• Mon 14 Sep 2020 23:13
    515 visningar
    2 svar
    +1
    2
    515

    min tonårsdotter är understimulerad,hjälp!!!

    Hej! 



    Detta är mitt första inlägg på detta forum. Jag är i mina bästa år (52 år). Nu till min fundering, min tonårsdotter som fyllt 17 i somras har inte något att göra  på sin fritid.Jag vet att man i den ålder vill ha sitt eget liv och leva i nuet som hon säger men hon har efter att vi flyttat till ny stad uttryckt sig vara understimulerad. Hon har från att alltid varit på vifft till att tillbringa väldigt mycket tid hemma. Det är ju såklart jättetrevligt att hon är hemma men hon har flera gånger uttryckt att hon inte vet vad hon ska göra och är allmänt rastlös. Jag undrar därför om ni har förslag på vad en tonårstjej i 17års åldern kan göra i Uppsala. Vi är öppna för alla förslag:)
    Vänliga hälsningar MaggisGlad

  • Svar på tråden min tonårsdotter är understimulerad,hjälp!!!
  • Sat 12 Dec 2020 15:56
    #1

    Jag har samma problem medmin dotter. Hon har haft aktiviteter när hon var yngre men nu är det enda som intresserar henne är skönhet och har fixa sig med smink mera. Jag skulle vilja stimulera henne men under dessa Corona tider är det extremt svårt...

  • Sat 12 Dec 2020 23:32
    #2

    Hej!
    Jobbar som ungdomssamordnare (t.ex. evenemang av unga och unga arrangörer) fast i en annan kommun och jag skulle tipsa om Uppsalas mötesplatser för ungdomar. Det kan se lite olika ut beroende på kommun men jag gissar att Uppsala precis som hos oss har en hel del aktiviteter och arrangemang för ungdomar (hos oss är dom gratis, kan inte svara på hur det är i Uppsala men det brukar vara kostnadsfritt).

    Jag förstår att det kan vara läskigt att t.ex. gå till ungdomens hus eller annan mötesplats ensam för första gången men det finns kanske särskilda aktiviteter som din dotter hade kunna delta på, eller att din dotter kontaktar olika ställen för att höra vad som är på gång eller kollar deras instagramkonton där dom säkerligen lägger ut info om kommande grejer. Nu är mycket inställt/neddraget på grund av Corona (iaf hos oss) men vi vet ju inte hur våren ser ut. Det kan vara ett sätt att kanske prova på olika aktiviteter eller bara hitta ett ställe att hänga på och lära känna lite nytt folk, eller bara komma hemifrån lite. Vissa kommuner kör mycket digital verksamhet nu under pandemin och då är tröskeln ännu lägre om man är ny i en stad, vi kör bland annat filmklubb för unga via zoom och har även olika rum på discord för specialintressen där både unga och personal kan samlas och prata om grejer eller t.ex. ha teckningsmaraton, LAN osv.

    På våra mötesplatser för unga är personalen rätt bra på att "omhänderta" ungdomar som t.ex kommer ensamma och är nya och försöker få med dom i gemenskapen eller frågar vad som ungdomen är intresserad av, ibland hänvisar vi vidare till kanske en förening som hade passat ungdomen bättre och ibland funkar personalen som en länk mellan en grupp/förening och ungdomen i fråga. Eller peppar ungdomen att prova arrangera något själv om det är något som fattas hos oss. Vet inte vad din dotter är intresserad av men personalen på dessa ställen borde ha koll på vad som finns att hitta på i Uppsala. 

    Bifogar lite länkar:
    www.uppsala.se/kultur-och-fritid/aktiviteter-motion-och-idrott/aktiviteter-och-fritidsgardar/fritidsgardar-och-motesplatser-for-unga/

    www.uppsala.se/kultur-och-fritid/aktiviteter-motion-och-idrott/aktiviteter-och-fritidsgardar/evenemang-och-aktiviteter-for-barn/

    allis.uppsala.se/

    Lycka till och hoppas ni hittar något intressant!

Svar på tråden min tonårsdotter är understimulerad,hjälp!!!