• Anonym (Kaffedraken)

    Fick inte ett deltidsjobb pga att jag inte har ett annat jobb- pga facket!

    Någon som har mer koll och vet hur det ser ut?

    Är arbetslös sedan några månader tillbaka efter universitetsstudier. Har letat efter ett deltidsjobb och sökt väldigt många utan svar. Vill jobba ca 2-4 dagar i veckan medan jag startar upp eget företag.

    Nu ÄNTLIGEN så var det någon som hörde av sig. Hon frågade vad jag gjorde mer, om jag jobbade eller pluggade, och jag sa nej och som det var. Då fick de tydligen inte anställa pga facket?!

    Går det inte att frivilligt jobba deltid alls eller? Eller gäller det enbart bemanningsföretag? Detta var ett bemanningsföretag. Vart kan jag läsa mer om detta?

  • Svar på tråden Fick inte ett deltidsjobb pga att jag inte har ett annat jobb- pga facket!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (?) skrev 2020-09-15 15:09:16 följande:

    Någon som har mer koll och vet hur det ser ut?

    Är arbetslös sedan några månader tillbaka efter universitetsstudier. Har letat efter ett deltidsjobb och sökt väldigt många utan svar. Vill jobba ca 2-4 dagar i veckan medan jag startar upp eget företag.

    Nu ÄNTLIGEN så var det någon som hörde av sig. Hon frågade vad jag gjorde mer, om jag jobbade eller pluggade, och jag sa nej och som det var. Då fick de tydligen inte anställa pga facket?!

    Går det inte att frivilligt jobba deltid alls eller? Eller gäller det enbart bemanningsföretag? Detta var ett bemanningsföretag. Vart kan jag läsa mer om detta?


    Det finns vissa anställningsformer, deltid, som skattemässigt och avtalsmässigt är låst till studerande.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Att ha eget företag är däremot att jobba, när du väl startat det.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-15 15:15:48 följande:

    Att ha eget företag är däremot att jobba, när du väl startat det.


    Har inte möjlighet att börja helt än, men kanske borde starta bolaget bara? Då kan man ju säga att man har eget företag, även om man inte tar ut lön än. Eller är det fusk på något vis?

    Tänkte inom vården finns det väll gott om folk som jobbar deltid? Även inom andra branscher? Sökte ett lagerjobb.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (?) skrev 2020-09-15 15:19:50 följande:
    Har inte möjlighet att börja helt än, men kanske borde starta bolaget bara? Då kan man ju säga att man har eget företag, även om man inte tar ut lön än. Eller är det fusk på något vis?

    Tänkte inom vården finns det väll gott om folk som jobbar deltid? Även inom andra branscher? Sökte ett lagerjobb.
    Finns massor av deltidsjobb, vård, service, krog, handel osv.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Kjell2 skrev 2020-09-15 15:24:31 följande:

    Finns massor av deltidsjobb, vård, service, krog, handel osv.


    Men inte typ lager/orderplock? Eller finns det också? Är det specifikt för bemanningsföretag?

    Tack för svar.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (?) skrev 2020-09-15 15:25:48 följande:
    Men inte typ lager/orderplock? Eller finns det också? Är det specifikt för bemanningsföretag?

    Tack för svar.
    Ingen aning, du får leta vidare
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (?) skrev 2020-09-15 15:19:50 följande:
    Tänkte inom vården finns det väll gott om folk som jobbar deltid? Även inom andra branscher? Sökte ett lagerjobb.
    I detta nu pågår ett arbete att få upp vårdanställda till heltid. Detta av den enkla anledningen att väldigt många i vården är tvingade till deltid men får då en lön som är svår att försörja sig på.

    I vården kan du som outbildad få timvik, då har du ingen fast arbetstid alls utan får jobba i mån av att det behövs. Det kan vara massor och kan vara ingenting.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (.) skrev 2020-09-15 15:39:57 följande:

    I detta nu pågår ett arbete att få upp vårdanställda till heltid. Detta av den enkla anledningen att väldigt många i vården är tvingade till deltid men får då en lön som är svår att försörja sig på.

    I vården kan du som outbildad få timvik, då har du ingen fast arbetstid alls utan får jobba i mån av att det behövs. Det kan vara massor och kan vara ingenting.


    Förstår ju tanken, men tycker också att det borde finnas någon parantes där om frivillighet. Känns ju patetiskt att inte kunna få ett deltidsjobb om det är precis det man vill ha? Kanske någon regel om att tex företagen bara får ha x antal timanställda.

    Vet att hemtjänsten sökte helgpersonal, kanske får söka det då... tror dock inte det är rätt bransch för mig, vill helst ha ett jobb där man inte behöver träffa så mycket människor då jag är introvert och det gör mig därför trött.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (?) skrev 2020-09-15 15:19:50 följande:
    Har inte möjlighet att börja helt än, men kanske borde starta bolaget bara? Då kan man ju säga att man har eget företag, även om man inte tar ut lön än. Eller är det fusk på något vis?

    Tänkte inom vården finns det väll gott om folk som jobbar deltid? Även inom andra branscher? Sökte ett lagerjobb.
    Gör det. Det är inte fusk, och du måste ju starta det förr eller senare. Tänk på att spara eventuella kvitton för alla utlägg du gör för ditt företag bara.

    Det finns nog en hel del branscher med deltidsjobb :) Städa kan du ju alltid göra om inte annat.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (?) skrev 2020-09-15 15:25:48 följande:
    Men inte typ lager/orderplock? Eller finns det också? Är det specifikt för bemanningsföretag?

    Tack för svar.
    Det finns också, jag hade såna jobb när jag var yngre. Det är särskilda företag som arbetar med sånt. Kolla AF, där hittade jag annonserna.
Svar på tråden Fick inte ett deltidsjobb pga att jag inte har ett annat jobb- pga facket!