• Anonym (Stare­n)
    Wed 16 Sep 2020 09:38
    8780 visningar
    309 svar
    -26
    309
    8780

    Hans ex förstår inte att hon ska hålla sig undan!

    Min pojkvän har ett ex som, tack och lov, bor mer än 40 mil från oss.

    Han har ett barn (5 år) med henne som han träffar en helg i månaden.

    Nu har jag och min pojkvän fått barn ihop (för bara en månad sen) men hans ex fattar inte att hon ska backa undan!

    Hon smsar om helt onödiga saker, som att deras barn har lärt sig simma, cykla, o.s.v.

    Hon begär också bilder på vår bebis och säger att det är för deras barn för att hen inte fått träffa bebisen än.

    Hon säger också i sms att oh så söt jag kan knappt vänta på att få se henne irl! Jag vill INTE att hon ska träffa vår bebis. Hennes barn visst men inte hon.

    Hon lämnar oss inte ifred. Vi fick barn för en månad sen och hon har smsat sju lååååååååånga sms på EN månad!

    Vad kan jag göra för att hon ska låta oss vara???

  • Svar på tråden Hans ex förstår inte att hon ska hålla sig undan!
  • Anonym (Y)
    Thu 17 Sep 2020 09:57
    +1
    Anonym (fcss34) skrev 2020-09-16 17:06:41 följande:

    Varken exet eller folk i tråden verkar ha alla hästar hemma. Klart man ska ge space till sitt ex som precis fått ett barn, hon verkar ju tro att hennes barn är det enda barnet i pappans liv.


    Om någon inte har alla hästar hemma som du beskriver det så är det väl ändå TS. Om så många i tråden skriver samma sak måste det ju ligga något i det. Då går det inte skylla bort det.
  • Thu 17 Sep 2020 10:00

    TS hur ställer sig ditt barns pappa till sms:en som kommer? Vad jag kan se har du fortfarande inte svarat på det... det är ju ganska relevant i sammanhanget.

  • Thu 17 Sep 2020 10:07
    Anonym (fcss342) skrev 2020-09-16 22:56:49 följande:
    "I smsen står det också saker som han har lekt med den och den, i skolan gör dom det här, han sa en rolig sak, o.s.v. tusen gånger om alltså det är halva böcker hon skickar i varje sms. Man kan inte ens läsa smsen i ett svep man måste scrolla flera gånger för att läsa hela alltså dom är eeeeevigheeetslånga!"

    Så beskriver Ts exets kontakt med pappan. Tycker du själv att det är rimligt att göra det när han precis fått barn med en ny kvinna? Tycker du det är lämpligt att berätta om allt den 5-åriga sonen gör flera ggr i veckan? De verkar inte ha en sån välfungerande relatiom om Ts inte ens vill att exet ska träffa hennes barn, borde inte exet kunna "känna" av det lite och vara lite mindre påstridig i sin kontakt? Även om den sker med pappan och inte ts
    Nu träffar ju den här pappan sitt barn bara 1 helg i månaden.
    Då är det ju viktigt med kontakten däremellan också.
    Pappan kanske också vill ha uppdateringar om sitt andra barn ibland.
    Då får TS helt enkelt lära sig att acceptera det.
    Hon har gett sig in i en relation med en man som har barn sedan tidigare.
    Då får hon ta det som följer med det också.
    Hon kan inte förvänta sig att pappan ska klippa all kontakt med sitt ex när de har barn tillsammans.
  • Thu 17 Sep 2020 10:11
    +1
    Anonym (Meri) skrev 2020-09-16 23:26:46 följande:
    sextiotalist skrev 2020-09-16 23:00:46 följande:

    Får han läsa böcker, titta på tv, prata med en kompis eller något annat som flyttar uppmärksamheten från ts?


