• Anonym (Stare­n)
    Wed 16 Sep 2020 09:38
    8802 visningar
    309 svar
    -26
    309
    8802

    Hans ex förstår inte att hon ska hålla sig undan!

    Min pojkvän har ett ex som, tack och lov, bor mer än 40 mil från oss.

    Han har ett barn (5 år) med henne som han träffar en helg i månaden.

    Nu har jag och min pojkvän fått barn ihop (för bara en månad sen) men hans ex fattar inte att hon ska backa undan!

    Hon smsar om helt onödiga saker, som att deras barn har lärt sig simma, cykla, o.s.v.

    Hon begär också bilder på vår bebis och säger att det är för deras barn för att hen inte fått träffa bebisen än.

    Hon säger också i sms att oh så söt jag kan knappt vänta på att få se henne irl! Jag vill INTE att hon ska träffa vår bebis. Hennes barn visst men inte hon.

    Hon lämnar oss inte ifred. Vi fick barn för en månad sen och hon har smsat sju lååååååååånga sms på EN månad!

    Vad kan jag göra för att hon ska låta oss vara???

  • Svar på tråden Hans ex förstår inte att hon ska hålla sig undan!
  • Anonym (Rosie­)
    Wed 16 Sep 2020 22:39
    +5
    Anonym (fcss342) skrev 2020-09-16 21:57:37 följande:
    Nej inte om de är superlånga och de precis fått ett nytt barn. Då behöver man ju inte bombardera dom med "oväsentlig" information t ex. vem barnet lekte med och massa andra småsaker. 
    Anonym (grunkan) skrev 2020-09-16 21:46:08 följande:

    Frekvent?

    Sju SMS på en månad?

    Ett SMS var fjärde dag?!

    Om jag bara fick ett SMS var fjärde dag om mina barn som jag inte ser annars hade jag varit sjuk av funderingar om dem.

    Det hade nog de flesta normala mäniskor varit, för den delen.


    Ja, +7 överdrivet långa sms under första bebismånaden för ts och hennes man. Det är ju sjukt? Mer normalt hade väl 2-3 ggr i månaden varit, att precis som Ts beskriver ta det mer sammanfattat. Vad är det som är så konstigt med det?
    Fast TS kille har ett annat barn också och det barnet är precis lika viktigt som den nya bebisen. Självklart ska man inte minska kontakt med det barnet bara för att pappan fått ett till barn. Eller tror du det är normalt att göra när någon får ett nytt syskon till sina barn?

    7 sms på en månad är ingenting. Om pappan ens måste spendera 30-60 minuter per sms på att läsa/svara är det fortfarande ingen tid alls i det stora hela. Han har två barn och har måste prioritera båda två. 
  • Anonym (Meri)
    Wed 16 Sep 2020 22:45
    Anonym (fcss342) skrev 2020-09-16 22:20:50 följande:

    Ja jag går väldigt mycket in i ts perspektiv här , att sätta sig in i andras perspektiv kan dock vara svårt om man är empatiskadad , jag antar att så är fallet för dig. Exet får ta och anpassa sig lite till andras liv också, det lider inte pojken av tvärtom kan kanske lär sig att folk har gränser som man måste respektera och alla kan inte passa upp på honom hela tiden. Är nog jättebra för pojkar att lära sig i tidig ålder (om det nu är en pojke) .. Jag ser inga problem med att ha kontakt 2-3 ggr/mån när de ändå bara träffas 1 helg i månaden


    Om du nu tänker ha en teori om att exet är skitjobbig (vilket har hänt, en del blir skitjobbiga när deras ex får barn med en annan), så ska du nog inte utgå ifrån att barnet klarar sig med mindre. Barnets behov har överhuvudtaget inte nämnts i den här tråden utan enbart mammans och pappans behov av uppdateringar kring barnet. Inget har sagts om hur ofta pappan pratar med sitt barn mellan umgängestillfällena.

    Är det ens någon mening att spekulera i hur det ligger till? Vi vet ju inte mer än vad ts sagt, det sista någon gång tidig eftermiddag. Därefter har det bara varit andra som påstått saker.
  • Anonym (fcss3­42)
    Wed 16 Sep 2020 22:56
    -4
    Anonym (Va) skrev 2020-09-16 22:33:11 följande:

    Fast om du inte är ts så har du ingen aning om hennes perspektiv. Hon har inte skrivit något av det som du påstår. Självklart lidar barnet av en frånvarande och ointresserad förälder.

    Här är det ju ts som inte vill anpassa sig eller respektera att allt inte handlar om henne.

