• Wed 16 Sep 2020 14:53
    1193 visningar
    13 svar
    13
    1193

    IVF, 40+, var?

    Hej! ????

    Jag och min man vill söka oss och prova IVF. Jag är snart 42 år och vi har försökt få barn naturligt under ca ett år då vi träffades sent. Har alltid velat ha barn men det har inte blivit så. Min man har en dotter på 20 ca. Som jag har förstått det är det utländska kliniker som gäller? Kikat på AVA klinic Riga som verkar bra, någon med erfarenhet? Just nu är det omständigt med Covid-19 men nya direktiv ska komma i det närmaste. Ha en fin höstdag!

  • Svar på tråden IVF, 40+, var?
  • Wed 16 Sep 2020 15:12
    #1

    Vissa kliniker i Sverige går till 42-43 om man har bra värden. I Danmark gäller 45. På AVA gör man mest ÄD/ED som svensk- inte regelrätt IVF för det går som sagt göra i Danmark. Efter 45 gör man inte IVF för chansen att bli gravid är i det närmaste noll. Då gäller ÄD/ED och det finns långt många fler kliniker än AVA och många fler länder. Länder som är billigare och lättare åka till.

  • Wed 16 Sep 2020 15:46
    #2

    Hej!

    ED? Detta är ännu lite av en djungel för mig...Då är det nog Danmark vi ska satsa på.

  • Wed 16 Sep 2020 15:59
    #3
    emsb35 skrev 2020-09-16 15:46:37 följande:
    Hej!
    ED? Detta är ännu lite av en djungel för mig...Då är det nog Danmark vi ska satsa på.
    ÄD= äggdonation och ED= embryodonation, dvs både donerade ägg och spermier. Kolla upp Danmark ni.
  • Wed 16 Sep 2020 17:48
    #4
    emsb35 skrev 2020-09-16 14:53:07 följande:

    Hej! ????

    Jag och min man vill söka oss och prova IVF. Jag är snart 42 år och vi har försökt få barn naturligt under ca ett år då vi träffades sent. Har alltid velat ha barn men det har inte blivit så. Min man har en dotter på 20 ca. Som jag har förstått det är det utländska kliniker som gäller? Kikat på AVA klinic Riga som verkar bra, någon med erfarenhet? Just nu är det omständigt med Covid-19 men nya direktiv ska komma i det närmaste. Ha en fin höstdag!


    Hej! Jag är 42, fyller 43 senare i år... Jag går på Carl von Linné i Uppsala. När jag gick dit var jag alltså 42

    Kort om min resa: Har ett barn sedan tidigare men detta är nu sju år sedan så kände att jag inte hade ngn tid att spilla när det inte funkade. Fick ut 28 ägg varav 21 befruktades och av dessa odlades 5st vidare och klarade sig.  5 blactosyster (dvs fem-dagars) fystes in och jag har satt in nr 2 nyss, plussade i sön. Väldigt tidigt så vågar inte ta ut ngt än... Innan sommaren satte dom in en blastocyst som också ledde till graviditet men inget hjärta slog i v8. Nu har jag ett tidigt ultraljud den 1a okt och är givetvis nervös, men glad att även denna ledde till en graviditet. Två blastocyster dog när de tinades men har ett kvar i frys. 

    Jag är nöjd med kliniken och det enda råd jag kan ge är att sätt igång direkt :) Lycka till!  
  • Wed 16 Sep 2020 21:53
    #5

    Tack! :) Ja, det finns ingen tid att spilla.. Funderar på Vilanova i DK. Får jag fråga vad det kostat ungefär?


