• Anonym (Jobbi­gt)
    Wed 16 Sep 2020 19:36
    1677 visningar
    71 svar
    71
    1677

    Bebis och frånvarande sambo!!?? Hur gör man??

    Börjar få lite panik på vår situation nu när det är ett par veckor kvar till Bf. Min sambo blir pappa för första gången. Han jobbar på ett litet företag med få kollegor och en chef. Det är mest bemanning på dagen, men även på kvällen och passen är ca 9-15 eller 9-19.30. Min sambo brukade ha två kvällar/vecka, nu har han blivit tvingad att ta på sig tre pga hans kollegor vägrar ta fler än en kväll/ vägrar rulla på fredagskvällar. Jag kan förstås inte med ord beskriva hur förbannad jag är på dessa ärkesvin, som vet att han snart har en liten bebis att komma hem till, och inte kan dela på kvällspassen solidariskt ens en gång. Han skulle nu få nåt helgpass också, vilket jag först var positiv till eftersom jag själv jobbat i omsorgen och uppskattade då att få ett par lediga vardagar. Perfekt, då kan vi hjälpas åt med de stora barnen, jag kan få avlastning från bebis för läxor mm. Nej, då ska dom i stället dra timmar från hela veckan så han kan jobba helg, men börja 10 i stället för 9... Jag kommer gå sönder. Jag vet att det inte är krig, att man inte ska ta ut olyckan i förskott, att jag är bortskämd på många sätt. Men den här situationen ska inte behöva uppstå! Hans kvällspass är 10,5 timmar och han är helt slut när han kommer. Nu alltså, innan vaknätterna. Han får inte chansen att lära känna sitt barn, jag får inte nån avlastning.. Jag minns ju bebistiden från mina stora, hur man vissa dagar bara längtade tills pappan kom, så man fick sätta sig och gråta i fred en stund, få duscha eller ta en kort promenad. Isoleringen pga corona gör ju inte saken bättre precis, kommer inte kunna umgås med nån annan mammaledig utan får gå här i mitt fängelse..

    Jag har sagt att han måste stå på sig om att passen ska delas, då verkar det som att han kommer få sparken. Han ställer upp mest på jobbet, och tjänar minst. Jag har sagt till honom också att han kan ta första delen av föräldraledigheten så att vi kan var en familj på eftermiddagarna. Men egentligen vill jag inte det, dels pga amningen och dels pga mitt jobb som är så fruktansvärt slitsamt, jag jobbar på småbarnsavdelning i en stor barngrupp och kommer inte klara att vara ägd av andras behov både hemma och på jobbet. Nån annan som varit i liknande sits med sambo som är mycket borta? Smarta tips? Hur maxar man umgänget? Han säger att han ska väcka bebisen när han kommer hem för att umgås, jag tycker det låter sådär som lösning.. Kommer nog vilja hitta rutiner efter några månader och en dygnsrytm som innebär sovtajm runt 21 för oss som ska upp vid 06, jag måste väcka min dotter för skolan 06.30 varje dag.. Hur gör man när familjens älskade pappa bara är här halva veckan?

  • Svar på tråden Bebis och frånvarande sambo!!?? Hur gör man??
  • Anonym (Solom­ama)
    Wed 16 Sep 2020 19:48
    #1

    Som ensamstående mamma tänker jag att du klarar dig. Det är såklart tidvis tufft att vara själv så mycket, men det är inte oöverstigligt.

    Att han får svårt att knyta an till barnet är ju en svårare nöt att knäcka. Han kommer ju att missa så mycket av den första tiden när han jobbar så mycket. Ni kan inte dela lite på föräldraledigheten? Du kanske kan jobba någon dag i veckan? Om amningen är viktig så får du pumpa när du jobbar. Jag känner några par som delat 50/50 hela föräldraledigheten.

  • Anonym (Jenny­)
    Wed 16 Sep 2020 19:48
    #2

    Usch, det låter inte som något kul upplägg. Ett tips är att pappan tar barnet i sjal eller sele när han väl är hemma. Han kan klocka in många timmar med närkontakt genom att göra det. Annars se till att han använder den där timmen på morgonen (om han skulle börja 10 istället för 9) till att göra saker som kan underlätta för dig hemma. Storkok och göra matlådor, städning, tvätt ... 

    Ni har fördelen med att ni inte är nybörjare och att ni faktiskt har en hel del erfarenhet från tidigare barn. Ni har överlevt spädbarnstiden innan och ni kommer att göra det igen.

    Se till att ni ser över ert sociala nätverk innan så att du vet om och när du kan få avlastning och hjälp. Det är heller inte fel att lära upp en ny barnvakt, om ni har ont om sådana eller fundera på sätt ni kan förenkla och underlätta vardagen. Jag förstår absolut att du helst skulle vilja ha det stödet från pappan, men det går att fixa på annat håll. Om du kan hålla näsan över ytan så kommer det att vara mycket lättare för dig att stötta din partner och hans relation till babyn.

  • Anonym (Jobbi­gt) Trådstartaren
    Wed 16 Sep 2020 21:50
    #3

    Tack för fina och konstruktiva råd! Pappaledig på deltid verkar omöjligt då hans jobb bara är på heltid tydligen. Jag föreslog det med innan. Jag klarar mig nog för att jag måste men ja, tycker synd om honom.

