• Anonym (Larss­an)
    Wed 16 Sep 2020 10:12
    4076 visningar
    60 svar
    -3 +1
    60
    4076

    Arg blivande trebarnsfar

    Har två barn, 6 och 7. Tredje på väg. Jag ville inte att vi skulle skaffa ett tredje barn men hon tjatade tjatade förhandlade och allt. Sen kände jag ok då, men hon skulle ta huvudansvaret där.

    Barnen håller på att bli ganska självgående och alla år med skrikande barn, sömnrubbningar, lekparkshäng och kasst sexliv såg sitt slut... nä då ska vi börja om! Jag tyckte vi började bli för gamla också, vad händer om det blir något fel pga av vår ålder?? Nej sa frugan, det kommer bli bra.Aja nu blev det ett barn och lika mycket min del av detta.

    Men vid ett senare ultraljud upptäcktes avvikelser. Bla en missbildad arm och bred nackspalt. Fostervattenprov visar att vi kommer få ett barn med downs syndrom. Men också stymparm.

    Alltså vad fan?! Jag sa ju detta! Nu har vi satt oss riktigt i skiten från att ha haft en fungerande familj och vardag som repat sig så kommer det bli ännu mer. Hur ska vi orka? Hur ska familjen funka och vårt förhållande hålla?

    Det är mitt fel med. Jag vet. Men jag är så jävla arg just nu och måste få ut detta. Hur ställer man om? Hur fixar man detta? Blir så lack på frugan som bara agerat på känslor och inte tänkt rationellt och logiskt här. Så arg på henne fast jag inte borde.

  • Svar på tråden Arg blivande trebarnsfar
  • Wed 16 Sep 2020 10:21
    #1
    -2 +3

    Jag antar att det är för sent med abort eftersom du nämner att det kom fram vid ett senare ultraljud? Oavsett är väl din fru inte så sugen på det kan jga tänka mig. Men problemet började ju här: "Sen kände jag ok då, men hon skulle ta huvudansvaret där." Det finns inget "huvudansvar" vid barn. Det är alltid bådas. Eller menar du för att det skulle bli ett barn?

  • Wed 16 Sep 2020 10:29
    #2
    +1

    Har du kollat upp möjligheterna till samtalsstöd?

  • Anonym (E)
    Wed 16 Sep 2020 10:51
    #3

    Är det inte på kub som måste göras inom vissa veckor som man kan se nackspalten? Sen försvinner det så vid RUL ser man inte nackspalten..

  • Anonym (Anony­m)
    Wed 16 Sep 2020 11:03
    #4
    +1

    Ni kan faktiskt göra abort. Jag skulle aldrig vilja sätta mig i den sitsen som ni har att ta hand om ett så pass missbildat barn. Antagligen är livstiden inte särskilt lång på en sådan men det blir ju bara en ännu större tragedi.

    Man får göra abort till och med vecka 18 utan att ange skäl, efter det kan man fortfarande ansöka hos Socialstyrelsen och det kommer de garanterat att gå med på pga fostrets missbildningar.

    Snälla prata med din fru, hon måste väl ändå fatta att det inte blir ett värdigt liv! Främst för barnet, men ert liv kommer också bli ett rent helvete. Jag befarar att ni har en skilsmässa att se fram emot, som kommer att få alla att må ännu sämre.

  • Anonym (Tråki­gt)
    Wed 16 Sep 2020 11:04
    #5

    Vilken tråkig situation! Finns det ingen möjlighet för abort, är det helt uteslutet? Lätt att säga nu, men man kan testa för Downs från vecka 10, och då hinna göra abort i tid. Det borde ni tagit reda på om hon var till åren. Det är också något många gravida vet om. De brukar informera om det på mvc om man är i riskgruppen, alltså närmar sig 40. Men hon visste kanske inte, eller ville inte. Men hon borde nämnt det för dig eftersom hon visste att du egentligen inte ville ha fler barn.

    Säger som någon annan sagt, det finns inget huvudansvar, ni är båda lika delaktiga. Du får svälja detta och finnas där för henne och barnen. Håll ihop som familj, så går det bra ändå. Tillåt dig att vara bitter inombords, men visa det aldrig. Din fru har säkert dåligt samvete för detta med, eftersom hon vet att hon tjatade. Det blir inte bättre av att älta. Livet blir inte som ni hade tänkt, men det blir ett annat slags liv.

