• Wed 16 Sep 2020 11:53
    1620 visningar
    12 svar
    12
    1620

    Nappflaska & napp till nyfödd?

    Hej!

    Jag är gravid i vecka 34 och försöker nu inhandla det sista. Jag hoppas komma igång med amningen direkt men då det ju inte alltid fungerar vill jag vara på den säkra sidan och införskaffa en nappflaska. Är det någon som har tips på en inte allt för dyr sådan som passar bra i min situation? Får gärna finnas på Apotea.

    Funderar också över det här med napp. Tänkte köpa åtminstone en för de precis nyfödda, vad tycker ni om det? Har ni något tips på napp?

    Min plan är att köra på bara olivolja/kokosolja för rumpa och hud, funkar det eller rekommenderar ni annan kräm?

    Har ni några andra tips om vad som bör införskaffas uppskattas det enormt!

    Kram :)

  • Svar på tråden Nappflaska & napp till nyfödd?
  • Wed 16 Sep 2020 12:51
    #1

    Avvakta med flaska om du verkligen vill amma. Napp också. De brukar rekommendera att amningen är väl etablerad innan man börjar med napp. Om man nu öht behöver napp. Det är inget måste för alla bebisar. Glad Jag köpte barnolja till mitt första barn och använde den aldrig. Han föddes med en massa hår som krävde babyschampo direkt.   Till röda rumpor finns det flera att välja på. Man får prova sig fram vad som funkar- och om det ens behövs.

    Lycka till med allt! Glad

  • Wed 16 Sep 2020 13:00
    #2

    Å andra sidan skyddar napp mot plötslig spädbarnsdöd och används redan till för tidigt födda på neo... jag hade inte väntat med napp för då är det inte säkert de tar den sedan.


    Jag är bara jag skrev 2020-09-16 12:51:00 följande:

    Avvakta med flaska om du verkligen vill amma. Napp också. De brukar rekommendera att amningen är väl etablerad innan man börjar med napp. Om man nu öht behöver napp. Det är inget måste för alla bebisar.  Jag köpte barnolja till mitt första barn och använde den aldrig. Han föddes med en massa hår som krävde babyschampo direkt.   Till röda rumpor finns det flera att välja på. Man får prova sig fram vad som funkar- och om det ens behövs.

    Lycka till med allt!


  • Wed 16 Sep 2020 13:03
    #3

    Jag tycker inte att olja är tillräckligt mot röda rumpor (Men kan vara bra att göra rent med). Rekommenderar Inotyol (trots den besvärliga färgen. Den är såpass mycket bättre än andra salvor tycker jag).

  • Wed 16 Sep 2020 13:04
    #4

    Nappen är bra att ha med sig för i fall att. Min dotter sugit sönder mina bröstvårtor redan på BB och det visade sig att hon hade en enorm sugreflex, så nappen räddade oss och påverkade inte amningen alls. Nappflaska kan du vänta med - om det blir strul med amningen, då så små barn brukar matas från ett litet glas istället av flaska just för att inte sabba ev. amning lite senare.
    Gällande olja - faktiskt, det var det som hjälpte mest oss, och inte några krämer. Men jag tror att man brukar få olika provtuber i olika bebispaket som man får på BB, så då har man möjlighet att prova sig fram innan man bestämmer sig. Lycka till!

  • Wed 16 Sep 2020 13:22
    #5

    Jag anmält mig till gratis babybox med båda mina barn. (babyproffsen) och libroklubben.. där har man fått både nappflaska och nappar till nyfödda att testa så slipper man köpa någon som man sen kanske inte behöver.. där är även blöjor och rumpkräm med.

    Grattis till bebis <3

  • Wed 16 Sep 2020 14:09
    #6
    Trippelmamma76 skrev 2020-09-16 13:00:16 följande:
    Å andra sidan skyddar napp mot plötslig spädbarnsdöd och används redan till för tidigt födda på neo... jag hade inte väntat med napp för då är det inte säkert de tar den sedan.
    Här på bb både säger dom och det står på infoskyltar att man bör avvakta med napp tills amningen funkar. Napp är inget måste heller som sagt. Finns annat som förhindrar psd.
  • Wed 16 Sep 2020 14:15
    #7
    Trippelmamma76 skrev 2020-09-16 13:00:16 följande:

    Å andra sidan skyddar napp mot plötslig spädbarnsdöd och används redan till för tidigt födda på neo... jag hade inte väntat med napp för då är det inte säkert de tar den sedan.


    Napparna på neo använda mkt pga att bebisarna sondmatas, och sugandet på nappen hjälper tarmarna att komma igång och hantera sondmaten.

    Sen har jag inget emot napp ändå! Använde neos mininappar först och sen mams minsta.
  • Wed 16 Sep 2020 15:11
    #8

    Det är väl klokt att surfa runt och se vad som finns! Personligen hade jag köpt en napp och nappflaska på Ica/Coop. En enkel billig modell.