    Träffas de bara 1 gång i månaden så är ju kontakten där i mellan extremt viktigt. Även om det är mamman som skriver så berättar hon ju säkert för barnet vad pappa svarade och tycket om det barnet hade gjort. Att få höra att pappa tycker jag är duktig som kan cyklar själv, kan stärka ett barn mycket, särskilt när de ses så sällan.


    "I smsen står det också saker som han har lekt med den och den, i skolan gör dom det här, han sa en rolig sak, o.s.v. tusen gånger om alltså det är halva böcker hon skickar i varje sms. Man kan inte ens läsa smsen i ett svep man måste scrolla flera gånger för att läsa hela alltså dom är eeeeevigheeetslånga!"

    Så beskriver Ts exets kontakt med pappan. Tycker du själv att det är rimligt att göra det när han precis fått barn med en ny kvinna? Tycker du det är lämpligt att berätta om allt den 5-åriga sonen gör flera ggr i veckan? De verkar inte ha en sån välfungerande relatiom om Ts inte ens vill att exet ska träffa hennes barn, borde inte exet kunna "känna" av det lite och vara lite mindre påstridig i sin kontakt? Även om den sker med pappan och inte ts
  • sextio­talist
    Wed 16 Sep 2020 23:00
    +5
    Anonym (fcss342) skrev 2020-09-16 22:56:49 följande:

    "I smsen står det också saker som han har lekt med den och den, i skolan gör dom det här, han sa en rolig sak, o.s.v. tusen gånger om alltså det är halva böcker hon skickar i varje sms. Man kan inte ens läsa smsen i ett svep man måste scrolla flera gånger för att läsa hela alltså dom är eeeeevigheeetslånga!"

    Så beskriver Ts exets kontakt med pappan. Tycker du själv att det är rimligt att göra det när han precis fått barn med en ny kvinna? Tycker du det är lämpligt att berätta om allt den 5-åriga sonen gör flera ggr i veckan? De verkar inte ha en sån välfungerande relatiom om Ts inte ens vill att exet ska träffa hennes barn, borde inte exet kunna "känna" av det lite och vara lite mindre påstridig i sin kontakt? Även om den sker med pappan och inte ts


    Får han läsa böcker, titta på tv, prata med en kompis eller något annat som flyttar uppmärksamheten från ts?
  • Anonym (Meri)
    Wed 16 Sep 2020 23:26
    -2
    Anonym (fcss342) skrev 2020-09-16 22:56:49 följande:

    "I smsen står det också saker som han har lekt med den och den, i skolan gör dom det här, han sa en rolig sak, o.s.v. tusen gånger om alltså det är halva böcker hon skickar i varje sms. Man kan inte ens läsa smsen i ett svep man måste scrolla flera gånger för att läsa hela alltså dom är eeeeevigheeetslånga!"

    Så beskriver Ts exets kontakt med pappan. Tycker du själv att det är rimligt att göra det när han precis fått barn med en ny kvinna? Tycker du det är lämpligt att berätta om allt den 5-åriga sonen gör flera ggr i veckan? De verkar inte ha en sån välfungerande relatiom om Ts inte ens vill att exet ska träffa hennes barn, borde inte exet kunna "känna" av det lite och vara lite mindre påstridig i sin kontakt? Även om den sker med pappan och inte ts


    sextiotalist skrev 2020-09-16 23:00:46 följande:

    Får han läsa böcker, titta på tv, prata med en kompis eller något annat som flyttar uppmärksamheten från ts?


    Det är ju lite barnsligt att hålla på att käbbla så här. Ingen av er vet ju hur det ser ut. Jag håller med om att tonen varit väldigt hård innan ts fått förklarat sig, det hade mycket väl kunnat vara något annat som låg bakom hennes reaktion, det lär vi inte få veta eftersom tonen som vanligt ska blossa upp med anklagelser och förebråelser hellre än att ställa öppna frågor.

    Ingen har påstått att pappan inte får ägna något annat än ts sin uppmärksamhet.

    Vad pappan tycker och tänker och gör är det ingen som vet, och ts har inte berättat något om det heller.
  • Anonym (fcss3­42)
    Wed 16 Sep 2020 23:30
    -4
    sextiotalist skrev 2020-09-16 23:00:46 följande:

    Får han läsa böcker, titta på tv, prata med en kompis eller något annat som flyttar uppmärksamheten från ts?


    Klart en man ska få ha ett eget andrum men han är fortfarande underordnad i familjen och måste anpassa sig till /behaga sin kvinna och ibland bestämma , men bara ibland när han känner inombords att han har rätt , och ska inte ta sig en massa friheter hur som helst utan ska vara en föredömlig man, make och far och medmänniska för alla runt omkring sig. Så ska en man vara, disciplinerad och förmänskligad från sina djuriska sidor.
  • Wed 16 Sep 2020 23:50
    +4

    "Vad kan jag göra för att hon ska låta oss vara???"

