• Theres­cha
    Wed 16 Sep 2020 13:09
    2772 visningar
    6 svar
    6
    2772

    Make som adopterar makas barn?

    I vårt fall handlar det om mina barn (vi har två gemensamma också) som bor hos oss på heltid. Pappan finns ej med i bilden och har inte gjort på flera år, maken är barnens enda fadersgestalt och har funnits med sedan de var små. Har börjat oroa mig över scenariot om jag som enda vårdnadshavare skulle gå bort, då det inte alls är omöjligt att mina barn skulle bli uppryckta från sina syskon och sin främsta trygga vuxna person (min make), som ju är den enda familj de känner till. Därför har funderingen på adoption kommit upp.

    Någon som har egen erfarenhet av detta? Var det en krånglig process? Något speciellt man bör tänka på?

  • Svar på tråden Make som adopterar makas barn?
  • Wed 16 Sep 2020 15:29
    #1
  • Wed 16 Sep 2020 15:50
    #2

    Jag antar att du får underhållsstöd/underhållsbidrag för barnen från deras biologiska pappa alternativt från Försäkrngskassan. De pengarna kommer du inte att få längre om din man adopterar dem.

  • Wed 16 Sep 2020 16:01
    #3
    +1

    Om du som enskild vårdnadshavare går bort så får pappan sannolikt vårdnaden ja. För att din man ska få adoptera måste den biologiska pappan acceptera detta, att pappan inte ?är med i bilden? saknar betydelse. Det är en juridisk handling som styr allt möjligt, till exempel underhållsbidrag som redan nämnts.

  • Tue 17 Nov 2020 08:22
    #5

    Ni kan få mitt barn


    Pälsen



    Inläsningstjänst - Portal (svenska 7-9)



    Läsförståelse


    1 Hur mår doktor Henck? Hur går hans karriär?


    2 Varför lånar doktor Henck John Richardts päls?


    3 Hur får pälsen doktor Henck att känna sig? Varför?


    4 Hur reagerar fru Henck när doktor Henck kommer hem med pälsen på sig? Varför?


    5 Beskriv kortfattat förhållandet mellan doktor och fru Henck. Vad får dig att tycka så?


    6 Vad menar doktor Henck med att pälsen har förskaffat honom de sista sekunder av lycka


    han känt i livet?



    Novelligt


    Hur är stämningen i novellen? Vad i novellen får dig att tycka så?



    Finns det sådant ni förstår men som inte sägs rakt ut i texten? Ge exempel



    Hjalmar Söderberg använder sig av bildspråk i novellen. Kan du hitta några exempel?



    Vad är novellens konflikt?



    Vad blir lösningen på konflikten? Är den positiv eller negativ? Motivera



    Rita upp en dramaturgisk kurva över novellen. Med vilka händelser förändras kurvan? Tid/Spänning





  • Tue 17 Nov 2020 14:36
    #6
    Bästa vännen skrev 2020-11-17 08:22:50 följande:

    Ni kan få mitt barn


    Hur gammalt är barnet?

    Är det pojke eller flicka?
  • Sat 20 Mar 2021 19:58
    #6
    Therescha skrev 2020-09-16 13:09:23 följande:

    I vårt fall handlar det om mina barn (vi har två gemensamma också) som bor hos oss på heltid. Pappan finns ej med i bilden och har inte gjort på flera år, maken är barnens enda fadersgestalt och har funnits med sedan de var små. Har börjat oroa mig över scenariot om jag som enda vårdnadshavare skulle gå bort, då det inte alls är omöjligt att mina barn skulle bli uppryckta från sina syskon och sin främsta trygga vuxna person (min make), som ju är den enda familj de känner till. Därför har funderingen på adoption kommit upp.

    Någon som har egen erfarenhet av detta? Var det en krånglig process? Något speciellt man bör tänka på?


    Hej! Hur har det gått för er? Vi är i samma tankar..
Svar på tråden Make som adopterar makas barn?