• Wed 16 Sep 2020 22:24
    1329 visningar
    15 svar
    15
    1329

    Generell sparfråga, sprida eller samla?

    Jag försöker bestämma hur jag som väldigt ny i fondsparande ska lägga upp allt sparande för framtiden. Pensionssparande, sparande till barnen, sparande för medel-långt i framtiden. Inget som måste kommas åt inom 10 år. Det finns ett startkapital som i dagsläget är öronmärkt för pensionen. Resten börjar på noll. Räknar man rent maximalt på ränta på ränta och vill ge pengarna största chans att bli allt de kan måste det väl vara smartast att inte dela upp detta i olika fondportföljer, utan att samla alla i samma, och försöka sprida risken med bra spridning i fonder?

    Sen förstår jag att ett stort hinder är hur man ska balansera risken i portföljen mot olika år på de olika målen... Är det alldeles för stor risk att till exempel delen av sparandet man kanske behöver om 10 år är inne i en svacka, så det känns mer på slutsumman i pensionen om 35 år att plocka den andelen då? Jämfört med om man delar det olika från början och den maximala summan minskar, men istället får jobba enligt sin egen tidsplan, med avtagande risk ju närmare målet man kommer?

    Det känns som om startkapitalet är ganska begränsat kan det vara klokt att klumpa ihop allt i början, och kanske grena av olika delar längre fram? Så länge man har disciplin och vet vilken andel som är vilken och håller sig till det?

    Tänker jag galet?

  • Svar på tråden Generell sparfråga, sprida eller samla?
  • Wed 16 Sep 2020 22:34
    #1

    Om du hittar en bank eller ett fondtorg som har de lösningar du söker, kör på det. Avanza är min favorit. Där har vi både fondkonton och ISK, som vi har kört med sedan den lösningen infördes.

    Jag har även ett konto hos LYSA som jag hittade i våras. Där väljer man en risknivå och sen investerar dom. Ska bli spännande att se hur det går.

    Vill du så kan du ju ha fler konton, och så döper du ett till pension, ett till buffert etc.

    Vi har valt att lägga upp flera, till barnen sparar vi i våra egna namn. Men jag personligen har inte lagt upp en som är mer långsiktig och en som är till för mer lätt-åtkomligt kapital. Däremot har vi ju inom varje ISK spridit riskerna genom att köpa olika fonder. Just nu är vi så pass unga att vi kör hyfsat hög risk både till oss själva och till barnen. Men det kommer jag att vikta mot mer lågrisk ju äldre vi blir.

  • Thu 17 Sep 2020 10:41
    #2

    Det spelar egentligen ingen roll i hur många portfölje rdu ska dela upp sparande. Det viktigaste är dock att ha allt på ISK och inte bara i "vanliga" portföljer då annars blir det väldigt höga skattebelopp när du väl säljer fonder.
    Vi har totalt 3 ISK - ett till mig, ett till min man och ett till vår dotter. Jag förvaltar själv mitt och dotters (haft förvaltning från nån finansfirma vett tag coh såg att deras förvaltning gav mindre i avkastning än min egen, så jag slutade med det).
    Sen om du vill spara just långsiktigt för pensionen, så kan man köpa högriskfonder.

  • Thu 17 Sep 2020 10:49
    #3
    brallison skrev 2020-09-17 10:41:28 följande:

    Det spelar egentligen ingen roll i hur många portfölje rdu ska dela upp sparande. Det viktigaste är dock att ha allt på ISK och inte bara i "vanliga" portföljer då annars blir det väldigt höga skattebelopp när du väl säljer fonder.
    Vi har totalt 3 ISK - ett till mig, ett till min man och ett till vår dotter. Jag förvaltar själv mitt och dotters (haft förvaltning från nån finansfirma vett tag coh såg att deras förvaltning gav mindre i avkastning än min egen, så jag slutade med det).
    Sen om du vill spara just långsiktigt för pensionen, så kan man köpa högriskfonder.


    Det är ett bra tips, lägg allt i ISK (eller kanske kapitalförsäkring under vissa förutsättningar med förmånstagare etc.) men försök avstå vanligt fondkonto.
    I vårt fall så har vi sparanden som vi startade innan ISK ens fanns, men där ligger bara det kvar som redan låg där. Annars är det ISK som gäller även för oss!
    https://www.aktiekunskap.nu/aktiehandel/investeringssparkonto-eller-kapitalforsakring
  • Thu 17 Sep 2020 21:28
    #4

    Man kan generalisera om fråga om du tänker spara som en man eller som en kvinna?

