• Anonym (Stare­n)
    Wed 16 Sep 2020 09:38
    8812 visningar
    309 svar
    -26
    309
    8812

    Hans ex förstår inte att hon ska hålla sig undan!

    Min pojkvän har ett ex som, tack och lov, bor mer än 40 mil från oss.

    Han har ett barn (5 år) med henne som han träffar en helg i månaden.

    Nu har jag och min pojkvän fått barn ihop (för bara en månad sen) men hans ex fattar inte att hon ska backa undan!

    Hon smsar om helt onödiga saker, som att deras barn har lärt sig simma, cykla, o.s.v.

    Hon begär också bilder på vår bebis och säger att det är för deras barn för att hen inte fått träffa bebisen än.

    Hon säger också i sms att oh så söt jag kan knappt vänta på att få se henne irl! Jag vill INTE att hon ska träffa vår bebis. Hennes barn visst men inte hon.

    Hon lämnar oss inte ifred. Vi fick barn för en månad sen och hon har smsat sju lååååååååånga sms på EN månad!

    Vad kan jag göra för att hon ska låta oss vara???

  • Svar på tråden Hans ex förstår inte att hon ska hålla sig undan!
  • Ingrid­1983
    Fri 18 Sep 2020 12:03
    +2
    Anonym (...) skrev 2020-09-18 09:47:46 följande:

    Du låter som min svägerska. Helt jäkla blind inför det faktum att din partner faktiskt hade ett liv innan dig. Där de fått ett gemensamt barn som är minst lika viktigt som de barnet ni nu har fått gemensamt.

    Såna människor som er förtjänar inte bonusbarn.

    Som om ni inte visste vad ni gav er in på.

    Det är inte exet det är fel på, det är du som är problemet. Gosh!!


    Minst lika viktigt? Alla är väl lika viktiga. Däremot är ju avståndet ett stort problem som ts, om hon varit normal, försökt kompensera för på alla sätt ihop med mannen. Känns som den här bonusfamiljgrejen är hyfsat ny, och 90-tals barnen blir de första vuxna där varannan individ vuxit upp med en styvförälder från helvetet. Man blir ju mörkrädd när man läser här vilken inställning många har. Hur kan föräldrarna sätta en annan vuxens behov före sitt barn? Obegripligt. Blir ju intressant att se hur framtidens samhälle ser ut, med psykiskt ohälsa osv..
  • Fri 18 Sep 2020 12:45
    +2
    Ingrid1983 skrev 2020-09-18 12:03:44 följande:
    Minst lika viktigt? Alla är väl lika viktiga. Däremot är ju avståndet ett stort problem som ts, om hon varit normal, försökt kompensera för på alla sätt ihop med mannen. Känns som den här bonusfamiljgrejen är hyfsat ny, och 90-tals barnen blir de första vuxna där varannan individ vuxit upp med en styvförälder från helvetet. Man blir ju mörkrädd när man läser här vilken inställning många har. Hur kan föräldrarna sätta en annan vuxens behov före sitt barn? Obegripligt. Blir ju intressant att se hur framtidens samhälle ser ut, med psykiskt ohälsa osv..
    För mig är det helt oförståeligt hur vuxna kan ge sig in i relationer med barn från tidigare, utan att acceptera att partnern hade ett liv innan. Att man har någon sorts inställning att det är "din gamla familj" som ersatts av våran nya som ska prioriteras. Jag är född på 80-talet med ett halvsyskon, han var lika mycket barn till båda mina föräldrar. Hans pappa var alltid lika välkomen på hötgider/kalas eller en vanlig lördagskväll för att barnet önska att ha alla samlade. Halvbroderns farföräldrar var alltid välkomna och passade t.om mig och min syster som små fast vi inte delade genetik. Min svägerska är bonusmamma till en pojk och hon säger att hon har tre söner, inte bara två hon fött. Ex frun och hennes nya man (och barn) är också familj där alla kan umgås och hjälpas åt för barnens bästa.

