• Anonym (Hjälp)

    Egen uppsägning eller bli uppsagd

    Behöver råd!!

    Jag har arbetat på ett bolag i 6 år. Jag har jobbat hårt och lagt ned min själ i detta arbete. Jag har fått möjlighet att kompetensutvecklas och växa inom bolaget inom olika områden. Vid årskiftet gick jag över till en ny roll. Belastningen har varit hög och det har varit kaos på denna avdelning. Där jag har fått kastat på mig olika uppgifter utan en ordentlig upplärning eller stöttning. Ingen har haft tid. Jag har bara kastats runt. Under Corona har företaget behövt skära ned på personal. Jag förstår att bolaget försöker bli av med mig då avdelningen inte går bra ekonomiskt och hur de har betett sig illa mot mig. Facket är inblandade. Det kan komma en uppsägning närsomhelst. Det har varit väldigt tuffa tag från arbetsgivaren och jag mår väldigt dåligt i denna ovetskap och behandling. Min mentala ork är snart slut och jag vill inte vara helt slutkörd om jag ska söka nytt jobb.I detta känner jag mig väldig ledsen över hur bolaget agerar då jag har arbetat hårt och engagerat mig i detta bolag.

    Utifrån deras agerande funderar jag på att antingen säga upp mig eller försöka bli utköpt. Vet inte hur länge jag orkar till om det blir en lång process. Helst skulle jag vilja säga upp mig redan imorgon.Jag kan inte gå tillbaka dit efter hur de har betett sig. Problemet är att jag inte kan lämna min chefer som referenser.

    Hur ska jag göra?

  • Svar på tråden Egen uppsägning eller bli uppsagd
  • Anonym (A)

    Tänk på a-kassan. Säger du upp dig själv så har du tre månader utan a-kassa. Därför bättre att arbetsgivaren säger upp.

    Jag antar att du är medveten om LAS och arbetsgivarens skyldigheter och att uppsägning inte får ske utan saklig grund?

  • Jårdi

    Låter verkligen jobbigt! Förstår att du vill byta. Kan du använda en kollega som referens istället?

  • EpicF
    Anonym (Hjälp) skrev 2020-09-16 21:11:08 följande:

    Behöver råd!!

    Jag har arbetat på ett bolag i 6 år. Jag har jobbat hårt och lagt ned min själ i detta arbete. Jag har fått möjlighet att kompetensutvecklas och växa inom bolaget inom olika områden. Vid årskiftet gick jag över till en ny roll. Belastningen har varit hög och det har varit kaos på denna avdelning. Där jag har fått kastat på mig olika uppgifter utan en ordentlig upplärning eller stöttning. Ingen har haft tid. Jag har bara kastats runt. Under Corona har företaget behövt skära ned på personal. Jag förstår att bolaget försöker bli av med mig då avdelningen inte går bra ekonomiskt och hur de har betett sig illa mot mig. Facket är inblandade. Det kan komma en uppsägning närsomhelst. Det har varit väldigt tuffa tag från arbetsgivaren och jag mår väldigt dåligt i denna ovetskap och behandling. Min mentala ork är snart slut och jag vill inte vara helt slutkörd om jag ska söka nytt jobb.I detta känner jag mig väldig ledsen över hur bolaget agerar då jag har arbetat hårt och engagerat mig i detta bolag.

    Utifrån deras agerande funderar jag på att antingen säga upp mig eller försöka bli utköpt. Vet inte hur länge jag orkar till om det blir en lång process. Helst skulle jag vilja säga upp mig redan imorgon.Jag kan inte gå tillbaka dit efter hur de har betett sig. Problemet är att jag inte kan lämna min chefer som referenser.

    Hur ska jag göra?


    Det nästa ur a-kassa synpunkt är att bli uppsagt alt utköpt. Om du inte klarar att jobba pga psyket får du gå till läkaren och få en sjukskrivning, vilket absolut inte är något fel.
  • Friger

    Finns något som heter "transportvitsord".

    Sök nytt jobb redan nu. Kommer det så långt att det blir referenstagning så prata med din arbetsgivare och fråga om det är okej att du lämnar denne som referens. Berätta för den nya arbetsgivaren att du har mycket bra och öppen kontakt med din befintliga arbetsgivare och att du gärna vill lämna denne som referens.

    Vill din nuvarande arbetsgivare bli utav med dig så har dom ju världens chans. Är dom bara det minsta slipade så kommer ingen i staden få lika bra vitsord som du.

  • Anonym (Ugglan)

    Man kan använda kollegor som referens också om chefen är omöjlig- vilka uppskattar din insats? Har du ingen chef från tidigare anställning som finns kvar och kan ge referens?

Svar på tråden Egen uppsägning eller bli uppsagd