  • Anonym (Jobbi­gt) Trådstartaren
    Wed 16 Sep 2020 22:03
    #4
    Anonym (Jenny) skrev 2020-09-16 19:48:45 följande:

    Usch, det låter inte som något kul upplägg. Ett tips är att pappan tar barnet i sjal eller sele när han väl är hemma. Han kan klocka in många timmar med närkontakt genom att göra det. Annars se till att han använder den där timmen på morgonen (om han skulle börja 10 istället för 9) till att göra saker som kan underlätta för dig hemma. Storkok och göra matlådor, städning, tvätt ... 

    Ni har fördelen med att ni inte är nybörjare och att ni faktiskt har en hel del erfarenhet från tidigare barn. Ni har överlevt spädbarnstiden innan och ni kommer att göra det igen.

    Se till att ni ser över ert sociala nätverk innan så att du vet om och när du kan få avlastning och hjälp. Det är heller inte fel att lära upp en ny barnvakt, om ni har ont om sådana eller fundera på sätt ni kan förenkla och underlätta vardagen. Jag förstår absolut att du helst skulle vilja ha det stödet från pappan, men det går att fixa på annat håll. Om du kan hålla näsan över ytan så kommer det att vara mycket lättare för dig att stötta din partner och hans relation till babyn.


    Det med sjal låter bra, han har till och med köpt en :) Morgonen är också en bra stund för honom att ta hand om bebisen kanske. Jag har ju en del erfarenhet av de stora, men han är lite mer orutinerad. Han tror att han ska ta hand om bebisen nätterna igenom, sköta markservicen här och ta det mesta med de stora. Jag vet ju att det inte kommer hända, dygnet har ju bara 24 timmar och han är ju inte ens här. Inte ens nu orkar han med sina jobbtider egentligen.. Jag är ganska ensam här, inga andra anhöriga i närheten och inga vänner som har möjlighet att avlasta så mycket. Men barnvakt får jag kolla upp!
  • Anonym (Solom­ama)
    Wed 16 Sep 2020 22:29
    #5
    Anonym (Jobbigt) skrev 2020-09-16 21:50:33 följande:

    Tack för fina och konstruktiva råd! Pappaledig på deltid verkar omöjligt då hans jobb bara är på heltid tydligen. Jag föreslog det med innan. Jag klarar mig nog för att jag måste men ja, tycker synd om honom.


    Är det ett utländskt företag? Eller varför gäller inte svensk arbetsrätt? Det låter ju inte som ett företag han vill vara en del av...och det låter ju nästan som att de skulle vilja bli av med honom med... letar han efter något annat?
  • Anonym (Mamma­)
    Wed 16 Sep 2020 22:30
    #6

    Varför byter han inte jobb? Eller gå ner till deltid? Tar han ut fp så kan de ju inte neka

  • Anonym (Eg)
    Wed 16 Sep 2020 23:32
    #7
    Anonym (Jobbigt) skrev 2020-09-16 21:50:33 följande:

    Tack för fina och konstruktiva råd! Pappaledig på deltid verkar omöjligt då hans jobb bara är på heltid tydligen. Jag föreslog det med innan. Jag klarar mig nog för att jag måste men ja, tycker synd om honom.


    Läs föräldraledighetslagen. De har ingen rätt att neka honom ledighet på deltid.

    Rent generellt tycker jag nu skall läs LAS och även kontakta facket. Vad står i kollektivavtal om arbetstider. Även en liten arbetsplats kan vara anslutet till kollektivavtal
  • Anonym (Eg)
    Wed 16 Sep 2020 23:36
    #8

    Ni bör även läsa på om veckovila och dygnsvila. Låter inte som att företaget håller sig till dessa regler heller.

    Det är mycket relevant vad som står gällande arbetstider i hans avtal. Beroende på detta kan inte vägran att jobba de arbetstider som arbetsgivaren hävdar räknas som arbetsvägran. Isf är det inte saklig grund för uppsägning,

    Varför ser lönerna så olika ut? Är arbetsgivaren inte ansluten till kollektivavtal?

  • Anonym (Eg)
    Wed 16 Sep 2020 23:36
    #9
    Anonym (Mamma) skrev 2020-09-16 22:30:02 följande:

    Varför byter han inte jobb? Eller gå ner till deltid? Tar han ut fp så kan de ju inte neka


    Ska tilläggas att han har rätt att gå ner till 75% utan att ta ut föräldrapenning fram tills att barnet är 8 år
  • Anonym (Eg)
    Wed 16 Sep 2020 23:45
    #10

    Och enligt det du skriver har han 49 timmars arbetsvecka? Vi har 40 timmars lagstadgad arbetsvecka i Sverige.

    Helt ärligt. Kolla upp arbetsrättsliga regler. Informera arbetsgivaren om detta. Gå med i facket om han inte är det. Spela in alla samtal med arbetsgivaren och spara all annan korrespondens. Om chefen får för sig att säga upp honom pga att han ställer arbetsrättsliga krav så är det bra att ha dokumentation och bevis på vad som sagt inför eventuell rättstvist.

    Oavsett är det läge att han söker nytt jobb. För det där är en arbetsplats som är rent ut sagt värdelös.

    Han har rätt att vara ledig på deltid. Oavsett vad arbetsgivaren säger

Svar på tråden Bebis och frånvarande sambo!!?? Hur gör man??