• Anonym (Villr­ådig)
    Wed 16 Sep 2020 16:46
    3053 visningar
    65 svar
    65
    3053

    Sonen vill vara flicka - vad göra?

    Sonen, 4 år, har i snart ett år återkommande sagt att han vill vara flicka. Idag sa han att han ville heta som en av sina tjejkompisar ?också?, dvs även behålla sitt nuvarande namn. Jag frågade bla varför han tycker att det är bättre att vara tjej, han svarade: *De som har gjort mig har bara gjort så att jag tycker det*.

    Han vill gärna ha klänning/ kjol ibland (men ofta även mer klassiska killkläder) och i perioder vill han ha långt hår.

    Han har på sista tiden börjat leka med pojkar, tidigare bara flickor. Han har inga klassiska ?tjejintressen?, tvärtom har det alltid varit väldigt mkt fordon, pangpang etc. Gillar däremot rosa och glittrigt.

    Är detta en vanlig fas eller bör vi ställa in oss på att han kommer att fortsätta vilja vara tjej?

    Försöker att mest ?hänga med? och inte uppmuntra honom i någon riktning, men funderar förstås på hur seriöst man bör ta önskemål om andra namn etc.

  • Svar på tråden Sonen vill vara flicka - vad göra?
  • Anonym (E)
    Wed 16 Sep 2020 16:52
    #1

    Han är så pass liten så skulle inte tänka så mkt på det. Om han Vore 10 år så skulle jag Ta det allvarligare.

  • Anonym (Klara­)
    Wed 16 Sep 2020 16:54
    #2

    Gör ingen stor affär av det hela, i och med att han vill ha både "pojk- och flickkläder" resp leker både med pojkar och flickor och dessutom alla möjliga lekar så tror jag att det bara är "en fas". Han tycker väl flickans namn är fint och gillar sådant som glittrar. Jag vet en pojke som sov i storasysters nattlinnen de första åren för han tyckte det var mycket skönare att kunna "flaxa med benen" och han är väldigt mycket pojke idag.

    Så sitt bara lugnt i båten ts. Jag tror att inte på riktigt att han vill vara flicka, han tycker bara om vissa flickiga "saker", på samma sätt som en del flickor tycker om "killiga saker", annars skulle han troligtvis inte vilja leka "pangpangekar" eller med pojkar alls och han skulle tycka att alla flicknamn var fina och alla pojknamn var fula.
    Bara avvakta och låt honom utforska både det "rosa" och "pojklekarna". Kanske kommer han vara bi, homo eller en kille som gillar att klä sig även i tjejkläder ibland, men det är alldeles för tidigt att sia om, tror jag.

  • Anonym (Ulf)
    Wed 16 Sep 2020 16:54
    #3
    -1

    Jag tror att det är bra att göra som ni, hänga med, inte säga emot. RFSL har en del info om barn och könsdysfori, 1177 också.

  • Anonym (T)
    Wed 16 Sep 2020 16:56
    #4

    Studier visar att de flesta barn (65-94%) som anser sig vara trans eller uttrycker att de är/vill vara det motsatta könet inte fortsätter vara trans eller har någon önskan om att tillhöra det motsatta könet när de blir tonåringar eller vuxna.

  • Wed 16 Sep 2020 16:59
    #5

    Jag har inget bra svar, jag vet faktiskt inte riktigt vad man ska göra vid en sån situation. Men jag är säker på att man inte ska förneka hans känslor. Sedan kan det kanske vara en fas också. Jag har själv en snart 4-årig pojke som älskar glitter och utklädningsklänningarna på förskolan. Det får han göra. Han har hårspännen för han tycker det är fint. Men din son har tagit ett steg längre och säger att han vill vara flicka. I den åldern börjar dom ju förstå skillnaden mellan kön så kanske är det så att han känner sig som flicka. Jag själv hade tagit reda på så mkt jag kunde om hur andra transpersoner upptäckt att dom var född i fel kropp. Det viktiga är väl att lyssna och ta hans känslor på allvar.

  • Anonym (k)
    Wed 16 Sep 2020 17:07
    #6

    Det är stor skillnad på att vara flicka och att leka med flickor och ha långt hår. Jag har alltid sagt till mitt barn att man väljer själv hur man ser ut och vad man leker med utan att försöka påverka till att något är bättre eller sämre. Jag har aldrig sagt att en leksak eller aktivitet är för ett visst kön.

  • Anonym (scham­poo)
    Wed 16 Sep 2020 17:07
    #7
    -1

    Min son var lika dan vid 4. Nu är han en helt normal 9åring :)

  • Anonym (Hg)
    Wed 16 Sep 2020 17:08
    #8

    Du kan tyvärr inte göra mycket nu med tanke på åldern han är i nu. Ni får vänta och se hur detta utvecklas.

    Skulle han vara äldre så hade det varit en annan sak, vissa känner att dom är födda i fel kropp. Med tanke på åldern nu så kan det vara en övergångsfas som ni inte ska lägga så stor vikt på just nu.

  • Anonym (Villr­ådig) Trådstartaren
    Wed 16 Sep 2020 17:16
    #9
    Anonym (k) skrev 2020-09-16 17:07:22 följande:

    Det är stor skillnad på att vara flicka och att leka med flickor och ha långt hår. Jag har alltid sagt till mitt barn att man väljer själv hur man ser ut och vad man leker med utan att försöka påverka till att något är bättre eller sämre. Jag har aldrig sagt att en leksak eller aktivitet är för ett visst kön.


    Vi har inte heller sagt till honom att vissa saker är tjejsaker men märker ju att han är ointresserad av de leksaker hans tjejkompisar tenderar att leka med. När han har sagt att han vill ha långt hår som en tjej har vi sagt att pojkar också kan ha långt hår, etc. Vi har snarast försökt att spela ner betydelsen av kön. Men det är han själv som säger att han vill vara/ är flicka.
  • Anonym (Villr­ådig) Trådstartaren
    Wed 16 Sep 2020 17:17
    #10
    Anonym (schampoo) skrev 2020-09-16 17:07:30 följande:

    Min son var lika dan vid 4. Nu är han en helt normal 9åring :)


    Hur hanterade ni det? Sa han uttryckligen att han ville vara tjej? Vad svarade ni då? Kallade ni honom något annat namn om han bad om det?
Svar på tråden Sonen vill vara flicka - vad göra?