• spetsh­att
    Wed 16 Sep 2020 23:50
    6300 visningar
    88 svar
    -1
    88
    6300

    Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?

    Beror det på uppfostran eller är det genetiskt betingat?

    Ex. De slåss, skriker osv. betydligt mer än flickor. Varför egentligen?

  • Svar på tråden Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?
  • Thu 17 Sep 2020 12:20
    #41
    Anonym (L) skrev 2020-09-17 07:14:09 följande:
    Så kan det säkert vara. Skrämmande hur många mammor som beklagar sig över att de inte kommer få någon bra kontakt med bebisen i magen pga att det är en pojke. Klart det inte blir bra när man har en sån rutten inställning innan pojken ens är född. Stackars barn.
    Fast det är väl funderingar som kan finnas INNAN man fått sitt första barn då man inte har en susning om hur det känns att vara mamma....och kanske är det en diskussion som mest finns på FL?
  • Anonym (rist)
    Thu 17 Sep 2020 12:31
    #42

    Jag tror det där är väldigt individuellt men att man lägger de fall på minnet som bekräftar ens världsbild. Säger inte att det inte kan ligga någon som helst sanning i det, men tror den tenderar att överdrivas.

    När jag och min bror var små var jag den jobbiga. Det har mina föräldrar och släkten varit väldigt tydliga med. Jag slogs förvisso inte, men jag var högljudd, envis och "uppkäftig", medan min bror var lugn mest hela tiden.

    Har inga egna barn, men hos mina brorsbarn ser man samma sak. Min brorson är lugn och "mjuk" till sättet medan min brorsdotter är mer vild och temperamentsfull.

    Om jag ska fundera lite på mina närmaste vänners barn (två tjejer, en pojke), där jag ändå har viss insyn, så är den vildaste av dem också en tjej. 

    Mitt underlag är såklart väldigt litet så påstår inte att tjejer är vildare än pojkar generellt, men menar att det nog varierar stort.

  • Thu 17 Sep 2020 12:45
    #43
    +2

    Jag har alltid tyckt att flickor var dem jobbigare. Alltid. Pojkar är lite mer enkelspåriga, det blir inte så många invecklade konflikter, det är mer rak kommunikation. Jag har själv två söner och en dotter och jag fasade för tonåren med dottern. Och det blev precis som jag hade förväntat mig. Det var drama och det var riktiga konflikter, när det med pojkarna hade varit ganska ganska harmlöst ändå. 

    Sedan kan man tycka att flickor ofta klarar sig bra i skolan och är tidiga med saker och ting - visst. Det händer ofta mer. På gott och ont. 

  • Anonym (L)
    Thu 17 Sep 2020 12:46
    #44
    +1
    spetshatt skrev 2020-09-17 12:15:13 följande:

    Alla vet att pojkbarn är jobbigare, dessutom är mammor/föräldrar till pojkar värre än andra. De låter sina pojkar bete sig hur som helst och sen skyller de på flickor..


    Och där tappade du all trovärdighet. Är du bara ute efter att provocera kan du ju i alla fall försöka göra det med lite finess..
  • Anonym (ABC)
    Thu 17 Sep 2020 12:55
    #45
    Jemp skrev 2020-09-17 10:57:59 följande:
    Gör de?

    "Stökiga" pojkar och flickor bemöts helt olika inom förskola och skola. Det vittnar även många bekanta om, som har "stökiga" flickor.

    "Boys will be boys" medan flickor inte ska ta plats, osv.
    Ja det har jag verkligen märkt. Min dotter var jättebråkig och min son var ett sådant där supersnällt empatiskt barn. 

    Min dotters bråkande och slagsmålsstartande arbetades det jättemycket med för att hon skulle sluta (vilket hon då också gjorde). Samtidigt som min son lärde sig slåss på förskolan för att det var så alla andra killar gjorde och det var ingen som reagerade på att de gjorde det. 
  • spetsh­att
    Thu 17 Sep 2020 13:03
    #46
    -1

    Att folk tycket att tonårstjejer är så svåra är bara för att ni är patriarkala och här inget att erbjuda era döttrar, det är nån kvarleva från kristendomen förr eller nåt. Det är också därför ni inte kan se när era söner gör något fel för ni är så patriarkala och tror allt era söner gör är så himla bra, fantastiskt osv. Ni liksom överdriver till pojkars fördel..

  • spetsh­att
    Thu 17 Sep 2020 13:06
    #47

    Tonårstjejer får ingenting av sina föräldrar eller samhället. Men det får tonårspojkar. De får massor av mer resurser än tjejerna. Och det tyder på att ni bland allmänheten inte värderar de unga tjejerna mer så ni kunnat investera mer i deras framtid

  • spetsh­att
    Thu 17 Sep 2020 13:08
    #48

    Hur kan man ens påstå att tonårsdöttrar är jobbigast? Elaka människor är ni som inte ger dom nånting, ni bara överlämnar dem till sitt eget öde fastän ni gullar med era söner upp till 40-års åldern. Blä!

  • Thu 17 Sep 2020 13:36
    #49
    +2
    spetshatt skrev 2020-09-17 13:08:33 följande:

    Hur kan man ens påstå att tonårsdöttrar är jobbigast? Elaka människor är ni som inte ger dom nånting, ni bara överlämnar dem till sitt eget öde fastän ni gullar med era söner upp till 40-års åldern. Blä!


    Du borde prova undervisa på högstadiet! Efter 20 år kan jag säga, jo, jag vet hur tonåringar är. Och visserligen kan det finnas en hel del snälla tjejer. Men om de krånglar så krånglar de ordentligt. 
  • Thu 17 Sep 2020 13:49
    #50
    Anonym (L) skrev 2020-09-17 11:55:27 följande:

    Jag har mer erfarenheten att tjejer kommer undan med saker som pojkar inte gör. Det vittnar många killar om i skolan.


    Spot on. Det hörde jag ofta under några års tid. Men nu går de på en annan skola. Men fram t o m 6:an kunde tjejerna bete sig hursomhelst, men det var alltid någon kille som fick skulden.
Svar på tråden Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?