• Anonym (Stare­n)
    Wed 16 Sep 2020 09:38
    8935 visningar
    309 svar
    -26
    309
    8935

    Hans ex förstår inte att hon ska hålla sig undan!

    Min pojkvän har ett ex som, tack och lov, bor mer än 40 mil från oss.

    Han har ett barn (5 år) med henne som han träffar en helg i månaden.

    Nu har jag och min pojkvän fått barn ihop (för bara en månad sen) men hans ex fattar inte att hon ska backa undan!

    Hon smsar om helt onödiga saker, som att deras barn har lärt sig simma, cykla, o.s.v.

    Hon begär också bilder på vår bebis och säger att det är för deras barn för att hen inte fått träffa bebisen än.

    Hon säger också i sms att oh så söt jag kan knappt vänta på att få se henne irl! Jag vill INTE att hon ska träffa vår bebis. Hennes barn visst men inte hon.

    Hon lämnar oss inte ifred. Vi fick barn för en månad sen och hon har smsat sju lååååååååånga sms på EN månad!

    Vad kan jag göra för att hon ska låta oss vara???

  • Svar på tråden Hans ex förstår inte att hon ska hålla sig undan!
  • Tue 22 Sep 2020 19:01
    +2
    Anonym (ryggrad) skrev 2020-09-22 18:52:03 följande:

    DU kan inte göra någonting för det borde vara HAN som säger ifrån. Men om han helt saknar ryggrad nog för att sätta gränser så är det tyvärr så det kommer förbli.

    Alternativet är att du springer omkring och tar på dig rollen som kontrollerande, svartsjuk kärring som ska pinka in sitt revir. Men då får du ju oxå den stämpeln och han slipper ta sitt ansvar. Är man ihop med en konflikträdd fegis så blir det som det blir.

    Mitt råd är att du säger åt din ryggradslösa kille att om han inte kan odla en ryggrad och börja sätta gränser för sitt ex kan han lika gärna gå tillbaka till sitt ex. Se drar du och ber honom återkomma när det är gjort.

    Kort sagt, sätt upp tydliga gränser för vad du tolererar och gör det väldigt tydligt att du inte kommer tolerera att man kliver över dem.


    Har du överhuvudtaget läst TS kommentarer?
    På vilket sätt har hennes sambo klivit över några gränser?
    Han har kontakt med sitt ex för att de har barn tillsammans.
    Exet och barnet bor 40 mil bort så han har bara barnet en helg i månaden.
    Utöver det så ägnar han barnet kanske 7-8 timmar genom kontakten mad exet. På hela månaden.
    Hade han inte haft barn med exet så hade jag bättre kunnat förstå TS reaktion.
    Men nu har de barn och då får TS acceptera att de har kontakt.
    Kan hon inte det så är det något hon måste jobba på om hon vill stanna kvar hos honom.
  • Anonym (Bamse­)
    Tue 22 Sep 2020 20:36
    Just Precis skrev 2020-09-22 17:49:53 följande:

    TS kanske kan förslå för sin man att han läser och besvarar sms rörande sonen enbart samtidigt som han bajsar? Då går ju ingen viktig kärnfamiljetid förlorad!


    Ja jag hoppas ts framför detta. Om han kan äta samtidigt så har han slagit 3 flugor i en smäll och sparat ännu mer tid!
  • Anonym (Vilke­t ex blir du?)
    Tue 22 Sep 2020 20:44
    +4
    Anonym (Staren) skrev 2020-09-22 16:49:43 följande:

    Men hans tid försvinner på smsen. Han läser inte för mig jag läser inte själv med hans tid kanske en timme går åt till smsen.


    Hur mkt tid förväntar du dig att han ska lägga på ett barn/info om ert barn när ni separerar?

