• spetsh­att
    Wed 16 Sep 2020 23:50
    6291 visningar
    88 svar
    -1
    88
    6291

    Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?

    Beror det på uppfostran eller är det genetiskt betingat?

    Ex. De slåss, skriker osv. betydligt mer än flickor. Varför egentligen?

  • Svar på tråden Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?
  • Thu 17 Sep 2020 13:54
    #51
    AndreaBD skrev 2020-09-17 13:36:40 följande:
    Du borde prova undervisa på högstadiet! Efter 20 år kan jag säga, jo, jag vet hur tonåringar är. Och visserligen kan det finnas en hel del snälla tjejer. Men om de krånglar så krånglar de ordentligt. 
    Så du menar att tjejer som "krånglar" är jobbigare än killar som gör det? Min bild är att det är rätt lika idag! Ngt jag tänker på vad gäller "jobbiga" tonåringar är att en unge fyller inte tonåring helt plötsligt utan man har haft sin unge hos sig i tretton år......och KANSKE skulle man kunnat "bädda" lite bättre. SETT sitt barn mer?
  • Thu 17 Sep 2020 13:58
    #52
    +1
    spetshatt skrev 2020-09-17 12:15:13 följande:

    Alla vet att pojkbarn är jobbigare, dessutom är mammor/föräldrar till pojkar värre än andra. De låter sina pojkar bete sig hur som helst och sen skyller de på flickor..


    spetshatt skrev 2020-09-17 13:06:09 följande:

    Tonårstjejer får ingenting av sina föräldrar eller samhället. Men det får tonårspojkar. De får massor av mer resurser än tjejerna. Och det tyder på att ni bland allmänheten inte värderar de unga tjejerna mer så ni kunnat investera mer i deras framtid


    spetshatt skrev 2020-09-17 13:08:33 följande:

    Hur kan man ens påstå att tonårsdöttrar är jobbigast? Elaka människor är ni som inte ger dom nånting, ni bara överlämnar dem till sitt eget öde fastän ni gullar med era söner upp till 40-års åldern. Blä!


    Vad är det för fel på dig? Du påstår en stor mängd dynga rent ut sagt. Man kan inte ta dig på allvar tyvärr. Hoppas alla slutar svara i denna tråd.
  • Thu 17 Sep 2020 14:22
    #53
    +1

    På gruppnivå skulle jag säga att det stämmer att pojkar oftare är högljuddare och stojigare. På individnivå inte.

    Tjejer å andra sidan är ju svårare på andra plan, många som är duktiga på att balansera precis på gränsen och vara lite lagomt näsvisa, dryga och inte inkluderande.

    Men varför, tja det kräver ju en djäkla energi att hela tiden uppfostra de som är vilda till naturen och att man faktiskt aktiverar och sysselsätter barnen så att de på bra sätt får utlopp för energin. Det är lugnare att titta bort.

    På samma sätt krävs det att man är rätt aktiv för att komma åt eländet som tjejerna har för sig. Det är nästan ännu svårare eftersom det inte åtföljs av en ljudnivå som får en att tro att huset ska rasa. Så det är ännu lättare att blunda för.

  • Thu 17 Sep 2020 14:31
    #54

    På gruppnivå kanske detta stämmer men inte på individnivå. Upplever snarare det omvända (men det kanske bara är i min omgivning) att flickorna är tuffare och mer fysiska medan pojkarna är känsliga och gråter för allt.

    Men om vi ska se på gruppnivå.... tja jag vet inte om pojkar har testosteron i den åldern. Men vad man vet är ju att killars hjärnor (gruppnivå!) mognar tre år efter flickorna. Vilket säkert är en förklaring. Sen tror jag det sociala arvet med kommunikation kan vara en bov. Pojkar får korta uppmaningar medan man har längre konversationer med flickor. Flickor vaggas in i sociala sammanhang att se alla och vara lyhörd på kroppsspråk och känslor. Jag tror att mycket av pojkars aggressiva utryck skulle dämpas om man gav dem ett språk och tillät dem att utrycka sina känslorna ord så som man gör med flickor.

    Sen. Kramas kramas kramas. Flickor och pojkar behöver tröstas och få vara när lika mycket. Att försluta pojkarnas behov av närhet pga sitt kön är rätt illa. Alla behöver en hård kram av mamma och pappa.

  • Anonym (felak­tigt påståe­nde i frågan­)
    Thu 17 Sep 2020 16:37
    #55

    Kan inte svara på "varför" då jag inte tycker frågan stämmer. Ser inget sådant samband i min omgivning. 
    Däremot kan jag tänka mig att det generellt finns en lägre acceptans för "jobbiga" flickor så att de flickor som ÄR "jobbiga" oftare tvingats dämpa sig upp i skolåldern för att inte få sociala nackdelar av det, medan pojkar som ÄR "jobbiga" inte tvingats anpassa sitt beteende lika mycket. 

    Skulle inte kalla något av mina barn jobbiga men hemma har jag en lat, irritabel och mer utagerande flicka som gärna retas och inte håller sina överenskommelser, och en hjälpsam pojke med lugnt och trevligt sätt. 

