• spetsh­att
    Wed 16 Sep 2020 23:50
    6295 visningar
    88 svar
    -1
    88
    6295

    Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?

    Beror det på uppfostran eller är det genetiskt betingat?

    Ex. De slåss, skriker osv. betydligt mer än flickor. Varför egentligen?

  • Svar på tråden Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?
  • Anonym (Johan­na)
    Thu 17 Sep 2020 00:00
    #1
    +2

    Är nog snarare individuellt.

    Mina tre söner har jag aldrig upplevt något sådant med. Min bästa kompis har tvillingflickor och de har varit värre än värst, två riktiga monster redan från födseln och är nu två tonåringar med riktigt vidrig attityd och käftar om allt hela tiden. Dramaqueens delux.

    Jag själv slogs genom hela skoltiden..

  • Thu 17 Sep 2020 00:04
    #2
    -1 +2

    Mer drama med flickor, vilket gör dem jobbigare.

  • spetsh­att
    Thu 17 Sep 2020 00:05
    #3
    -2
    Anonym (Johanna) skrev 2020-09-17 00:00:35 följande:

    Är nog snarare individuellt.

    Mina tre söner har jag aldrig upplevt något sådant med. Min bästa kompis har tvillingflickor och de har varit värre än värst, två riktiga monster redan från födseln och är nu två tonåringar med riktigt vidrig attityd och käftar om allt hela tiden. Dramaqueens delux.

    Jag själv slogs genom hela skoltiden..


    Vet inte om jag litar på omdömet av en mamma till 3 pojkar med ett våldsamt förflutet dock men vet att det är vanligt att folk svarar med att flickor är värre trots att alla vet att de inte är det.
  • Anonym (Johan­na)
    Thu 17 Sep 2020 00:08
    #4
    +1
    spetshatt skrev 2020-09-17 00:05:27 följande:

    Vet inte om jag litar på omdömet av en mamma till 3 pojkar med ett våldsamt förflutet dock men vet att det är vanligt att folk svarar med att flickor är värre trots att alla vet att de inte är det.


    Våldsamt förflutet? Handlade mer om att jag var mobbad pga min dyslexi och gav igen med att slå tillbaka. Mina söner slapp min dyslexi och var pluggisar i skolan med många vänner och skötte sig. Deras pappa är en sävlig man och de har ärvt hans lugn helt enkelt.
  • Anonym (Genet­iskt)
    Thu 17 Sep 2020 00:12
    #5
    -2

    Troligtvis genetiskt.

    Har också märkt lite skillnader generellt mellan pojkar och flickor som andra vägrar erkänna, speciellt att pojkar ofta är jobbigare än flickor.

    Sedan är det alltid folk som måste motbevisa detta, och ja, undantag finns. Men oftast är pojkar jobbigare än flickor. Punkt.

  • Thu 17 Sep 2020 00:15
    #6
    +1

    Vad är din egen erfarenhet av döttrar och uppförande/uppfostran?

    Jag har erfarenhet av båda könen och det är ganska jämnt fördelat av stök hos både flickor och pojkar. Tonårstjejer mitt i puberteten med pms och mens och blommande sexualitet är inget att leka med precis..

  • spetsh­att
    Thu 17 Sep 2020 00:16
    #7
    Anonym (Johanna) skrev 2020-09-17 00:08:43 följande:

    Våldsamt förflutet? Handlade mer om att jag var mobbad pga min dyslexi och gav igen med att slå tillbaka. Mina söner slapp min dyslexi och var pluggisar i skolan med många vänner och skötte sig. Deras pappa är en sävlig man och de har ärvt hans lugn helt enkelt.


    Ja det var ju tur det
  • spetsh­att
    Thu 17 Sep 2020 00:23
    #8
    -2
    Fjäril kär skrev 2020-09-17 00:15:20 följande:

    Vad är din egen erfarenhet av döttrar och uppförande/uppfostran?

    Jag har erfarenhet av båda könen och det är ganska jämnt fördelat av stök hos både flickor och pojkar. Tonårstjejer mitt i puberteten med pms och mens och blommande sexualitet är inget att leka med precis..


    Ja flickor är ju i allmänhet lugnare , kreativare och så medans pojkar är mer "tomma" i huvudet och bara springer omkring , det är inte ofta man träffar små pojkar som är lugna, eftertänksamma och kan bete sig , så som flickor är, utan de är så otroligt hysteriska i sina rörelser och uttryck. Blir faktiskt förvånad över hur pojkar tillåts bete sig ibland.
  • Anonym (H)
    Thu 17 Sep 2020 00:31
    #9
    +2

    Tror mycket beror på fostran(miljö). Svenska pojkar är bland de lugnaste i världen läste jag i en artikel. Vi brukar inte uppmuntra att man slåss som i vissa andra länder. Så vi försöker fostra mjukare barn. Men sen får man tänka att vissa har npf-diagnoser som oftar drabbar pojkar mer och om man kollar npf-diagnoserna mellan könen är de olika.

    Sen om man har några bråkigare killar samlade startar de gärna igång varandra. När jag gick i mellanstadiet fick de flytta ner en av de bråkigaste killarna i min klass. Han mådde dåligt hemma och visste inte hur han skulle uttrycka sig förutom att slåss och blev eggad av de andra killarna. Klassbytet lugnade honom och idag är han en normal kille med familj.

    Själv märker jag tydligt på min lilla kille att han lär sig från sin pappa när de lekt och var ett tag väldigt hårdhänt. Jag sa stopp och bad min man vara lugnare och nu är sonen lugnare och mjukare mot oss. Dottern för liten för att kunna avgöra än.

    Om man kollar på arvsbiten så är jag och mina syskon och kusiner alla lugna barn oavsett kön. På pappans sida säger svärmor att flickorna har varit värst.

    Men där jag bor nu så är det ett stort gäng killar (tror de går i 6:an-7:an) som är hemska. Dålig attityd, slåss gärna, gapar och skriker skällsord på folk m.m. Medans tjejerna kör med utfrysning och manipulerar varandra. Är konstant drama som tydligen börjar tidigt (9-10års åldern).

  • spetsh­att
    Thu 17 Sep 2020 01:03
    #10

    Har bara varit med om pojkar som inte kan bete sig , en svart liten pojke på 3 år kanske kom fram och spotta åt mig och min kompis när vi satt ute en gång, en annan gång var det en dansk pojke som kasta en sten på mig från sin skolgård och massa andra psykos saker som bara pojkar gör mot folk. Flickor håller inte på sådär, vet inte varför så många pojkar inte kan bete sig , springer med pinnar och slår varandra gör de också. Kan väl tycka att folk borde disciplinera dem lite mer eller utföra en och annan excorism ur de små liven

Svar på tråden Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?