• Anonym (Hanna)

    Skulle du kunna vara tillsammans med en person din familj och vänner ogillar?

    Ja, som rubriken lyder.

    Skulle du kunna ha en pojkvän/flickvän som din familj och dina vänner uttalat ogillar eller t o m hatar?

    Har varit i en relation med en person som mina vänner och min familj säger att de inte vill ha omkring sig. Vi är inte tillsammans av olika anledningar men denna är den främsta. Vi skulle inte vara önskade på fester, middagar, kalas etc och för mig som har väldigt liten familj och få nära vänner är detta en väldigt stor förlust. Fast jag egentligen vill vara med personen...

  • Svar på tråden Skulle du kunna vara tillsammans med en person din familj och vänner ogillar?
  • Anonym (Annika)

    Oj, vad är anledningen till att din familj och vänner tog så pass starkt avstånd? Har personen gjort något djupt oetiskt/kriminellt eller handlar det om någon med annan religion/kultur/hudfärg? Eller någon som är nazist eller liknande?


    Jag har inte varit i den situationen själv så det är svårt att säga. Om det enligt mig inte fanns några rimliga anledningar till att familj och vänner tog avstånd så vill jag tro att jag skulle ge personen en chans i säg ett par år och kanske acceptera att gå på kalas ensam. Efter det skulle jag vilja ta beslut om vi ska gifta oss och spendera resten av livet ihop eller gå skilda vägar. Skulle vi då bestämma oss för att satsa på ett liv tillsammans tror jag att jag skulle prioritera min partner och visa för familjen att det här är min nya familj nu.

  • Anonym (eee)

    Det beror nog på. Om det beror på att familjen bara fått för sig nåt, typ att de ska bestämma över mitt liv bara för att - då skulle jag strunta i vad familjen sa.

    Om det däremot var att personen begått brått innan, misshandlat eller så, om min familj vet om det och därför är rädda om mig, då skulle jag lyssna på dem och åtminstone väga olika sidor mot varann. 

  • Anonym (ace)

    Självklart kan jag det. Men eftersom min familj och mina vänner är vettiga personer så undrar jag vad det är de ser som jag totalt har missat, om alla tar avstånd från eller tom hatar personen.

  • Anonym (Hanna)

    De tycker att hen är oansvarig och omogen, hen har dessutom en psykisk sjukdom vilket gör att hen betett sig mycket underligt i perioder. Har dålig arbetsmoral och de tycker att hen är en besserwisser och jobbig.

  • Anonym (Kvinna 39)

    Det beror på hur nära man är sin familj. Om man har väldigt tät och god kontakt så skulle jag inte kunna vara det, dels för att det inte skulle funka så bra med familjemiddagar etc men även för att om hela min familj har något emot personen så skulle det säga mig en hel del om att det finns något som de ser men inte jag, alltså en ganska tydlig varningsklocka.

  • Anonym (Annika)
    Anonym (Hanna) skrev 2020-09-15 17:12:05 följande:

    De tycker att hen är oansvarig och omogen, hen har dessutom en psykisk sjukdom vilket gör att hen betett sig mycket underligt i perioder. Har dålig arbetsmoral och de tycker att hen är en besserwisser och jobbig.


    Ok. Vad har hen gjort när han haft underliga perioder? Varit våldsam eller gjort ovälkomna sexuella närmanden? Stulit/vandaliserat? Sagt väldigt elaka saker och inte bett om ursäkt senare?


    Att någon har dålig arbetsmoral och upplevs som besserwisser låter inte som tillräckligt bra skäl i min bok för att utesluta någons partner på det sättet. Men det är förstås du som avgör hur du ska hantera situationen.

  • Dexter dot com
    Anonym (Hanna) skrev 2020-09-15 17:12:05 följande:

    De tycker att hen är oansvarig och omogen, hen har dessutom en psykisk sjukdom vilket gör att hen betett sig mycket underligt i perioder. Har dålig arbetsmoral och de tycker att hen är en besserwisser och jobbig.


    Stämmer detta eller är det något hela din familj och dina vänner bara fått för sig?
  • Anonym (CE)
    Anonym (Hanna) skrev 2020-09-15 17:12:05 följande:

    De tycker att hen är oansvarig och omogen, hen har dessutom en psykisk sjukdom vilket gör att hen betett sig mycket underligt i perioder. Har dålig arbetsmoral och de tycker att hen är en besserwisser och jobbig.


    Om jag skulle välja en partner som min familj inte godkände skulle det innebära att antingen skulle min familj inte vara vettig någonstans eller min partner. Och jag skulle bara välja en partner som är en bra människa och självgående, hyfsat social och trevlig. Så hade inte min familj godkänt en sån person så hade jag ändå fortsatt förhållandet.

    Men jag skulle själv aldrig vara ihop med någon som ens påminner om det där. Om personen verkligen är så där så lär den vare sig bli en bra partner eller bra förälder (om man är i det läget). Gissningsvis bör inget barn växa upp med en sådan i sitt liv.
  • Anonym (E)

    Det är ju en svår fråga. Då måste man ju känna att relationen är värd mer än de övriga vännerna eller familjen som ogillar personen. Jag är inte i den situationen men en nära släkting är. Hon har valt en relation med en man som är aktiv nynazist. De har också fått barn ihop. Vi känner att vi umgås pliktskyldigt tex vid födelsedagar just för barnens skull men relationen kommer aldrig att kunna bli naturlig eller bra. Vi umgicks mycket mer innan hon träffade honom. För att vi skulle vilja umgås mer och kunna ha riktigt trevligt känner vi att det krävs att hon väljer bort honom.

    Nu är ju det här Familjeliv så jag antar det kommer att bli kommentarer om att det är helt ok att vara nynazist. Men det kommer det aldrig att bli för oss i alla fall.

  • enmamma

    Nej
    Min familj och mina vänner består av ganska kloka och nyfikna individer, skulle alla tycka illa om samma person så finns det nog starka skäl för mig att inte vara tillsammans med denne.

Svar på tråden Skulle du kunna vara tillsammans med en person din familj och vänner ogillar?