    Man äger inte sina barn, man har dom till låns tills dom är vuxna nog att klara sig själva. Vi har inga rättigheter bara skyldigheter att skapa en dräglig uppväxt och fostra dem till självgående unga vuxna. 
  • Anonym (Rosie­)
    Fri 18 Sep 2020 13:19
    +2
    Anonym (Meri) skrev 2020-09-18 07:57:18 följande:

     


    "TS har skaffat barn med en man som har barn med en annan kvinna", det är inte enbart ts ansvar. Hur har pappan hanterat det här? 
    TS har ansvar för sina egna känslor och handlande. Att hon valde att skaffa barn med någon som redan hade barn är hennes ansvar.
    Anonym (Meri) skrev 2020-09-18 07:57:18 följande:
    "TS kommer ALDRIG att få den lilla mysiga kärnfamiljen, för bara honom och henne, som hon säkert hoppas på", där la du till ditt eget antagande, ts har inte sagt något om att hon hoppas att barnet inte ska bo där. 
    Hon kan per definition aldrig få en kärnfamilj för att hennes kille redan har barn sen innan. Spelar ingen roll vart barnet bor.



  • sextio­talist
    Fri 18 Sep 2020 13:52
    Anonym (Rosie) skrev 2020-09-18 13:19:12 följande:

    TS har ansvar för sina egna känslor och handlande. Att hon valde att skaffa barn med någon som redan hade barn är hennes ansvar.Hon kan per definition aldrig få en kärnfamilj för att hennes kille redan har barn sen innan. Spelar ingen roll vart barnet bor.


    Fast det där med kärnfamilj håller jag inte med om.

    Sonens halvsyskon är ju så mycket äldre och har flyttat tvärs och kors över landet (och utomlands), så i vardagen var vi kärnfamilj under många år.

    Vi levde mamma, pappa och och gemensamt under många år.
  • Ess
    Fri 18 Sep 2020 19:02
    sextiotalist skrev 2020-09-18 13:52:01 följande:
    Fast det där med kärnfamilj håller jag inte med om.

    Sonens halvsyskon är ju så mycket äldre och har flyttat tvärs och kors över landet (och utomlands), så i vardagen var vi kärnfamilj under många år.

    Vi levde mamma, pappa och och gemensamt under många år.
    Så har vi det med, jag brukar uttrycka det som att vi lever som en kärnfamilj.
  • Anonym (Alba)
    Fri 18 Sep 2020 19:54

    Måste vara jobbigt att ha sådana mindervärdeskomplex som ta verkar ha. Tycker synd i henne och hon blotade söka hjälp för detta.

  • Anonym (Sanns­löst)
    Fri 18 Sep 2020 20:07

    Du behöver lära dig och acceptera att hon och hennes barn är en stor del av din sambos liv. Det är dom som sätter reglerna för kommunikation och umgänge kring sitt barn. Din sambo får säga ifrån om han tycker det är för mkt.

    Fundera på varför du inte vill att hon får träffa bebisen? Tänk dig in i situationen att det är ditt barn som fått ett syskon. Att vara vänlig o tillmötesgående gynnar hans barn sen tidigare och är inkluderande.

  • Anonym (Meri)
    Tue 22 Sep 2020 08:51
    -2
    molly50 skrev 2020-09-18 08:55:35 följande:
    Jag ska tillägga att exet verkar glad för TS och pojkvännens skull.
    Så jag kan inte se problemet med att hon får träffa bebisen när syskonet ska lämnas där.
    Nej, du kan inte se problemet. Troligtvis för att du inte har någon erfarenhet som gör att du kan se problemet. Jag kan se problemet. Jag säger inte att jag vet att det är ett problem men jag kan se att det skulle kunna finnas ett problem med exet. Att hon verkar glad för ts och pojkvännens skull betyder inte att hon beter sig lämpligt. 
    Nu kan jag tyvärr inte gå in på detaljer om mina egna eller andras erfarenheter men det jag kan säga är att det som för utomstående skulle kunna viftas bort som att exet väl bara menar väl kan vara ett väldigt gränslöst beteende för de som blir drabbade av det. Det som verkar vara små detaljer är i själva verket bara små delar av en stor helhet. 
    Jag säger inte att det är så här för ts men det skulle kunna vara så att exet har haft gränslösa tendenser och att de har förstärkts nu när de har fått en bebis, eller att beteendet börjat i och med att de blev gravida och när de får en bebis. Jag vet inte om det är så i det här fallet men för mig, som har de erfarenheter som jag har så är det inte alls givet att det här handlar om ren svartsjuka. Det kan så klart också vara så att ts har svartsjuka plus att exet beter sig gränslöst. 