  • Anonym (Sysko­nen)
    Wed 16 Sep 2020 11:10
    #6
    +1
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-16 11:03:15 följande:

    Ni kan faktiskt göra abort. Jag skulle aldrig vilja sätta mig i den sitsen som ni har att ta hand om ett så pass missbildat barn. Antagligen är livstiden inte särskilt lång på en sådan men det blir ju bara en ännu större tragedi.

    Man får göra abort till och med vecka 18 utan att ange skäl, efter det kan man fortfarande ansöka hos Socialstyrelsen och det kommer de garanterat att gå med på pga fostrets missbildningar.

    Snälla prata med din fru, hon måste väl ändå fatta att det inte blir ett värdigt liv! Främst för barnet, men ert liv kommer också bli ett rent helvete. Jag befarar att ni har en skilsmässa att se fram emot, som kommer att få alla att må ännu sämre.


    Håller med ovan. Du måste ta upp frågan med din fru.


    Syskonens liv lär ju påverkas rejält negativt av detta. Först ett syskon med så pass stora omsorgsbehov med allt vad det innebär och till råga på det, tror jag att ditt och mammans förhållande kommer knaka rejält i fogarna/spricka med tanke på bakgrunden till denna graviditiet och utfallet.

  • Anonym (Tråki­gt)
    Wed 16 Sep 2020 11:12
    #7
    +4

    Hmm, du skriver att nackspalten syntes på ultraljudet. Då är fostret kanske inte så gammalt? Kolla upp möjligheten för abort! Och kolla upp SJÄLV, lita inte på vad din fru säger här. Jag är också orolig för att det blir en skilsmässa i slutändan. Förklara hur du känner för din fru, och förklara hur du känner, så kanske hon förstår att abort är det bästa för er nu. Det är viktigt att prata om hur man känner, det jag menade med att inte vara bitter är om ni måste behålla. Då är det ingen vits att vara bitter, då blir allt bara värre. Men jätteviktigt att prata igenom allt nu.

  • Anonym (Barn är ett lotter­i)
    Wed 16 Sep 2020 11:24
    #8
    +2

    Att skaffa barn är alltid ett lotteri. Du valde att spela och det blev inte som du tänkt dig.

    Jag förstår att du är arg, få önskar sig ett barn med funktionsnedsättningar. Men jag kan trösta dig med att vi människor är rätt så kassa på att förutse hur saker kommer att bli och hur vi själva kommer att må i framtiden.

    Du kommer säkerligen få ett barn som kräver mer jobb. Men precis som dina andra barn så kommer det vara ett barn med en egen personlighet som kommer söka sig till dig för trygghet och stöd. Ett barn som kommer att älska dig väldigt högt om du tillåter det.

    Det finns möjlighet till samtalsstöd via mvc.

  • Anonym (L)
    Wed 16 Sep 2020 12:39
    #9
    +1

    Prata med din fru och kolla upp möjligheten för abort.

    För övrigt så verkar din fru vara en idiot. Man tjatar inte på sin partner om att skaffa barn tills den går med på det. Det är inte ok att tjata på någon om sex tills den ger med sig, så det här är inte heller ok. Fundera på om du ens ska vara med den här kvinnan.

  • Wed 16 Sep 2020 13:03
    #10

    Det finns ju barn med t ex dysmeli som föds med avsaknad av t ex tår, underarmar, armar, ben o s v utan att något annat är fel. 

    Det finns också barn med down syndrom som är ganska friska och dessutom förhållandevis högfungerande. Det är oftast dessa som förs fram av motståndare till fosterdiagnostik och i förlängningen abort.

    Sannolikheten att de här två ovan sammanfaller på ert barn skulle jag tro är förbaskat låg. Jag gissar att barnet har ännu fler medfödda skador än vad ni hittills fått reda på och då kan både livslängd och framförallt livskvalitet för barnet var lågt.

    Ta kontakt med läkare, försök få ett så nyktert svar som det bara går vad ni kan förvänta er och börja redan nu dra i en ev abort. Det går ångra sig så länge den inte är utförd men eftersom det förmodligen inte är så gott om tid (och ev socialstyrelsen behöver blandas in) så börja som att det skulle bli av.

Svar på tråden Arg blivande trebarnsfar