• Anonym (J)

    4 åring vill gå med bajs blöja...!

    Hej!

    Min son är 4 år och bär blöja på både dag och nattetid. Ibland kissar han på toaletten men bajset kommer bara i blöjan. Har satt han på toan när jag sett han börja klämma men inget kommer i toan och när blöjan är på så står han och klämmer och vips så är bajset i blöjan. En till grej är att han inte säger till när det är bajs i blöjan, han kan gå i det länge. Varför säger han inte till? Det är väl inte så skönt att gå i sitt bajs? När jag säger åt han att vi ska byta blöjan så kan han springa iväg och gömma sig... Och när jag ska hämta han på förskolan så händer det super ofta att han har en bajs blöja. Pedagogerna säger alltid: oj har han bajsat, de borde hänt precis... Han brukar bli helt röd om rumpan...
  • Svar på tråden 4 åring vill gå med bajs blöja...!
  • Tazzme

    Kanske testa sätta honom på toan på regelbundna tider. T.ex. alltid efter en måltid, eller om ni vet ungefär vilka tider/när han brukar bajsa. Bär in en stol som placeras framför toalettstolen, så han han ha böcker eller leksaker där. Då kan han sitta i lugn och ro och läsa eller leka, så kanske bajset kommer av sig själv. Blir säkert lite prestationsångest och då knips rumpan igen och bajset åker upp, om ni sätter honom på toan just då han tänker bajsa.

    Om han bajsar på toan så får ni ju självklart berömma och kanske till och med ge en liten belöning i början.

    Antaget han inte har några andra besvär så är han ju mer än gammal nog nu att skippa blöjan.

  • Anonym (Jo)

    Min son var likadan. Men han var två år. Det var en trygghet med blöjan och anledningen till att han inte ville bli av med den var för att han trodde att han inte fick en ny.

    Idag är han snart 4 år och vill fortfarande bajsa i blöjan. Han försöker på toa. Klämmer och tar i, kommer inget. Sen blöja på och han tar i annorlunda och bajset kommer. Sen vill han bli av med den. Han har haft svår förstoppningsproblematik.

  • Anonym (H)
    viseversa skrev 2020-09-16 18:15:50 följande:
    när man är 4 år är det dax att sluta med blöja helt. Ni får ta tag i detta snarast. 
    Japp
Svar på tråden 4 åring vill gå med bajs blöja...!