    En del har varit inne på att ts är osäker. Det är inget brott att vara osäker, tvärtom är det djupt mänskligt att vara det. Jag tror att de flesta har haft perioder när de varit mer eller mindre osäkra och jag tror inte att någon hade velat bli anklagade för att vara sjuka i huvudet för att de var det. 

    Du har all rätt att anse att exet kan få träffa bebisen, men ts undrade om exet måste träffa bebisen. Det måste hon inte. Att hon bor 40 mil bort är inte heller en anledning till att träffa bebisen. Exet ska väl ändå inte bo hos ts och hennes pojkvän? Exet behöver aldrig stiga över tröskeln, bebisen behöver inte komma till dörren, känner man att man vill vara lite finkänslig kan man hitta på anledningar till det. Exet behöver inte heller komma till deras dörr, pojkvännen kan möta upp exet för överlämning. 

    Visst kan man argumentera för om det är trevligt om exet får träffa bebisen men argumenten verkar mest gå ut på att det är trevligt för exet att få se en bebis. Varför skulle ts tänka på vad som är trevligt för exet? 

    Min mans ex ville ha kort på vår bebis, han sa nej. Han såg ingen anledning till varför hon skulle ha det. Om det för ts del skulle varit klart uttalat att det är för halvsyskonets skull så hade det väl varit en annan sak men det är ju inget som sägs klart uttalat. Det sägs bara att exet vill ha ett kort på bebisen, inget om att det är för att halvsyskonet ska få se bebisen. För min mans ex del så tror jag att, utan att veta, att det var för att visa upp en fasad för sin familj som hon besökte just då men oavsett så är jag glad att min man kände samma som jag, det finns ingen anledning att hans ex, som inte har något med våra barn att göra, ska ha en bild på vår bebis. 
  • Anonym (Moa)
    Tue 22 Sep 2020 09:05
    +2
    Anonym (Meri) skrev 2020-09-22 08:51:23 följande:
    Nej, du kan inte se problemet. Troligtvis för att du inte har någon erfarenhet som gör att du kan se problemet. Jag kan se problemet. Jag säger inte att jag vet att det är ett problem men jag kan se att det skulle kunna finnas ett problem med exet. Att hon verkar glad för ts och pojkvännens skull betyder inte att hon beter sig lämpligt. 
    Nu kan jag tyvärr inte gå in på detaljer om mina egna eller andras erfarenheter men det jag kan säga är att det som för utomstående skulle kunna viftas bort som att exet väl bara menar väl kan vara ett väldigt gränslöst beteende för de som blir drabbade av det. Det som verkar vara små detaljer är i själva verket bara små delar av en stor helhet. 
    Jag säger inte att det är så här för ts men det skulle kunna vara så att exet har haft gränslösa tendenser och att de har förstärkts nu när de har fått en bebis, eller att beteendet börjat i och med att de blev gravida och när de får en bebis. Jag vet inte om det är så i det här fallet men för mig, som har de erfarenheter som jag har så är det inte alls givet att det här handlar om ren svartsjuka. Det kan så klart också vara så att ts har svartsjuka plus att exet beter sig gränslöst. 

    En del har varit inne på att ts är osäker. Det är inget brott att vara osäker, tvärtom är det djupt mänskligt att vara det. Jag tror att de flesta har haft perioder när de varit mer eller mindre osäkra och jag tror inte att någon hade velat bli anklagade för att vara sjuka i huvudet för att de var det. 