  • Fri 18 Sep 2020 07:21
    #5
    Steven01 skrev 2020-09-17 21:28:57 följande:

    Man kan generalisera om fråga om du tänker spara som en man eller som en kvinna?


    Oc hur påverkar det valet, får man fråga?
  • Fri 18 Sep 2020 07:40
    #6

    Isk är bra och förenklar mycket. Men lägg inte trygga räntefonder med låg säker avkastning där.

    Isk är för tillgångar med förväntad högre avkastning och värdeökning.

  • Fri 18 Sep 2020 08:10
    #7
    brallison skrev 2020-09-18 07:21:41 följande:
    Oc hur påverkar det valet, får man fråga?
    Kvinnor tror att det bästa är fonder medans män köper aktier.
  • Fri 18 Sep 2020 08:25
    #8
    Steven01 skrev 2020-09-18 08:10:35 följande:
    Kvinnor tror att det bästa är fonder medans män köper aktier.
    Haha, intressant slutsats Det är inte så att kvinnor "tror" att fonder är bättre, utan att de har mindre tid att följa aktieutveckling (då dessa har snabbare att ändras åt båda håll). När vi inte hade barn, så handlade jag bara med aktier, men sen fanns det inte längre tid för det, så då blir det mest fonder nu.
  • Fri 18 Sep 2020 11:30
    #9
    Steven01 skrev 2020-09-18 08:10:35 följande:

    Kvinnor tror att det bästa är fonder medans män köper aktier.


    Du har inte access till t ex gruppen ?Tjejer som gillar aktier? på Facebook hör jag. 26.000 medlemmar och analyserna är lika skarpa som annorstädes.

    Har du någon fakta bakom ditt påstående?
  • Fri 18 Sep 2020 15:07
    #10
    Finansen7 skrev 2020-09-18 11:30:16 följande:
    Du har inte access till t ex gruppen ?Tjejer som gillar aktier? på Facebook hör jag. 26.000 medlemmar och analyserna är lika skarpa som annorstädes.

    Har du någon fakta bakom ditt påstående?
    Intressant, du hävdar att kvinnor visst placerar sin pengar i aktier för att 0,52% av sveriges kvinnor är med i en aktiegrupp på facebook.
  • Fri 18 Sep 2020 15:17
    #11
    Steven01 skrev 2020-09-18 15:07:46 följande:

    Intressant, du hävdar att kvinnor visst placerar sin pengar i aktier för att 0,52% av sveriges kvinnor är med i en aktiegrupp på facebook.


    Att alla kvinnor som placerar i aktier skulle vara med där har jag aldrig påstått.

    Vad har du som stärker din tes om att kvinnor väljer fonder istället för aktier? Det var du som påstod det, inte jag.
  • Fri 18 Sep 2020 16:28
    #12
    Finansen7 skrev 2020-09-18 15:17:00 följande:
    Att alla kvinnor som placerar i aktier skulle vara med där har jag aldrig påstått.

    Vad har du som stärker din tes om att kvinnor väljer fonder istället för aktier? Det var du som påstod det, inte jag.
    När det gäller värdet på akter är förhållandet 66,6% män och 33,4% kvinnor. Könsfördelningen vilka som äger aktier är 59,7% män och 40,3% kvinnor.
  • Fri 18 Sep 2020 16:35
    #13
    Steven01 skrev 2020-09-18 16:28:36 följande:

    När det gäller värdet på akter är förhållandet 66,6% män och 33,4% kvinnor. Könsfördelningen vilka som äger aktier är 59,7% män och 40,3% kvinnor.


    Precis, den där statistiken hittade jag också och gällde direktägda aktier. Däremot inget om fondsparande.

    Men jag hinner inte leta mer just nu. För fint väder!
  • me33
    Fri 18 Sep 2020 17:57
    #14

    Gör månatliga avsättningar hela tiden. 

    Vid generell nedgång på kapital marknaderna så försök att för tillfället dubblera månadsinsättningarna. När svackan är ur återgå till normala månadsinbetalningar.
    Om 10 år så kommer dubletterna att ha gjort guld ifrån sig.

  • Sat 19 Sep 2020 09:59
    #15
    -1

    Släng in en klumpsumma nu och kör enbart högrisk edan månadsspara varje månad.

    Men se till att du har pengar någon annanstans att ta ac om det behövs, tex  sparkonto.

Svar på tråden Generell sparfråga, sprida eller samla?