• Tue 15 Sep 2020 21:06
    912 visningar
    23 svar
    23
    912

    Vem av er föräldrar går på föräldramötet och varför?

    Var på föräldramöte i skolan. 

    Reflekterade över att det nästan alltid är samma förälder i en familj som går på föräldramötena. Dvs de vi känner igen bland föräldrarna, det är nästan alltid mamman i familjen X och pappan i familjen Y som går.

    Vem är det hos er som går på föräldramötet och varför är det den och inte den andra? 

  • Svar på tråden Vem av er föräldrar går på föräldramötet och varför?
  • Tue 15 Sep 2020 21:09
    #1

    Jag, annars finns risk att viktig information missas.

  • Tue 15 Sep 2020 21:12
    #2

    Jag går. Jag tycker att det är roligt att träffa de andra föräldrarna och lärarna och snacka lite. Pappan tycker inte att det är roligt eller givande på något sätt. Det är även jag som står i caféet på barnens matcher och följer med på scouternas familjedag. Jag som ordnar barnens kalas osv. Jag tycker att det är kul, pappan avskyr det.


    Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Tue 15 Sep 2020 21:29
    #3

    Jag (mamman) eftersom jag oftast tycker det är kul, det tycker inte min man. Och sen slår det aldrig fel, 8 ggr av 10 ligger alla sorters möten som har med barnens skola och aktiviteter att göra på kvällar då min man jobbar. Så då blir det automatiskt jag som får gå (och så skaffar vi barnvakt).

  • Tue 15 Sep 2020 21:31
    #4
    Sisisisi skrev 2020-09-15 21:12:13 följande:

    Jag går. Jag tycker att det är roligt att träffa de andra föräldrarna och lärarna och snacka lite. Pappan tycker inte att det är roligt eller givande på något sätt. Det är även jag som står i caféet på barnens matcher och följer med på scouternas familjedag. Jag som ordnar barnens kalas osv. Jag tycker att det är kul, pappan avskyr det.


    Jag tycker också det är kul att träffa andra och snacka lite men folk drar väldigt snabbt upplever jag, få som vill småprata lite efteråt...
  • Tue 15 Sep 2020 22:53
    #5

    Jag och min man går tillsammans för vi är båda lika intresserade av vårt barns skolgång.

  • Tue 15 Sep 2020 23:47
    #6

    Har hittills bara haft ett. Våra går på förskola fortf. Och det var maken som gick. Och jag tänker att han kan få fortsätta gå. I övrigt är det jag som håller kontakten mest med förskolan. Går på utvecklingssamtal och andra möten som eventuellt behövs. Det är mer ?mitt? område. Föräldramötena kan han gärna ta. Jag får del av den infon dels via honom och via pedagogerna ändå.

    Så småningom lär vi dela upp det. Och skifta så vi tar respektive barns föräldramöten varannan gång var.

  • Wed 16 Sep 2020 05:12
    #7

    Vi delar upp det och går för olika barn. Ingen av oss gillar att gå på föräldramöten och det ger sällan så mycket. Den infon kunde vi lika gärna få per mejl eller något och oftast är det bara repetition varje år. Utvecklingssamtal är viktigare och då går vi oftast båda två. 

  • Wed 16 Sep 2020 08:32
    #8
    Bärryhosch skrev 2020-09-15 22:53:16 följande:
    Jag och min man går tillsammans för vi är båda lika intresserade av vårt barns skolgång.
    Jo, vi går normalt sett också båda om vi kan men som nu var det tex begränsningar utifrån corona, alltså fick bara en förälder per barn komma. Så därför var frågan vem som kommer då. 
  • Wed 16 Sep 2020 09:00
    #9

    Den som är ledig, då båda arbetar skift. Ibland båda.
    Antar att vissa tycker att den sociala biten är jobbig ?

  • Wed 16 Sep 2020 09:44
    #10

    Vi brukar turas om, men det blir nog mest jag eftersom jag förstår mer av vad som sägs (min man är amerikan). 
    Senast var det föräldramöte online och då var vi båda med. 

Svar på tråden Vem av er föräldrar går på föräldramötet och varför?