    Det är ju lite barnsligt att hålla på att käbbla så här. Ingen av er vet ju hur det ser ut. Jag håller med om att tonen varit väldigt hård innan ts fått förklarat sig, det hade mycket väl kunnat vara något annat som låg bakom hennes reaktion, det lär vi inte få veta eftersom tonen som vanligt ska blossa upp med anklagelser och förebråelser hellre än att ställa öppna frågor.

    Ingen har påstått att pappan inte får ägna något annat än ts sin uppmärksamhet.

    Vad pappan tycker och tänker och gör är det ingen som vet, och ts har inte berättat något om det heller.
    Om det är något annat som ligger bakom TS reaktion så är det kanske något hon borde ha berättat i trådstarten.
    Samma sak det här med hur pappan ser på saken.
    Då hade kanske svaren blivit annorlunda.
    Som det är nu så framstår TS enbart som svartsjuk och missunnsam.
  • Thu 17 Sep 2020 10:18
    Anonym (Staren) skrev 2020-09-16 09:38:37 följande:

    Min pojkvän har ett ex som, tack och lov, bor mer än 40 mil från oss.

    Han har ett barn (5 år) med henne som han träffar en helg i månaden.

    Nu har jag och min pojkvän fått barn ihop (för bara en månad sen) men hans ex fattar inte att hon ska backa undan!

    Hon smsar om helt onödiga saker, som att deras barn har lärt sig simma, cykla, o.s.v.

    Hon begär också bilder på vår bebis och säger att det är för deras barn för att hen inte fått träffa bebisen än.

    Hon säger också i sms att oh så söt jag kan knappt vänta på att få se henne irl! Jag vill INTE att hon ska träffa vår bebis. Hennes barn visst men inte hon.

    Hon lämnar oss inte ifred. Vi fick barn för en månad sen och hon har smsat sju lååååååååånga sms på EN månad!

    Vad kan jag göra för att hon ska låta oss vara???


    Jag tycker att din pojkväns ex verkar ha en sund inställning och försöker hålla en bra kontakt mellan barnet och pappan.
    Jag tycker du ska försöka se till barnets behov i det här mer än till dina egna.
    Barnet har ett behov av att ha kontakt med sin pappa.
    Och än så länge så är det lite för litet för att själv kunna ringa till pappan.
    Då får föräldrarna sköta kontakten.
    Att hon uppdaterar om det du kallar småsaker är kanske för att barnet vill berätta det för pappan? Har du tänkt på det?
    När ditt barn blir större och börjar lära sig saker så kommer du också att vara stolt och vilka berätta det för andra.
    Tänk då att någon annan skulle sura och vilja att din pojkvän klipper kontakten med dig för det.
    Hur tror du det skulle kännas?
    Om det var en kärnfamilj du ville ha,utan någon annan inblandad, så skulle du ha skaffat det med någon som inte har barn sedan tidigare.
    Jag undrar också hur din pojkvän ser på det här?
    Om han inte har några problem med det så måste du bara acceptera det.
    Eller är det något annat som har hänt som gör att du hyser sådant agg mot exet?
  • Thu 17 Sep 2020 10:30
    +3
    Anonym (Meri) skrev 2020-09-17 09:13:43 följande:

    Du vet ändå inte i vilket sammanhang det blir irriterande, det andra finns bara i ditt huvud. Ärligt talat så har du ofta en tendens att överdriva dina reaktioner i olika trådar. Hade det inte varit mer intressant att fråga vad hon menar än att komma med överdrifter?


