• Wed 16 Sep 2020 12:02
    2287 visningar
    16 svar
    16
    2287

    Graviditet på naturlig väg med 1 äggledare?

    Jag opererades för drygt ett halvår sedan och då opererades höger äggledare bort. Nu Har jag en kvar. Läkarna talade om för oss att avvakta i ett halvår efter operationen. Det gjorde vi. Perioden har passerat och de senaste 1-2 månaderna har vi inte använt något skydd.

    Jag har endast varit gravid vid ett tillfälle och det var då endast den misslyckade graviditeten som lyckligtvis uppmärksammades i ett väldigt tidigt skede. Så jag har ingen aning om hur det egentligen hade känts för mig att vara gravid de första veckorna. 

    Mensen är nu relativt regelbunden då allting har stabiliserat sig efter operationen. Min förhoppning var att jag kanske lyckats bli gravid denna månad, men det verkar inte så då jag upplever att jag har mensvärk och att något är på gång. Har tagit 2 tester (ett sk testa tidigt och ett vanligt). Dessvärre fick jag bara 1 streck. Förvisso är det tänkt att jag ska få min mens inom 1-3 dagar, men jag föredrar nog att ställa mig in på att det inte blev något denna gång.

    På något sätt känner jag att det hela är så ångestladdat. Läkarna var väldigt optimistiska och sade att de tänker att jag med största sannolikhet kommer lyckas bli gravid på naturlig väg. Men jag är ändå orolig att min fertilitet har minskat markant pga x:et. Förra gången blev jag gravid så snart vi slutade skydda oss... dvs kanske efter 1-2 gånger - jättefort med andra ord. Men det är ju inte givet att det kommer bli så även denna gång... Vi har varken försökt jättelänge eller försökt att pricka in på ÄL-dagen, men på något sätt känner jag att jag är orolig och rädd... man bör tänka positivt då sådana stressrelaterade känslor sällan bidrar med något gott, men men...

    Hur har det gått för er och hur kände ni (som lyckats bli gravida) under perioden då mensen egentligen skulle ha kommit?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-09-16 12:05
    Opererades på grund av utomkveds. Missade att tillägga detta! : )
  • Svar på tråden Graviditet på naturlig väg med 1 äggledare?
  • Anonym (L)
    Wed 16 Sep 2020 12:21
    #1

    Du kan ju vara gravid bara att du inte har plussat än. Din mens är ju inte beräknad än och alla får inte ett pluss dagarna innan mens utan först efter att mensen skulle ha kommit.

    Jag tycker inte att du ska slösa pengar på fler tester nu. Vänta och se om mensen kommer. Blir mensen försenad så testar du igen och plussar du inte då heller så är du nog inte gravid.

    Jag blev gravid som nittonåring och det var planerat. Har inga sjukdomar eller något sådant, i alla fall inte vad jag vet om. Det tog fyra eller fem försök innan jag blev gravid (alltså fyra eller fem månader). Försökte att inte tänka så mycket på hela grejen med att bli gravid och det gick bra. Kände mig inte stressad eller så. Levde mitt liv precis som vanligt. Vi hade sex några gånger i veckan och jag använde mig inte av ägglossningstester.

    Plussade på bim+1. Hade ett symptom och det var att jag behövde kissa oftare än vanligt, men jag vet inte om det faktiskt var ett graviditetssymptom eller om jag kanske drack mer vätska bara. Tror inte att man brukar få symptom såpass tidigt.

    Min mens har alltid varit regelbunden och den har nog aldrig varit försenad så jag förstod samma dag som mensen inte kom att jag nog är gravid. Väntade dock en dag till för att se om jag skulle vakna upp med blod i trosorna, men det gjorde jag ej. Gick till apoteket och köpte deras graviditetstest och fick ett väldigt synligt positivt resultat. Visste knappt vad jag skulle tänka eller känna. Började gråta.

    För min del blev det dock abort, av olika anledningar.

  • Anonym (L)
    Wed 16 Sep 2020 12:22
    #2

    Plus*

  • Wed 16 Sep 2020 15:17
    #3

    Tack för ditt meddelande!
    Jo, jag inser också att det inte lönar sig att berika apoteken ytterligare Tungan ute... blir nog bara orolig med tanke på upplevelsen jag var med om i våras... men jag får nog försöka att bara ta det som det kommer!


    Anonym (L) skrev 2020-09-16 12:21:59 följande:

    Du kan ju vara gravid bara att du inte har plussat än. Din mens är ju inte beräknad än och alla får inte ett pluss dagarna innan mens utan först efter att mensen skulle ha kommit.

    Jag tycker inte att du ska slösa pengar på fler tester nu. Vänta och se om mensen kommer. Blir mensen försenad så testar du igen och plussar du inte då heller så är du nog inte gravid.