  • Anonym (I)
    Thu 17 Sep 2020 17:20
    #56

    Tror inte alls det stämmer, tvärtom är min erfarenhet att tjejer i snitt är jobbigare som grupp men det är lite mer jämnt fördelat, hos killar är det några få som är väldigt utagerande och de syns och hörs väldigt mycket och gör att bråk och stök associeras med killar trots att genomsnittskillen är lugnare än genomsnittstjejen. 

  • Anonym (Ll)
    Thu 17 Sep 2020 18:32
    #57
    -1

    Mycket tyckande här. Intressant att det alltid ska dyka upp folk som anser att det är motsatt förhållande. Att flickor är mer utåtagerande och jobbiga för "att man har en så lugn och snäll son och har träffat en jobbig flicka". Orkar man läsa på i ämnet så finns mycket forskning och studier. Adhd är t ex 2-3ggr vanligare hos pojkar än flickor. Pojkar/män begår fler våldsbrott. När man jämfört aktivitetsnivå hos pojkar och flickor är bråk och aggressivt utåtagerande beteende betydligt vanligare hos pojkar. Det påverkas av både arv och miljö, biologiska skillnader, hjärnan men också förväntningar och uppfostran. Unga män tar också mer risker, t ex i trafiken och hjärnan utvecklas senare än kvinnors. Detta är inget tyckande utan fakta. Sen finns undantag, alla är individer osv men om man tycker att flickor är mer utåtagerande, aggressiva, vilda eller mer våldsbenägna som grupp än pojkar så undrar jag var i världen man bor? Och alla som har söner behöver inte gå i försvar, detta handlar inte om ditt enskilda barn utan om gruppnivå.

  • Anonym
    Thu 17 Sep 2020 20:09
    #58
    Anonym (Ll) skrev 2020-09-17 18:32:34 följande:

    Mycket tyckande här. Intressant att det alltid ska dyka upp folk som anser att det är motsatt förhållande. Att flickor är mer utåtagerande och jobbiga för "att man har en så lugn och snäll son och har träffat en jobbig flicka". Orkar man läsa på i ämnet så finns mycket forskning och studier. Adhd är t ex 2-3ggr vanligare hos pojkar än flickor. Pojkar/män begår fler våldsbrott. När man jämfört aktivitetsnivå hos pojkar och flickor är bråk och aggressivt utåtagerande beteende betydligt vanligare hos pojkar. Det påverkas av både arv och miljö, biologiska skillnader, hjärnan men också förväntningar och uppfostran. Unga män tar också mer risker, t ex i trafiken och hjärnan utvecklas senare än kvinnors. Detta är inget tyckande utan fakta. Sen finns undantag, alla är individer osv men om man tycker att flickor är mer utåtagerande, aggressiva, vilda eller mer våldsbenägna som grupp än pojkar så undrar jag var i världen man bor? Och alla som har söner behöver inte gå i försvar, detta handlar inte om ditt enskilda barn utan om gruppnivå.


    Fakta presenterar man med källhänvisning, eller så håller man tyst.
  • Anonym (I)
    Thu 17 Sep 2020 20:14
    #59
    +1
    Anonym (Ll) skrev 2020-09-17 18:32:34 följande:

    Mycket tyckande här. Intressant att det alltid ska dyka upp folk som anser att det är motsatt förhållande. Att flickor är mer utåtagerande och jobbiga för "att man har en så lugn och snäll son och har träffat en jobbig flicka". Orkar man läsa på i ämnet så finns mycket forskning och studier. Adhd är t ex 2-3ggr vanligare hos pojkar än flickor. Pojkar/män begår fler våldsbrott. När man jämfört aktivitetsnivå hos pojkar och flickor är bråk och aggressivt utåtagerande beteende betydligt vanligare hos pojkar. Det påverkas av både arv och miljö, biologiska skillnader, hjärnan men också förväntningar och uppfostran. Unga män tar också mer risker, t ex i trafiken och hjärnan utvecklas senare än kvinnors. Detta är inget tyckande utan fakta. Sen finns undantag, alla är individer osv men om man tycker att flickor är mer utåtagerande, aggressiva, vilda eller mer våldsbenägna som grupp än pojkar så undrar jag var i världen man bor? Och alla som har söner behöver inte gå i försvar, detta handlar inte om ditt enskilda barn utan om gruppnivå.


    Fast man kan ju vara jobbig på många sätt, även om fysisk risktagande och fysiskt våld är vanligare hos pojkar så är det t.ex så att flickor dominerar när det gäller mobbing på sociala medier. Det kan också vara så att pojkars utagerande mest sker ute, mot andra pojkar, medans flickor är jobbigare hemma. Brottstatistik är dessutom ofta missvisande eftersom det ofta är några få som begår upprepade brott. etc, etc.. 
    Så det kan finnas många skäl till att människors upplevelser inte stämmer med forskningen.. 
  • Anonym (Återk­om i tonåre­n)
    Thu 17 Sep 2020 20:20
    #60
    +1

    Jag tycker du skall plocka fram den här tråden igen den dagen du har tre döttrar på...när var de som värst? 18,17 och 15 kanske var kulmen. Konstanta bråk om allt, alla mot alla, 2 mot en, bästa polarna ena dagen, dödsfiender nästa. Bråk om toaletten, bråk om lånade kläder, bråk om vems kläder var vems, precis allt kunde leda till bråk. 

    Där önskade jag att jag hade tre söner istället. 

Svar på tråden Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?