    Jag är knappast ensam i denna tråd om att tycka att ts inställning till mannens ex och hans förstfödda barn är helt bedrövlig. Om inte ts kommer med någon närmare förklaring så framstår hon enbart som sjukligt svartsjuk och hon behöver hjälp!
  • Anonym (Meri)
    Thu 17 Sep 2020 10:45
    -2
    molly50 skrev 2020-09-17 10:11:02 följande:
    Om det är något annat som ligger bakom TS reaktion så är det kanske något hon borde ha berättat i trådstarten.
    Samma sak det här med hur pappan ser på saken.
    Då hade kanske svaren blivit annorlunda.
    Som det är nu så framstår TS enbart som svartsjuk och missunnsam.
    De som startar en tråd är inga professionella skribenter, det är i alla fall det vi kan utgå ifrån. Jag håller med om att jag hade velat ha mer information och om du går bakåt i tråden så kommer du se att jag har ställt frågor. Ts har skrivit fyra inlägg, varav det sista är #24. Ditt inlägg som jag svarar på är #174. Så av 174 inlägg har ts skrivit 4, utöver det har du ungefär 160 inlägg med hur dum i huvudet ts är. Har inte de som svarar i en tråd något ansvar alls? Nej, rent konkret har dom inte det, det är fritt fram att skriva nästan vad som helst. Hur många har frågat exakt vad det är hon stör sig på? Jag tillhör dom som tycker att det hade varit mer intressant att få svar på. Går du bakåt i tråden så ser du att innan ts skriver det sista inlägget så är de flesta inlägg uttryckt i stil med att hon är dum i huvudet. 

    Jag hade hellre sett att jag hade fått svar på mina frågor men jag har all förståelse för att man väljer att sluta titta på en tråd där människor redan har bestämt sig. Väldigt få av de inlägg som har riktats till ts har varit konstruktiva. Sen kan jag hålla med om att det är mycket som låter konstigt men så är det ju ofta när man inte fått hela bilden. Det hade varit mer intressant att få en större bild av problemet och mer tillfredsställande att se om ts hade kunnat få rätsida på sina problem. Men det är det kanske bara jag och några få andra som tycker. 

    Jag håller med dig om att det hade varit bra att få veta hur pappan ser på saken, därför ställde jag frågan. Jag hoppade inte på ts och kallade henne dum i huvudet, jag ställde en fråga. Det tycker jag är bra sätt att bidra till intressanta trådar. 

    Att ts framstår som svartsjuk och missunssam är din högst personliga tolkning, även fast du inte är ensam om den så är det likväl en personlig tolkning. Jag förstår att det kan kännas tillfredsställande för många att känna gemenskap om än i så små sammanhang som i en tråd på Familjeliv. Jag tycker det är mer intressant att ställa frågor och diskutera problemet än att göra en personlig bedömning av trådstartarens karaktär, men det är ju jag det. 
  • Anonym (Kärri­ng mot strömm­en)
    Thu 17 Sep 2020 10:58
    +3
    Anonym (Meri) skrev 2020-09-17 10:48:03 följande:
    Jag har sett dig i många trådar och du överdriver ofta dina reaktioner. Är det viktigt för dig att du inte är ensam om det du tycker? 
    Påstår du att hon har fel...? Överväldigande majoriteten i tråden verkar ju ha samma inställning, att ts behöver lugna ner sig några hekton.
  • Anonym (Mamma­)
    Thu 17 Sep 2020 11:44
    Anonym (fcss34) skrev 2020-09-16 19:40:06 följande:

    Det är konstellationen emellan dom 3 som problemet ligger. De (exet) kommunicerar på ett sätt som utesluter henne (TS) trots att hon är en del av barnets familj. Exet borde visa mer respekt för pappan och den nya kvinnan och deras livssituation, och inkludera henne mer i barnets utveckling. Inte bara skriva till mannen hela tiden och strunta i att höra hur det är med dom alla (inkl. den nya kvinnan), Ts känner sig utesluten verkar det som, från en familjeangelägenhet och ser därför exet som ett orosmoment hon inte kan kontrollera. Det gäller hennes mans liv/barn och blir därför lite konstigt att hon bara ska stå utanför det, kanske?


    TS är en del av femåringens bonusfamilj, ja, men hon är inte vårdnadshavare eller förälder. Det är fullt naturligt att endast vårdnadshavarna eller föräldrarna har kontakt med varandra. TS har ingen rätt att kräva av mamman att hon informerar henne om barnets utveckling. Det är en sak om mamman själv vill göra det, men hon har ingen skyldighet. Är TS nyfiken kan hon ju fråga pappan. TS kan också, om hon vill, be mamman att inkludera henne i alla sms-konversationer om barnet, men om mamman inte vill, får TS respektera det.