    Jag blev gravid som nittonåring och det var planerat. Har inga sjukdomar eller något sådant, i alla fall inte vad jag vet om. Det tog fyra eller fem försök innan jag blev gravid (alltså fyra eller fem månader). Försökte att inte tänka så mycket på hela grejen med att bli gravid och det gick bra. Kände mig inte stressad eller så. Levde mitt liv precis som vanligt. Vi hade sex några gånger i veckan och jag använde mig inte av ägglossningstester.

    Plussade på bim+1. Hade ett symptom och det var att jag behövde kissa oftare än vanligt, men jag vet inte om det faktiskt var ett graviditetssymptom eller om jag kanske drack mer vätska bara. Tror inte att man brukar få symptom såpass tidigt.

    Min mens har alltid varit regelbunden och den har nog aldrig varit försenad så jag förstod samma dag som mensen inte kom att jag nog är gravid. Väntade dock en dag till för att se om jag skulle vakna upp med blod i trosorna, men det gjorde jag ej. Gick till apoteket och köpte deras graviditetstest och fick ett väldigt synligt positivt resultat. Visste knappt vad jag skulle tänka eller känna. Började gråta.

    För min del blev det dock abort, av olika anledningar.


  • Anonym (Anna)
    Wed 16 Sep 2020 16:03
    #4

    Läkarna sa till mig att jag inte skulle ha några problem med att få fler barn efter att jag opererade bort min ena äggledare pga av ett utomkveds - för snart 13 år sen!
    Jag har lyckats bli gravid 3 ggr sen dess (oskyddat koll på ÄL, alla hormoner ok mm). 2 missfall i vecka 7 och ett i vecka 11.
    Att bara ha en äggledare har absolut påverkat min fertilitet negativt  (är mamma till 3 barn som i stort blev till på första försöket eller var lite oops ). 

    Har gjort alla undersökningar, hormonerna är ok, sköldkörteln ok, jag har regelbunden ägglossning, "livmoder som en 25 åring" osv men det blev inga fler barn efter det tyvärr. 
    Vill inte vara negativ såklart!
    Bara berätta att i vissa fall så kan en äggledare påverka, något som läkarna inte är jättebra på att berätta om tyvärr.. 

  • Wed 16 Sep 2020 17:00
    #5

    Du blev alltså gravid efter x:et vid 3 tillfällen men samtliga slutade med missfall?


    Anonym (Anna) skrev 2020-09-16 16:03:54 följande:

    Läkarna sa till mig att jag inte skulle ha några problem med att få fler barn efter att jag opererade bort min ena äggledare pga av ett utomkveds - för snart 13 år sen!

    Jag har lyckats bli gravid 3 ggr sen dess (oskyddat koll på ÄL, alla hormoner ok mm). 2 missfall i vecka 7 och ett i vecka 11.

    Att bara ha en äggledare har absolut påverkat min fertilitet negativt  (är mamma till 3 barn som i stort blev till på första försöket eller var lite oops ). 

    Har gjort alla undersökningar, hormonerna är ok, sköldkörteln ok, jag har regelbunden ägglossning, "livmoder som en 25 åring" osv men det blev inga fler barn efter det tyvärr. 

    Vill inte vara negativ såklart!

    Bara berätta att i vissa fall så kan en äggledare påverka, något som läkarna inte är jättebra på att berätta om tyvärr.. 


  • Anonym (Först­år)
    Wed 16 Sep 2020 17:04
    #6

    Jag opererade bort min högra äggledare i mars i år. Jag fick direktiv från läkaren att vänta en mens och sedan köra på igen. Så det gjorde vi. På sjätte försöket nu i augusti så lyckades vi bli gravida. Fortfarande väldigt tidigt så man ska ju inte ta ut något i förskott, men känns skönt att veta att jag kan bli gravid åtminstone. Och så länge motsatsen är bevisad försöker jag att glädjas och inte oroa mig.

    Jag tyckte det var oerhört jobbigt efter min operation i våras. Kändes som att jag aldrig skulle kunna bli gravid naturligt. Kanske inte gravid alls. Fick en riktig kris. Så jag förstår verkligen din känsla. Det är jobbigt och tyvärr finns det inte så mycket information att läsa om detta.

    För att försöka stilla lite av min oro och ångest valde jag att privat bekosta en äggledarundersökning/spolning av min kvarvarande äggledare i våras för att se om det överhuvudtaget skulle kunna vara teoretiskt möjligt för oss att bli gravida naturligt. Den gick bra och visade på normal passage. Det kändes bättre och gav hopp att veta att det åtminstone var möjligt. Och det var det ju uppenbarligen. Men för mig hjälpte det till att göra det lättare att fortsätta försöka. Så det kanske kan vara ett tips om du har möjlighet.

    Hoppas du kan finna lite tröst i att höra min historia!