    Du har all rätt att anse att exet kan få träffa bebisen, men ts undrade om exet måste träffa bebisen. Det måste hon inte. Att hon bor 40 mil bort är inte heller en anledning till att träffa bebisen. Exet ska väl ändå inte bo hos ts och hennes pojkvän? Exet behöver aldrig stiga över tröskeln, bebisen behöver inte komma till dörren, känner man att man vill vara lite finkänslig kan man hitta på anledningar till det. Exet behöver inte heller komma till deras dörr, pojkvännen kan möta upp exet för överlämning. 

    Visst kan man argumentera för om det är trevligt om exet får träffa bebisen men argumenten verkar mest gå ut på att det är trevligt för exet att få se en bebis. Varför skulle ts tänka på vad som är trevligt för exet? 

    Min mans ex ville ha kort på vår bebis, han sa nej. Han såg ingen anledning till varför hon skulle ha det. Om det för ts del skulle varit klart uttalat att det är för halvsyskonets skull så hade det väl varit en annan sak men det är ju inget som sägs klart uttalat. Det sägs bara att exet vill ha ett kort på bebisen, inget om att det är för att halvsyskonet ska få se bebisen. För min mans ex del så tror jag att, utan att veta, att det var för att visa upp en fasad för sin familj som hon besökte just då men oavsett så är jag glad att min man kände samma som jag, det finns ingen anledning att hans ex, som inte har något med våra barn att göra, ska ha en bild på vår bebis. 
    Jag tycker du verkar läsa in bra mycket mer än vad det verkar finnas. Ts inlägg låter mer hysteriskt än sansat och hon verkar inte må speciellt bra.
    Dina personliga erfarenheter färgar verkligen dina svar som du redan säger och jag är böjd att hålla med dig.
    Men det är långt ifrån många som har dessa erfarenheter.
    Snarare att det skär sig mellan den nya flickvännen och hans ex pga ..tja anledningarna är nog lika många som ex. med oro och dåligt självförtroende är nog starka vinnare där.

    Sedan låter ts och mannen samt exet väldigt unga. Det är väl kanske bättre att sätta upp små regler för hur livet tillsammans ska se ut än att bara köra småbarnsfasoner och ska bara bestämma allt. Ts har ingen förståelse alls från vad jag läser om att det finns ett barn sedan tidigare som tar upp tid och utrymme i sambons liv.
    Som förälder vill man veta allt. Har dessa två bott ihop och båda varit med i första tiden så vänjer man sig att alltid ha löpande information från den andre föräldern. Varför skulle pappan inte vilja det för övrigt bara för att hans nya tjej är osäker? Han kanske har sagt till exet att skicka sms istället för att ringa och berätta och det är ett system som fungerar för dem.
    Ts måste lära sig acceptera att världen inte handlar om endast henne  trots att hon har blivit mamma.
  • Anonym (Meri)
    Tue 22 Sep 2020 09:08
    -2
    molly50 skrev 2020-09-18 08:53:41 följande:
    Du skriver om hur du stör dig på smulpajs sätt att skriva i andra trådar och att du inte tänker scrolla förbi hennes inlägg.
    På vilket sätt tillför det denna tråden något?
    Ingen har väl heller påstått att TS är vedervärdig, vad jag har kunnat se.
    Men att diskutera TS är väl ändå mer relevant för tråden än att diskutera andra skribenter.

    Jag håller med om att TS pojkvän t ex kan be om att få mammans uppdateringar om barnet på mail istället för sms om det nu stör TS så mycket.
    Däremot håller jag inte med om att exet inte ska få träffa bebisen.
    Hur ska annars 5-åringen kunna få träffa sitt nya syskon när h*n bor 40 mil bort?
    När det gäller andras skribenters sätt att uttrycka sig, om man känner till att vissa skribenter har en historia av expojkvän och hur hans nya tjej har betett sig, då tycker jag att det är värt att lägga märke till ett mönster. Så fort det är en kvinna som har problem med sin mans ex så dyker det upp extrema kommentarer. Jag tycker inte det är okej. 
Svar på tråden Hans ex förstår inte att hon ska hålla sig undan!