• Anonym (Rädd)

    Har kejsarsnitt på torsdag-är så rädd för blodpropp!!

    Har planerat kejsarsnitt på torsdag pga förlossningsrädsla och nu har jag helt plötsligt börjat bli så rädd för att få blodpropp!

    Man har förhöjd risk i 2-3 månader efter ett snitt, så med andra ord kan man då dö i sömnen vilken dag som helst efter ett snitt???

    Ska ta upp min oro på torsdag såklart, men hur VANLIGT är det här med blodpropp efter kejsnarsnitt?

    Är helt frisk och har inga riskfaktorer.Ska röra mig mycket och ha stödstrumpor. Hjälp :*(

  • Svar på tråden Har kejsarsnitt på torsdag-är så rädd för blodpropp!!
  • Anonym (Jag)

    Du kommer få profylax i form av Fragmin sprutor i 10 dagar efter och sedan är det bara att röra på sig för att undvika propp.

  • LittleSunshine84

    Jag fick fragminsprutor efteråt! :)

    Lycka till!

  • Anonym (Selma)
    Anonym skrev 2020-09-16 05:02:16 följande:

    Jag förstår inte, kan inte för liv begripa, varför man skär upp magen och utsätter sig för nålar som sticks in i kroppen i SJU veckor?

    FRIVILLIGT!


    Jag fick akut snitt för att mitt barn höll på att dö. Så frivilligt var det inte direkt. Jag fick fragmin i sju dagar, för övrigt.
  • Anonym (L)
    Anonym (Jag) skrev 2020-09-16 13:41:34 följande:

    Du kommer få profylax i form av Fragmin sprutor i 10 dagar efter och sedan är det bara att röra på sig för att undvika propp.


    Ts har inga trombospoäng så hon kommer då inte att få fragmin. Det krävs minst två riskfaktorer för det.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (L) skrev 2020-09-16 14:49:34 följande:
    Ts har inga trombospoäng så hon kommer då inte att få fragmin. Det krävs minst två riskfaktorer för det.
    Nja...jag tror alla får det i 7-10 dagar. Däremot får sådana som jag med riskfaktorer ta dessa sprutor i flera veckor. 

    Här kan man t ex läsa mer alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/25632/Trombosprofylax%20vid%20sectio.pdf?a=false&guest=true

    Såhär står det: Denna dos fortsätts tills patienten fått sammanlagt 7 dygns behandling. Patienter med ytterligare riskfaktorer, t ex tromboshereditet/preeklampsi/övervikt kan vara aktuella för längre behandlingstid. Vid BMI >40, kombination av flera riskfaktorer samt när trombosprofylax givits under graviditeten är behandlingstiden 6 veckor.
  • Kexsmula
    Mrs Moneybags skrev 2020-09-16 15:43:19 följande:

    Nja...jag tror alla får det i 7-10 dagar. Däremot får sådana som jag med riskfaktorer ta dessa sprutor i flera veckor. 

    Här kan man t ex läsa mer alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/25632/Trombosprofylax%20vid%20sectio.pdf?a=false&guest=true

    Såhär står det: Denna dos fortsätts tills patienten fått sammanlagt 7 dygns behandling. Patienter med ytterligare riskfaktorer, t ex tromboshereditet/preeklampsi/övervikt kan vara aktuella för längre behandlingstid. Vid BMI >40, kombination av flera riskfaktorer samt när trombosprofylax givits under graviditeten är behandlingstiden 6 veckor.


    Jag fick inga fraggminsorutor efter mina två planerade snitt (2016 och 2020), två olika regioner. Tror det kan vara regionala skillnader. Det gick ändå hur bra som helst för mig.
  • Anonym (Fia)
    Anonym skrev 2020-09-16 11:35:33 följande:
    Nej, det är klart. Finns inget alternativ så är det ju som det är.
    Snitt pga rädsla borde inte beviljas. Inte om man inte fött innan och det då var en hemsk upplevelse. Lite obehag får man allt stå ut med.
    Försök att tänka ett steg till, det kan handla om kvinnor som varit med om sexuellea övergrepp eller andra traumatiska händelser. Det är inte så stor andel det handlar om.. "Normalrädda" får inte planerat snitt
  • Anonym (Fia)
    Kexsmula skrev 2020-09-16 16:26:08 följande:
    Jag fick inga fraggminsorutor efter mina två planerade snitt (2016 och 2020), två olika regioner. Tror det kan vara regionala skillnader. Det gick ändå hur bra som helst för mig.
    Låter jättemärkligt att efter en stor bukopration inte få trombosprofylax. 
  • Anonym (L)
    Mrs Moneybags skrev 2020-09-16 15:43:19 följande:

    Nja...jag tror alla får det i 7-10 dagar. Däremot får sådana som jag med riskfaktorer ta dessa sprutor i flera veckor. 

    Här kan man t ex läsa mer alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/25632/Trombosprofylax%20vid%20sectio.pdf?a=false&guest=true

    Såhär står det: Denna dos fortsätts tills patienten fått sammanlagt 7 dygns behandling. Patienter med ytterligare riskfaktorer, t ex tromboshereditet/preeklampsi/övervikt kan vara aktuella för längre behandlingstid. Vid BMI >40, kombination av flera riskfaktorer samt när trombosprofylax givits under graviditeten är behandlingstiden 6 veckor.


    Nej jag vet att man inte får det utan trombospoäng då jag jobbar som bm på förlossningen :). Poäng får man tex vid BMI, heriditet, akut snitt mm.
    Anonym (Fia) skrev 2020-09-16 16:38:37 följande:

    Låter jättemärkligt att efter en stor bukopration inte få trombosprofylax. 


    Som sagt. Utan riskfaktorer=ingen trombosprofylax
  • Anonym (L)
    Mrs Moneybags skrev 2020-09-16 15:43:19 följande:

    Nja...jag tror alla får det i 7-10 dagar. Däremot får sådana som jag med riskfaktorer ta dessa sprutor i flera veckor. 

    Här kan man t ex läsa mer alfresco.vgregion.se/alfresco/service/vgr/storage/node/content/25632/Trombosprofylax%20vid%20sectio.pdf?a=false&guest=true

    Såhär står det: Denna dos fortsätts tills patienten fått sammanlagt 7 dygns behandling. Patienter med ytterligare riskfaktorer, t ex tromboshereditet/preeklampsi/övervikt kan vara aktuella för längre behandlingstid. Vid BMI >40, kombination av flera riskfaktorer samt när trombosprofylax givits under graviditeten är behandlingstiden 6 veckor.


    Hittade dock ett pm från en annan region nu där det står att alla sectioförlösta får fragmin. Konstigt att det skiljer sig åt så..
Svar på tråden Har kejsarsnitt på torsdag-är så rädd för blodpropp!!