  • Anonym (Först­år)
    Wed 16 Sep 2020 17:10
    #7

    Jag hade förövrigt ?mensvärk? i flera dagar innan jag plussade, och svullna bröst. Kände också att det var något som var annorlunda på något sätt. T ex att vissa saker smakade lite annorlunda. Kanske var en skillnad också att jag inte hade pms nu när jag tänker efter...

  • Wed 16 Sep 2020 17:12
    #8

    Grattis till graviditeten! Håller tummarna att allting går vägen. Ditt meddelande fick mig att le : ) tack!

    Intressant. Visste inte att det är möjligt att genomgå en sådan undersökning!

    Jo... jag känner mig på något sätt lite misslyckad med bara 1 äggledare. Det är svårt att förlika sig med detta, men på något sätt måste man acceptera det.... Man är just orolig för att den man har kvar inte kommer lyckas leverera... Egentligen började jag tänka på detta nu inför mensen. Hade ändå hoppats på att vara gravid särskilt nu när mensen närmar sig. Men har ju mensvärk så antagligen blev det inget.


    Anonym (Förstår) skrev 2020-09-16 17:04:25 följande:

    Jag opererade bort min högra äggledare i mars i år. Jag fick direktiv från läkaren att vänta en mens och sedan köra på igen. Så det gjorde vi. På sjätte försöket nu i augusti så lyckades vi bli gravida. Fortfarande väldigt tidigt så man ska ju inte ta ut något i förskott, men känns skönt att veta att jag kan bli gravid åtminstone. Och så länge motsatsen är bevisad försöker jag att glädjas och inte oroa mig.

    Jag tyckte det var oerhört jobbigt efter min operation i våras. Kändes som att jag aldrig skulle kunna bli gravid naturligt. Kanske inte gravid alls. Fick en riktig kris. Så jag förstår verkligen din känsla. Det är jobbigt och tyvärr finns det inte så mycket information att läsa om detta.

    För att försöka stilla lite av min oro och ångest valde jag att privat bekosta en äggledarundersökning/spolning av min kvarvarande äggledare i våras för att se om det överhuvudtaget skulle kunna vara teoretiskt möjligt för oss att bli gravida naturligt. Den gick bra och visade på normal passage. Det kändes bättre och gav hopp att veta att det åtminstone var möjligt. Och det var det ju uppenbarligen. Men för mig hjälpte det till att göra det lättare att fortsätta försöka. Så det kanske kan vara ett tips om du har möjlighet.

    Hoppas du kan finna lite tröst i att höra min historia!


  • Anonym (Anony­m)
    Thu 17 Sep 2020 12:15
    #9

    Här kommer en solskenshistoria!

    Drabbades av utomkvedshavandeskap i aug -17 och fick operera bort höger äggledare. Fick rådet att avvakta 3mån med försök till ny graviditet. Vi väntade 2mån. Blev gravid på första försöket. Fick då komma på tidigt VUL för att se så att graviditeten satt rätt. BM såg då att ägget hade släppt från höger äggstock och (uppenbarligen) plockats upp av vänster äggledare istället! Så att sakna en äggledare behöver absolut inte innebära någon svårighet i att bli gravid. Jag är nu dessutom gravid med vårt andra barn, i v.22, där jag också blev gravid på första försöket.

    Glad

  • Thu 17 Sep 2020 12:30
    #10

    Tack för att du delar med dig! Behöver verkligen positiv energi och sådant får mig att tänka att Det inte nödvändigtvis måste visa sig att jag kommer ha problem med att bli gravid heller :)

    Lycka till med din andra graviditet :)!


    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-17 12:15:31 följande:

    Här kommer en solskenshistoria!

    Drabbades av utomkvedshavandeskap i aug -17 och fick operera bort höger äggledare. Fick rådet att avvakta 3mån med försök till ny graviditet. Vi väntade 2mån. Blev gravid på första försöket. Fick då komma på tidigt VUL för att se så att graviditeten satt rätt. BM såg då att ägget hade släppt från höger äggstock och (uppenbarligen) plockats upp av vänster äggledare istället! Så att sakna en äggledare behöver absolut inte innebära någon svårighet i att bli gravid. Jag är nu dessutom gravid med vårt andra barn, i v.22, där jag också blev gravid på första försöket.


  • Anonym (B)
    Thu 17 Sep 2020 18:38
    #11

    I mitt fall har en äggledare inte gjort det svårare att bli gravid, väntar nu vårt tredje barn!

    De två första va inte planerade men nu bestämde vi oss för att vi ville ha en tredje och började ha oskyddade samlag (ganska oregelbundet, alltså när lusten föll på) och efter 2-3 månader tog jag ägglossningstest en månad för jag har oregelbunden mens och inte någon koll på ägglossningen alls. Tog sig den månaden så hade säkerligen missat ägglossningen innan.

