bräda, absolut :)


    Eller bebisen i sele och 2-åringen i sittvagn?
  • Mon 14 Sep 2020 19:48
    #10

    Modern säger nej till sele-vagn-kombinationen, men tack ändå!

  • Mon 14 Sep 2020 21:52
    #11

    Mountain buggy duet är en väldigt smal syskonvagn, köpte jag just för vår lilla hiss! Jättebra att köra och barnen sitter bra.

  • Mon 14 Sep 2020 22:06
    #12

    Tack för tips! Ännu ett märke jag inte hört om Hmm, bara 65 bred, fastän sitsarna/liggdelen sida vid sida, intressant! Djupet uppfällt anges som "114cm", är det med handtaget infällt/vinklat så mkt det går, tro? (för oss funkar bara ca 110 ca tyvärr)

  • Mon 14 Sep 2020 22:33
    #13
    shello20 skrev 2020-09-14 22:06:17 följande:

    Tack för tips! Ännu ett märke jag inte hört om Hmm, bara 65 bred, fastän sitsarna/liggdelen sida vid sida, intressant! Djupet uppfällt anges som "114cm", är det med handtaget infällt/vinklat så mkt det går, tro? (för oss funkar bara ca 110 ca tyvärr)


    Tror inte vår hiss är djupare, får lyfta upp och vinkla vagnen något framåt för att hissdörren ska kunna gå igen!
  • Mon 14 Sep 2020 22:40
    #14

    Okej! Ska verkligen kolla upp den här vagnen! Var helt inne på det måste vara på höjden, men modellen du tipsar om skulle vara mkt bättre om den funkade. Verkar rejäl o snygg, nåt att växa med. Mindre kompromissande.

  • Tue 15 Sep 2020 20:11
    #15
    shello20 skrev 2020-09-14 22:40:23 följande:

    Okej! Ska verkligen kolla upp den här vagnen! Var helt inne på det måste vara på höjden, men modellen du tipsar om skulle vara mkt bättre om den funkade. Verkar rejäl o snygg, nåt att växa med. Mindre kompromissande.


    Gör det, kan varmt rekommendera den. Den är lättkörd och lätt att styra på alla underlag.
  • Tue 15 Sep 2020 20:26
    #16

    Hissen där jag bor är så liten att när twinsen hade vagn så var jag tvungen att plocka av ena liggdelen/sittdelen och dra ihop vagnen. Klämma in mig själv och hålla den avtagna delen ovanför vagnen.
    Den enda vagnen som fanns på marknaden var donkeyn, vet inte om det ändrats.
    Hissen är en sådan där gammal variant med max tre personer...

  • Fri 18 Sep 2020 18:28
    #17

    Tack alla för tips & förslag i tråden! Mejlade våra mått till några affärer. "Babyland" hade ett par modeller som verkade funka. (Men - jag är ändå mest nyfiken på Mountain Buggy, Qwalite, som de också säljer där :) )

    Klistrar in mejlsvaret. Kanske nån mer som kan ha nytta av infon...

    Ps. Legomum, hör att vår hiss inte är värst Bra du hittade en lösning! Ds.

    Stefan

    - - - - -

    "Här har vi en vagn som passar er i måtten och i ålder för era barn. Denna vagn finns även med i kampanj för 15% med koden Vagnar15!

    Namn: Hauck Duett 2 Syskonvagn (Svart)

    www.babyland.se/hauck-duett-2-black

    Måtten på den uppfälld är mått uppfälld (max.): 105 x 66 x 104 cm.

    Passar från nyfödd (i liggdelen) eller från ca 6 månader i sittdelen!

    Här finns även vagnen med namn: Joolz Geo 2 Syskonvagn (ingår tyvärr inte i kampanjen)

    www.babyland.se/joolz-geo-2-syskonvagn

    Den är i den högre prisklassen men också en bra vagn! Måtten på den uppfälld: 83 x 60 x 93 ? 109 cm

    Syskonset som enkelt kan fästas på din Joolz Geo 2, så att det blir en smidig och praktisk syskon- eller tvillingvagn.

    Innehåller en liggdel som enkelt byggs om till en sits. Så att din Joolz Geo 2 vagn blir en syskon- eller tvillingvagn.

    Tack vare den smarta placeringen håller sig vagnen endast 60cm bred, även i duoformat."

Svar på tråden Syskonvagn för trång hiss?