    Kommer du låta din kille och hans nya tjej få slippa info om ert barn när han får nytt barn och ny familj?
  • Wed 23 Sep 2020 02:21
    Anonym (Staren) skrev 2020-09-22 16:49:43 följande:
    Men hans tid försvinner på smsen. Han läser inte för mig jag läser inte själv med hans tid kanske en timme går åt till smsen.
    Menar du en timme för samtliga sms? Eller en timme per sms (i så fall läser man kanske om det flera ggr för att det innehåller så mycket för honom intressant information). All hans tid kan inte gå till dig och nya babyn, han har fortfarande en 5-åring också.

    Vad gör du om barnet om ett par år själv skriver sms till sin far? Surar du då också? Eller är det just att det är hans ex som skriver som irriterar dig?

    Framför allt, tycker din sambo själv att han får för många och långa sms om sitt barn? Eller är det bara du som tycker det?
  • Anonym (Juno)
    Wed 23 Sep 2020 04:44
    Anonym (Staren) skrev 2020-09-22 12:09:33 följande:

    -17??? Hon har smsat igen. Skaffa aldrig en man med barn och ex.


    Ja din stackars man gjorde verkligen ett enormt nerköp när han tyvärr skaffade en unge med dig.

    Men kom ihåg dina egna krav och skicka inga sms om ungen till honom när ni har separerat!
  • LFF
    Wed 23 Sep 2020 08:35
    Anonym (Staren) skrev 2020-09-22 16:49:43 följande:
    Men hans tid försvinner på smsen. Han läser inte för mig jag läser inte själv med hans tid kanske en timme går åt till smsen.
    Du måste skämta? En hel timme som han inte får ägna sitt första barn enligt dig?

    Varför i hela h-vete skaffade du barn med honom när du inte kan acceptera att han har barn sen tidigare? Eller trodde du nånstans att bebisen med dig skulle ersätta det första barnet eftersom han så sällan träffar det barnet? Om ni skaffade barn tillsammans så skulle han ju kunna strypa kontakten med det första barnet helt, var det så du tänkte? 

    Får han åka till jobbet? Det tar ju tid från dig och bebisen. Får han umgås med vänner? Det tar tid från dig och bebisen. 
  • Anonym (Meri)
    Wed 23 Sep 2020 09:18
    -2
    Anonym (Staren) skrev 2020-09-22 16:49:43 följande:
    Men hans tid försvinner på smsen. Han läser inte för mig jag läser inte själv med hans tid kanske en timme går åt till smsen.
    Jag förstår att det är frustrerande för dig men försök att lägga fokus på vad du kan förändra. Hur hon är och hur hon gör kan du inte förändra, i alla fall inte om inte han anser att det finns något problem. Det du kan försöka att förändra är hur det går till i ditt samliv med pojkvännen. Det låter som att ditt problem är vid vilket tillfälle han läser dom, stämmer det? För om hon skickar sms och han faktiskt vill läsa dom, hur långa dom än är, så är det rimligt att han gör det. Däremot är det inte alltid rimligt att han försvinner en timma varje gång han får ett sms, så fort han får ett sms. Tar det verkligen så lång tid för honom att läsa ett sms eller tar han sig tid att svara samtidigt? Jag skulle gissa på att det här blir ett problem för dig om du inte kan förutse när han försvinner. Det hade varit ett problem om det så vore hans mormor som skrev länge och ofta, ifall det innebär att han när som helst, utan förvarning försvinner mentalt ifrån dig en timma. En timma lite då och då kan kännas som mycket tid när man har en liten bebis och jag gissar på att det är oförutsägbarheten som är problemet. Fokusera på hur du och din pojkvän kan lägga upp er tid så att det inte blir ett problem. Du kan till exempel fundera på när det stör dig mest? Är det om han försvinner när bebisen är vaken och du vill ha hans hjälp eller när bebisen sover och ni äntligen har tid för varandra? När passar det bättre för dig? Berättar han för dig att han fått sms som han vill läsa, kollar han om du är okej först, eller "försvinner" han bara? Gör du mer hushållssysslor eller sköter om bebisen mer för att han "försvunnit" eller kan ni dela upp arbetet jämnt över er två ändå? Det är fullt rimligt att han får uppdateringar om sitt barn men det är också fullt rimligt att du har en förutsägbarhet i din tillvaro. Fundera på hur det här konkret drabbar dig och fokusera på det som går att förändra.
  • Anonym (styvf­örälde­r)
    Wed 23 Sep 2020 10:07