    Kände på mig innan BIM att jag va gravid men hade inte några direkta gravsymtom. Jag har haft typ 1 diabetes i drygt 30 år och min kropp kunde inte riktigt ta upp insulinet jag tog vilket fick mig att misstänka en graviditet. Plussade först väldigt svagt på typ BIM+1 om jag inte minns helt fel.

    Så även med en äggledare behöver inte chanserna vara mindre att det ska ta sig :)

  • Thu 17 Sep 2020 19:53
    #12

    Vad kul att läsa

    Alla tre med en äggledare alltså?


    Anonym (B) skrev 2020-09-17 18:38:49 följande:

    I mitt fall har en äggledare inte gjort det svårare att bli gravid, väntar nu vårt tredje barn!

    De två första va inte planerade men nu bestämde vi oss för att vi ville ha en tredje och började ha oskyddade samlag (ganska oregelbundet, alltså när lusten föll på) och efter 2-3 månader tog jag ägglossningstest en månad för jag har oregelbunden mens och inte någon koll på ägglossningen alls. Tog sig den månaden så hade säkerligen missat ägglossningen innan.

    Kände på mig innan BIM att jag va gravid men hade inte några direkta gravsymtom. Jag har haft typ 1 diabetes i drygt 30 år och min kropp kunde inte riktigt ta upp insulinet jag tog vilket fick mig att misstänka en graviditet. Plussade först väldigt svagt på typ BIM+1 om jag inte minns helt fel.

    Så även med en äggledare behöver inte chanserna vara mindre att det ska ta sig :)


  • Thu 17 Sep 2020 21:48
    #13

    Har också opererat bort höger äggleder pga utomkveds. Innan detta så hade vi oskyddat samlag i 6 år. 3 månader (fick veta att så länge det kändes ok så var det bara att köra) efter operation så blev jag gravid. Skyddade oss i 3 åt och när vi skulle försöka få barn nr 2 så blev jag gravid på första försöket. Att ta bort ägglederaren verkade öppna upp så att jag kunde bli gravid.

  • Anonym (B)
    Fri 18 Sep 2020 08:17
    #14
    judith90 skrev 2020-09-17 19:53:42 följande:

    Vad kul att läsa

    Alla tre med en äggledare alltså?


    Ja precis. Blev gravid första gången 2014 (utomkvedet) och barnen är födda 2016, 2018 och tredje är planerad 2021 :)
  • Fri 18 Sep 2020 08:37
    #15

    Vad kul med en så stor familj! Hoppas jag kommer få erfara något liknande :).

    Får nog först jobba på att inte stressa upp mig så mycket..... :) var du orolig efter att ha fått x:et eller hanterade du det bra?


    Anonym (B) skrev 2020-09-18 08:17:49 följande:

    Ja precis. Blev gravid första gången 2014 (utomkvedet) och barnen är födda 2016, 2018 och tredje är planerad 2021 :)


    Anonym (B) skrev 2020-09-18 08:17:49 följande:

    Ja precis. Blev gravid första gången 2014 (utomkvedet) och barnen är födda 2016, 2018 och tredje är planerad 2021 :)


  • Anonym (B)
    Fri 18 Sep 2020 12:22
    #16
    judith90 skrev 2020-09-18 08:37:58 följande:

    Vad kul med en så stor familj! Hoppas jag kommer få erfara något liknande :).

    Får nog först jobba på att inte stressa upp mig så mycket..... :) var du orolig efter att ha fått x:et eller hanterade du det bra?


    Alltså jag har egentligen aldrig sett mitt x som en graviditet för det gick så långt innan vi visste vad det va. Gick med fruktansvärd smärta i mer än en vecka innan jag åkte in till sjukhuset och där efter många undersökningar sa dom att jag hade plussat på ett gravtest men dom kunde inte hitta något foster så någonting är väldigt fel sa dom. Redan där visste vi att det inte kommer bli en bebis av det här så jag såg det aldrig som sagt som en graviditet över huvud taget. Så jag tog det inte särskilt hårt eller oroade mig för att det skulle hända igen, hade troligtvis tagit det svårare om jag hade vetat att jag va gravid innan smärtan kom.

    Sen sa dom bara att skulle jag bli gravid igen måste jag informera barnmorskan om det så fort som möjligt så jag kan få ett tidigt ultraljud för att se att graviditeten sitter där den ska, så alla tre barnen har jag fått se med vul runt vecka 6-7 vilket har varit väldigt skönt tycker jag :)

    Sen pga min diabetes får jag väldigt många ultraljud under hela graviditeten men det första är alltid lite extra betryggande så man vet att där faktiskt finns en liten där inne :)
Svar på tråden Graviditet på naturlig väg med 1 äggledare?