• Anonym (Kaffedraken)

    Ta körkort som vuxen - hur svårt är det egentligen?

    Hej,

    Jag är i vuxen ålder och har av olika anledningar inte något körkort än.

    Nu funderar jag på att ge det ett försök och undrar om det finns andra här som tagit körkort som vuxen. Hur gick det?

    Vissa vi känner har ju kört upp flera gånger och även kuggat teorin. Men jag kan tänka mig att mycket beror på att de varit ganska unga och oerfarna rent allmänt och dessutom varit väldigt nervösa. Det ska man väl ändå slippa när man är i vuxen ålder, tänker jag.

    Tänker också att man har en viss hjälp av att man skaffat sig livserfarenhet och därför har lättare att tänka logiskt när det gäller att fatta beslut och svara på frågor.

    Ska tillägga att jag ska ta körkort endast för automatväxlad bil.

    En sista fråga; vad kostade ert körkort?

  • Svar på tråden Ta körkort som vuxen - hur svårt är det egentligen?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Varför i hela friden inte ta körkort med manuell låda? Förstår inte alls grejen att ta med bara automat.

    Tog körkort som 18-åring. Var inte alls svårt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Man måste vara 18 för att få körkort så som tar körkort är per definition vuxna.
    Men hur lång tid...

    Hur långt är ett snöre?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Automatväxlad bil kommer göra dig begränsad och låst. Och är ett jävla gissel om du blir stående längs med vägen och något går sönder på bilen. En automat måste bogseras... Har du ett funktionshinder som gör automat som enda alternativet har du kanske inget val, men tänker du att automat är nån slags lättare genväg till körkort så får du tänka om...

    Jag tog körkort som 30-åring och dessutom med Aspergers syndrom. Inga problem alls. Tog teorin direkt, kuggade uppkörning en gång pga för lite erfarenhet av att backa... Nästa vända gick det galant. Tog körkortet på 6 månader och kostade 18.000

  • Anonym (Kaffedraken)
    Sjömamma skrev 2020-09-15 19:02:11 följande:

    Hej,

    Jag är i vuxen ålder och har av olika anledningar inte något körkort än.

    Nu funderar jag på att ge det ett försök och undrar om det finns andra här som tagit körkort som vuxen. Hur gick det?

    Vissa vi känner har ju kört upp flera gånger och även kuggat teorin. Men jag kan tänka mig att mycket beror på att de varit ganska unga och oerfarna rent allmänt och dessutom varit väldigt nervösa. Det ska man väl ändå slippa när man är i vuxen ålder, tänker jag.

    Tänker också att man har en viss hjälp av att man skaffat sig livserfarenhet och därför har lättare att tänka logiskt när det gäller att fatta beslut och svara på frågor.

    Ska tillägga att jag ska ta körkort endast för automatväxlad bil.

    En sista fråga; vad kostade ert körkort?


    Jag undrar faktiskt samma sak. Är 36 år och först nu funderar jag på att ta körkort. Har funderat mycket på om jag ska nöja mig med att ta ett moppekort.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Fjäril kär skrev 2020-09-15 19:16:55 följande:

    Automatväxlad bil kommer göra dig begränsad och låst. Och är ett jävla gissel om du blir stående längs med vägen och något går sönder på bilen. En automat måste bogseras... Har du ett funktionshinder som gör automat som enda alternativet har du kanske inget val, men tänker du att automat är nån slags lättare genväg till körkort så får du tänka om...

    Jag tog körkort som 30-åring och dessutom med Aspergers syndrom. Inga problem alls. Tog teorin direkt, kuggade uppkörning en gång pga för lite erfarenhet av att backa... Nästa vända gick det galant. Tog körkortet på 6 månader och kostade 18.000


    Wow! Starkt jobbat! Så Aspergern var inget hinder? Är själv orolig för det då jag både har Asperger och ADHD.
    Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tog körkort vid drygt 35. 13 lektioner, körde jättemycket privat. Klarade både teori och uppkörning direkt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Automatköemrkort är betydligt enklare att ta än manuellt. Du slipper att växlingen tar fokus ifrån körningen. Jag tog för automat först innan jag tog mitt lastbilskort.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Fjäril kär skrev 2020-09-15 19:16:55 följande:

    Automatväxlad bil kommer göra dig begränsad och låst. Och är ett jävla gissel om du blir stående längs med vägen och något går sönder på bilen. En automat måste bogseras... Har du ett funktionshinder som gör automat som enda alternativet har du kanske inget val, men tänker du att automat är nån slags lättare genväg till körkort så får du tänka om...

    Jag tog körkort som 30-åring och dessutom med Aspergers syndrom. Inga problem alls. Tog teorin direkt, kuggade uppkörning en gång pga för lite erfarenhet av att backa... Nästa vända gick det galant. Tog körkortet på 6 månader och kostade 18.000


    Bra jobbat!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Tack för era svar....men nu var det ju inte automatkörkort eller inte som jag ville diskutera....men tack för era synpunkter!

Svar på tråden Ta körkort som vuxen - hur svårt är det egentligen?