    Odengatan10 skrev 2020-0

    Hej 9-16 17:48:55 följande:

    Hej! Jag är 42, fyller 43 senare i år... Jag går på Carl von Linné i Uppsala. När jag gick dit var jag alltså 42

    Kort om min resa: Har ett barn sedan tidigare men detta är nu sju år sedan så kände att jag inte hade ngn tid att spilla när det inte funkade. Fick ut 28 ägg varav 21 befruktades och av dessa odlades 5st vidare och klarade sig.  5 blactosyster (dvs fem-dagars) fystes in och jag har satt in nr 2 nyss, plussade i sön. Väldigt tidigt så vågar inte ta ut ngt än... Innan sommaren satte dom in en blastocyst som också ledde till graviditet men inget hjärta slog i v8. Nu har jag ett tidigt ultraljud den 1a okt och är givetvis nervös, men glad att även denna ledde till en graviditet. Två blastocyster dog när de tinades men har ett kvar i frys. 

    Jag är nöjd med kliniken och det enda råd jag kan ge är att sätt igång direkt :) Lycka till!  


  • Fri 18 Sep 2020 21:17
    #6

    Ingen mer?

  • Sat 19 Sep 2020 08:43
    #7

    Jag har hört att denna ska vara bra: olgafertilityclinic.com/en/

    Finns mycket info på sidan så känns intressant att läsa. Hade jag valt igen hade jag tagit en klinik där de scannar ägg och det görs ej i Sverige än. Förmodligen det som hjälper oss 40+ mest, då slipper de sätta in Blastocyster som ser bra ut på utsidan men inte insidan, vilket ofta beror på kromosomavvikelser. Å andra sidan är jag glad att jag går på en Svensk klinik och kunnat fortsätta mina behandlingar nu när vi befinner oss i en pandemi. Vet inte om jag skulle våga välja utländsk klinik pga en våg två av Corona.

    Som sagt, kliniken där jag går är priser beroende på upplägg men jag tror alla kliniker i Sverige har liknande priser. www.linne.se/priser/

  • Sat 19 Sep 2020 08:51
    #8

    Hej!

    Jag har också hört bra om OLGA och jag hade själv valt denna klinik idag om jag nu inte blivit gravid )är gravid i v. 19kr. Har en vän som försökte överallt, var i Sverige först, sen Danmark och Spanien, men det var först när hon kom till OLGA som det gick vägen (med ganska stor skillnad i tex. blastocyster). De arbetar på ett helt annat sätt.

    Stort lycka till!

  • Thu 8 Oct 2020 21:09
    #9

    Är 39 och gravid tack vare Carl von Linné i Uppsala. Har ett barn genom ivf sedan tidigare och resan för att få henne var lång. Nu ville vi i alla fall försöka och eftersom de gör så många behandlingar om året samt har så pass bra statistik så valde vi dem.

    Tog ett trepack eftersom dottern blev till på 3e färskförsöket och blev gravid på första försöket på CvL.

    Är så nöjd med kliniken. Urproffsigt, lyhörd personal, mer av en hotellkänsla när man är där, och framförallt så gick det ju bra, snart är bebisen här. De följde samma medicinering som landstinget men lade till lite hokus pokus, något hormon i samband med sista sprutan och bisolvon efter äggplock.

    Stort lycka till!

  • Mon 19 Oct 2020 16:54
    #10

    Tack för olika tips, kikat runt. Olga-kliniken verkar ju bra. Den ligger alltså i St. Petersburg?


    cino80 skrev 2020-09-19 08:51:23 följande:

    Hej!

    Jag har också hört bra om OLGA och jag hade själv valt denna klinik idag om jag nu inte blivit gravid )är gravid i v. 19kr. Har en vän som försökte överallt, var i Sverige först, sen Danmark och Spanien, men det var först när hon kom till OLGA som det gick vägen (med ganska stor skillnad i tex. blastocyster). De arbetar på ett helt annat sätt.

    Stort lycka till!


  • Mon 19 Oct 2020 18:35
    #11
    emsb35 skrev 2020-10-19 16:54:54 följande:

    Tack för olika tips, kikat runt. Olga-kliniken verkar ju bra. Den ligger alltså i St. Petersburg?


    Det stämmer. Du kan även kolla in Olga på Instagram. Sök på Dr.olga.zaytseff på Instagram. Hon brukar ha livesändningar och frågestund. Mer nu under Corona. :)
Svar på tråden IVF, 40+, var?