    Man rekommenderar ju snarare koppmatning inledningsvis och det går ju att få tag i en flaska snabbt!

    Samma med nappen som man ju inte vet om den behövs och vilken modell ungen kommer föredra.

    Det är klokt att spara pengar, snarare än att köpa "massa bra att ha". Trots detta säger jag. Pysventil, termometer, Alvedon, vätskeersättning är grejer som med stor sannolikhet kommer behövas första året. Naturligtvis inte på BB, men när man minst anar det! Nån typ av salva/kräm kommer också att användas... Men det känns som att de flesta på apotek är ok! Ofta är de dryga, så du behöver bara köpa en tub av nått som låter bra.

    Glöm inte bort att ha värktabletter till dig själv. De rekommenderade olika sorter innan leverans och efter om jag minns saken rätt!

    Och köp lite färdigmat och sådant att ha när barnet precis kommit....

  • Wed 16 Sep 2020 15:40
    #9

    Jag håller med föregående kommentarer om att napp måste med i bb-väskan. Vi hade fyra dagars helvete på bb (som är nappfritt) med en bebis som skrek sig hes och sög sönder mina bröstvårtor så jag inte kunde amma mer. Så kom vi äntligen hem, testade napp, bebis jättenöjd. Hon hade stort sugbehov, och åt bra ändå. Något som verkligen störde amningen var ju att jag var tvungen att sluta ett par dagar pga blödande bröst. Men även det gick bra tillslut.

    Jag köpte barnolja för att vara säker på att den var bra för bebisen. Det är ju småpengar för en flaska, så blir den inte använd så är det ingen katastrof.

    Lycka till med bebis! :)

  • sextio­talist
    Thu 17 Sep 2020 06:43
    #10
    Lönnsirap skrev 2020-09-16 15:11:01 följande:

    Det är väl klokt att surfa runt och se vad som finns! Personligen hade jag köpt en napp och nappflaska på Ica/Coop. En enkel billig modell.

    Man rekommenderar ju snarare koppmatning inledningsvis och det går ju att få tag i en flaska snabbt!

    Samma med nappen som man ju inte vet om den behövs och vilken modell ungen kommer föredra.

    Det är klokt att spara pengar, snarare än att köpa "massa bra att ha". Trots detta säger jag. Pysventil, termometer, Alvedon, vätskeersättning är grejer som med stor sannolikhet kommer behövas första året. Naturligtvis inte på BB, men när man minst anar det! Nån typ av salva/kräm kommer också att användas... Men det känns som att de flesta på apotek är ok! Ofta är de dryga, så du behöver bara köpa en tub av nått som låter bra.

    Glöm inte bort att ha värktabletter till dig själv. De rekommenderade olika sorter innan leverans och efter om jag minns saken rätt!

    Och köp lite färdigmat och sådant att ha när barnet precis kommit....


    Min son tvärvägrade kopp. Troligen blev han förvirrad då instinkten var att suga för att få i sig mat.
  • Thu 17 Sep 2020 08:09
    #11

    Bra att veta är att om du flaskmatar blir det svårare att få igång amningen. För att få en fungerande amning måste man just amma. Mycket. Flaskan kan göra bebisen tuttförvirrad och mjölkproduktionen minskar när man inte ammar. Det är normalt att känna som att man ammar HELA TIDEN i början. Jag hade istället för flaska satsat på att köpa amningsnappar ifall det skulle behövas och du får sår på bröstvårtorna tex. Dock bra att veta att det kan vara svårt att vänja av dem sen så ta bara till dem i yttersta nödfall.

    Vi fick en Philips avent-flaska i apotekets babybox och den har funkat för oss men vi använde den första gången vid ca 3 månader och har gett pumpad mjölk för att jag ska kunna åka iväg ibland. Vi har en medela calma oxå men den funkar inte så bra.

    Vår dotter bara klöktes av napp och spottade ut den, oavsett vilka vi testade. Glad för det nu! Så skönt att slippa napp :) mamma är ändå den bästa nappen och hon är inte så snuttig längre nu vid fyra månader. Har dock hört att Bibs funkar för många och liknar bröstet mest. Risken för PSD minskar med amning så man måste inte ha napp.

    Vi har kört bephanten och Liberos zinksalva till rumpan. Tvättar med bara vatten. Har typ aldrig vart röd. Kokosolja kan ge Irriterad hud på bebis så testa med ytterst lite först. Till dig hade jag köpt purelan till brösten och multi-mam kompresser. Purelan har jag i ansiktet på min lilla tjej nu oxå när hon dreglar så mycket.

  • Thu 17 Sep 2020 08:29
    #12

    Gratisboxarna säger jag med! :) Man kan behöva prova olika nappdelar till flaskorna och en hel del olika nappar. Det gjorde vi men Vår bebbe tar varken napp eller flaska och är nu 6 månader. Vi har fått gå direkt på pipmugg och vanlig mugg för att kunna ge mat när jag inte är hemma.

Svar på tråden Nappflaska & napp till nyfödd?