    Hur man gör i sådana här situationet varierar nog mellan olika familjer. Själv har jag ingen kontakt alls med mina barns bonusmamma och mina barns pappa har ingen kontakt alls med min man, alltså mina barns bonuspappa. All kommunikation går enbart mellan mig och pappan, och det är inget konstigt att göra på det sättet.

    Om TS känner sig utanför bara för att pappan kommunicerar med mamman om deras gemensamma barn, så är det hon som har problem och behöver jobba med det. Min spontana tanke är att hon har dålig självkänsla och/eller är osäker på sin och pappans relation. Enskild terapi eller parterapi kan kanske hjälpa.

    Och nej, jag hatar inte kvinnor. Mitt svar hade sett exakt likadant ut om TS varit en man.
  • Thu 17 Sep 2020 12:16
    Anonym (Meri) skrev 2020-09-17 10:45:07 följande:
    De som startar en tråd är inga professionella skribenter, det är i alla fall det vi kan utgå ifrån. Jag håller med om att jag hade velat ha mer information och om du går bakåt i tråden så kommer du se att jag har ställt frågor. Ts har skrivit fyra inlägg, varav det sista är #24. Ditt inlägg som jag svarar på är #174. Så av 174 inlägg har ts skrivit 4, utöver det har du ungefär 160 inlägg med hur dum i huvudet ts är. Har inte de som svarar i en tråd något ansvar alls? Nej, rent konkret har dom inte det, det är fritt fram att skriva nästan vad som helst. Hur många har frågat exakt vad det är hon stör sig på? Jag tillhör dom som tycker att det hade varit mer intressant att få svar på. Går du bakåt i tråden så ser du att innan ts skriver det sista inlägget så är de flesta inlägg uttryckt i stil med att hon är dum i huvudet. 

    Jag hade hellre sett att jag hade fått svar på mina frågor men jag har all förståelse för att man väljer att sluta titta på en tråd där människor redan har bestämt sig. Väldigt få av de inlägg som har riktats till ts har varit konstruktiva. Sen kan jag hålla med om att det är mycket som låter konstigt men så är det ju ofta när man inte fått hela bilden. Det hade varit mer intressant att få en större bild av problemet och mer tillfredsställande att se om ts hade kunnat få rätsida på sina problem. Men det är det kanske bara jag och några få andra som tycker. 

    Jag håller med dig om att det hade varit bra att få veta hur pappan ser på saken, därför ställde jag frågan. Jag hoppade inte på ts och kallade henne dum i huvudet, jag ställde en fråga. Det tycker jag är bra sätt att bidra till intressanta trådar. 

    Att ts framstår som svartsjuk och missunssam är din högst personliga tolkning, även fast du inte är ensam om den så är det likväl en personlig tolkning. Jag förstår att det kan kännas tillfredsställande för många att känna gemenskap om än i så små sammanhang som i en tråd på Familjeliv. Jag tycker det är mer intressant att ställa frågor och diskutera problemet än att göra en personlig bedömning av trådstartarens karaktär, men det är ju jag det. 
    Man behöver inte vara en professionell skribent för att förstå att om man bara skriver om hur fel man tycker att ens partners ex beter sig så får man svar efter det.
    Jag säger inte att jag tycker det är ok att kalla TS för saker. För det tycker jag inte.
    Men det är ett faktum att hon framstår som svartsjuk när hon skriver som hon gör om sin pojkväns ex.
    Det är inte min personliga åsikt,utan det är hur hon framställer sig själv.
    Och jag är uppenbarligen inte ensam om den tolkningen.
    Därför behövs också mer information för att man kanske ska kunna få en annan uppfattning,
Svar på tråden Hans ex förstår inte att hon ska hålla sig undan!