    Fast man kan ju ändå undra, om ett sms stör ts så mycket och tar så mycket tid ifrån deras vardagsliv när han läser ett sms ,7 st i månaden och att det tar 1 timme att läsa verkar ju konstigt, han måste ju då läsa flera ggr, svara osv om det verkligen tar så lång tid visar ju det att han vill ha all info annars skulle han ju inte spendera så lång tid på det.
    hur ska det då inte gå när 5 åringen kommer på besök?

    Antar att eftersom bebisen bara är ca  1 månad och mamman bett om bild av bebisen för att visa 5 åringen sitt syskon att då 5 åringen inte varit på sitt månadsbesök ännu.

    Om ts tycker att det är så störande att mannen läser ett sms och att det tar så mycket tid ifrån deras liv hur ska hon då inte tycka när 5 åringen är där en hel helg?
    Då kommer ju hennes man ha fullt upp med 5 åringen, kommer barnet bara 1 gång i månaden måste han ju spendera mycket tid ihop med barnet då, givetvis ihop med ts och bebisen men han måste ju också leka och göra saker ihop med barnet som kanske inte passar ts och bebisen för en stund.
    Självklart ska ts och mannen ta gemensamt ansvar för bebisen även fast 5 åringen är där, mannen kan inte enbart vara med 5 åringen  den helgen men han kan heller inte bara vara runt ts och bebisen utan ts får ju förstå att 5 åringen måste få sin tid med sin pappa.

    Kanske går pappa och barn ut till någon lekpark en stund och ts och bebisen är hemma och vilar.

    Dom kommer ju att få dela upp sig i bland och pappa vara med sitt äldsta barn, det kommer att ta mer tid ifrån vardagslivet än tiden att läsa ett sms.

    Den tiden det tar att läsa ett sms är ju ingenting mot den tiden barnet är hos dom.
    Ts har ju mer tid med sin man och bebis än många andra bonusfamiljer, de flesta har ju antingen varannan vecka eller varannan helg.

  • Anonym (Stare­n) Trådstartaren
    Wed 23 Sep 2020 10:18
    -4

    Ni som pratar om månadsbesök kan säga att han ska inte hit nu för det är corona, rs och sånt så vi har sagt nej hela vintern.

  • Anonym (styvf­örälde­r)
    Wed 23 Sep 2020 10:30
    +1
    Anonym (Staren) skrev 2020-09-23 10:18:01 följande:

    Ni som pratar om månadsbesök kan säga att han ska inte hit nu för det är corona, rs och sånt så vi har sagt nej hela vintern.


    Vinter?
    Det är ju höst, september!
    Menar du att ni inte ska träffa pojken under höst och vinter och inte fören i vår?

    Kommer din man resa och hälsa på barnet?

    Om ni inte kommer att träffa barnet är det ju ännu viktigare med sms så då får du nog vänja dig att din man läser sms som handlar om barnet och att det tar ännu mer tid eller menar du 
    att din man vare sig ska träffa barnet eller få ta del om info av barnet?

    Om ni är så rädda för rs, corona och andra smittor antar jag att ni inte heller kommer att träffa någon släkt eller några vänner alls då under den tiden då ju dom också kan smitta bebisen.

    Träffar man inte sitt ens sin närmaste släkting dvs sitt barn kan man ju heller inte träffa andra släktingar eller vänner för alla lever väl inte i total isolering.

    Om ni är så rädda för rs mm kan ni ju heller aldrig låta ert barn börja på förskola ifall ni skaffar ett till barn.
    Om ni skaffar syskon, ska ni då hålla ert barn alltid hemma då så att det inte smittar den nya bebisen?
Svar på tråden Hans ex förstår inte att hon ska hålla sig undan!