• spetsh­att
    Wed 16 Sep 2020 23:50
    6343 visningar
    88 svar
    -1
    88
    6343

    Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?

    Beror det på uppfostran eller är det genetiskt betingat?

    Ex. De slåss, skriker osv. betydligt mer än flickor. Varför egentligen?

  • Svar på tråden Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?
  • Thu 17 Sep 2020 10:57
    #31
    spetshatt skrev 2020-09-16 23:50:18 följande:

    Beror det på uppfostran eller är det genetiskt betingat?

    Ex. De slåss, skriker osv. betydligt mer än flickor. Varför egentligen?


    Gör de?

    "Stökiga" pojkar och flickor bemöts helt olika inom förskola och skola. Det vittnar även många bekanta om, som har "stökiga" flickor.

    "Boys will be boys" medan flickor inte ska ta plats, osv.
  • Thu 17 Sep 2020 11:42
    #32
    Jemp skrev 2020-09-17 10:57:59 följande:
    Gör de?

    "Stökiga" pojkar och flickor bemöts helt olika inom förskola och skola. Det vittnar även många bekanta om, som har "stökiga" flickor.

    "Boys will be boys" medan flickor inte ska ta plats, osv.
    Låter ju gräsligt om man har en sådan inställning 2020! Känns 50-tal.
  • LFF
    Thu 17 Sep 2020 11:47
    #33
    mari123 skrev 2020-09-17 11:42:50 följande:
    Låter ju gräsligt om man har en sådan inställning 2020! Känns 50-tal.
    Många skolor/förskolor har fortfarande det resonemanget, ja. Även många föräldrar. 
  • Anonym (L)
    Thu 17 Sep 2020 11:55
    #34
    +1
    Jemp skrev 2020-09-17 10:57:59 följande:

    Gör de?

    "Stökiga" pojkar och flickor bemöts helt olika inom förskola och skola. Det vittnar även många bekanta om, som har "stökiga" flickor.

    "Boys will be boys" medan flickor inte ska ta plats, osv.


    Jag har mer erfarenheten att tjejer kommer undan med saker som pojkar inte gör. Det vittnar många killar om i skolan.
  • Thu 17 Sep 2020 12:01
    #35

    En kombination av arv och miljö. Helt klart. I mer jämställda samhällen, där pojkar uppfostras mjukare, blir de också lugnare och mindre våldsamma. Men det betyder inte att den generella skillnaden mellan könen försvinner helt. I mer jämställda familjer eller miljöer är det dock inte säkert att pojkar är jobbigare än flickor. Dels är det givetvis individuellt (och de individuella skillnaderna blir större i samhällen där traditionella könsroller inte trycks ner i halsen på barnen). Dels kan flickor vara jävliga på sitt sätt.

  • Anonym (2 pojkar­)
    Thu 17 Sep 2020 12:02
    #36

    Det är nog både genetiskt och socialt betingat.

    Rent genetiskt på mina 2 pojkar så har de får med sig ADHD i arvet från både min och pappans sida (jag och pappan har det inte men syskon) så det känns snarare som att vi har 4 pojkar än 2.

    Min bror har 2 flickor, de verkar ha det rätt så lugnt även om de också kan trots så klart men de är på en mer normal nivå. De har mycket hobbys och hittar på saker, orkar baka och greja. Själv orkar jag ingenting och har inte tid för några hobbys.

    Samtidigt märker jag att mina två grabbar är lugnare i vissa sammanhang än andras barn både med och utan adhd, där vi antagligen gjort något rätt i vår uppfostran, vilket känns skönt att känna ibland för ofta undrar man ju om man är den sämsta föräldern i världen när barnen får sina ryck och inget funkar.  

  • Thu 17 Sep 2020 12:03
    #37

    Dvs pojkar kanske fortfarande hörs och syns mer, men det finns fler sätt att vara jobbig på.

  • Anonym (2 pojkar­)
    Thu 17 Sep 2020 12:04
    #38

    Åh måste lägga till, i min mans familj (de var 4 barn, 2 pojkar och 2 flickor) så var pojkarna värre i yngre år och flickorna var vidriga i övre tonåren. 

    Min mans mamma säger att hon hellre gått igenom en omgången med pojkarna igen än flickorna.

    Eftersom jag inte har flickor och aldrig kommer ha så kan jag inte jämföra.

  • Anonym (2 pojkar­)
    Thu 17 Sep 2020 12:06
    #39
    Anonym (Hh) skrev 2020-09-17 08:10:34 följande:

    Det finns studier som visar att föräldrar upplever flickor jobbigare att uppfostra än pojkar så det ligger uppenbarligen inte så mycket sanning i ditt uttalande. Det är endast din egen åsikt.


    Kan du länka till studier? hade vart intressant att läsa. 
  • spetsh­att
    Thu 17 Sep 2020 12:15
    #40
    -3

    Alla vet att pojkbarn är jobbigare, dessutom är mammor/föräldrar till pojkar värre än andra. De låter sina pojkar bete sig hur som helst och sen skyller de på flickor..

Svar på tråden Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?