    Du ska sluta tjuvläsa hans sms. Alt be honom sluta högläsa sina sms.

    Problemet är inte hennes sms utan din inställning.

    Märkligt att TS bara skrivit två inlägg i sin egen tråd.

  • Thu 17 Sep 2020 00:07
    +1
    Anonym (fcss342) skrev 2020-09-16 22:56:49 följande:
    "I smsen står det också saker som han har lekt med den och den, i skolan gör dom det här, han sa en rolig sak, o.s.v. tusen gånger om alltså det är halva böcker hon skickar i varje sms. Man kan inte ens läsa smsen i ett svep man måste scrolla flera gånger för att läsa hela alltså dom är eeeeevigheeetslånga!"

    Så beskriver Ts exets kontakt med pappan. Tycker du själv att det är rimligt att göra det när han precis fått barn med en ny kvinna? Tycker du det är lämpligt att berätta om allt den 5-åriga sonen gör flera ggr i veckan? De verkar inte ha en sån välfungerande relatiom om Ts inte ens vill att exet ska träffa hennes barn, borde inte exet kunna "känna" av det lite och vara lite mindre påstridig i sin kontakt? Även om den sker med pappan och inte ts
    Och varför scrollar du/TS flera gånger för att läsa något som du inte är intresserad av? Sluta med det då.

    Alltså jag hoppas verkligen detta bara är en trolltråd. Annars tycker jag synd om 5-åringen. TS vill förbjuda ex:et att uppdatera pappan. TS skulle säkert ondgöra sig över om barnet själv började ringa en massa "onödiga" samtal. När sambons första barn blir äldre och kanske själv vill besöka sin far och sitt syskon oftare än en gång i månaden, så skulle säkert TS visa sura miner.

    TS låter kort sagt som den elaka styvmodern. En del män offrar för "husfridens skull" sina tidigare barn.
  • sextio­talist
    Thu 17 Sep 2020 06:17
    Anonym (fcss342) skrev 2020-09-16 23:30:39 följande:

    Klart en man ska få ha ett eget andrum men han är fortfarande underordnad i familjen och måste anpassa sig till /behaga sin kvinna och ibland bestämma , men bara ibland när han känner inombords att han har rätt , och ska inte ta sig en massa friheter hur som helst utan ska vara en föredömlig man, make och far och medmänniska för alla runt omkring sig. Så ska en man vara, disciplinerad och förmänskligad från sina djuriska sidor.


    Tack gode gud att vi inte behöver behaga varandra i vår relation.

    Tack för att min sambo har varit och är en bra far åt alla sina tre barn.

    Tack för att vi tidigt gav utrymme för de äldre syskonen knyta an till sin lillebror för idag har de en nära och tät relation.

    Tack för att sambons ex inte var svartsjuk och missunnsam när sonen föddes.

    Tack för att sambon stod över sina djuriska drifter, dvs stötte bort sitt äldsta när den yngsta föddes.

    Nu, över 20 år senare, har min son två fantastiska syskon och en extravuxen (i form av sambons ex) förutom sina övriga släktingar.
  • Anonym (grunk­an)
    Thu 17 Sep 2020 06:30
    +3
    Anonym (fcss342) skrev 2020-09-16 21:57:37 följande:
    Ja, +7 överdrivet långa sms under första bebismånaden för ts och hennes man. Det är ju sjukt? Mer normalt hade väl 2-3 ggr i månaden varit, att precis som Ts beskriver ta det mer sammanfattat. Vad är det som är så konstigt med det?
    Finns ingenting "normalt" över att vilja begränsa en pappas kontakt med sitt barn till en gång varannan vecka.

    TS har skaffat barn med en man som redan har barn med en annan kvinna. Det får TS ta ansvar för.

    TS kommer ALDRIG att få den lilla mysiga kärnfamilj, bara för honom och henne, som hon säkert hoppas på.

    TS gillar inte den andra kvinnan, mamman till det barnet.

    TS vill att hon ska försvinna ur "sin mans" liv så hon får ha honom ifred.

    TS kommer att behöva acceptera mannens barn och mamman till det barnet förresten av livet ihop med mannen.

    TS är förmodligen väldigt osäker på sin egen relation till mannen eftersom hon går igång så på att mamman och pappan till 5-åringen har kontakt med varandra om barnet.
Svar på tråden Hans ex förstår inte att hon ska hålla sig undan!