• spetsh­att
    Wed 16 Sep 2020 23:50
    6303 visningar
    88 svar
    -1
    88
    6303

    Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?

    Beror det på uppfostran eller är det genetiskt betingat?

    Ex. De slåss, skriker osv. betydligt mer än flickor. Varför egentligen?

  • Svar på tråden Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?
  • Anonym (Ll)
    Thu 17 Sep 2020 20:40
    #61
    Anonym skrev 2020-09-17 20:09:02 följande:

    Fakta presenterar man med källhänvisning, eller så håller man tyst.


    Moget.
  • Anonym (Ll)
    Thu 17 Sep 2020 20:46
    #62
    Anonym (I) skrev 2020-09-17 20:14:57 följande:

    Fast man kan ju vara jobbig på många sätt, även om fysisk risktagande och fysiskt våld är vanligare hos pojkar så är det t.ex så att flickor dominerar när det gäller mobbing på sociala medier. Det kan också vara så att pojkars utagerande mest sker ute, mot andra pojkar, medans flickor är jobbigare hemma. Brottstatistik är dessutom ofta missvisande eftersom det ofta är några få som begår upprepade brott. etc, etc.. 

    Så det kan finnas många skäl till att människors upplevelser inte stämmer med forskningen.. 


    Det kan vara "si eller så". Finns dock mycket forskning på området om du är intresserad. Ingen har sagt att flickor är perfekta men brottsstatistiken är inte missvisande i att män är kraftigt överrepresenterade i våldsbrott. Det kommer du inte hitta hur mycket du än söker.
  • Anonym (I)
    Thu 17 Sep 2020 21:38
    #63
    Anonym (Ll) skrev 2020-09-17 20:46:04 följande:

    Det kan vara "si eller så". Finns dock mycket forskning på området om du är intresserad. Ingen har sagt att flickor är perfekta men brottsstatistiken är inte missvisande i att män är kraftigt överrepresenterade i våldsbrott. Det kommer du inte hitta hur mycket du än söker.


    Javisst är dem överrepresenterade i brottsstatistiken, men jobbiga barn handlar ju oftast inte om barnen är brottslingar utan om hur de beter sig hemma. Kvinnor får dessutom en rabatt av rättsväsendet så den statistiken visar ju inte nödvändigtvis hur det faktiskt ser ut.

    Dessutom, precis som det ofta påpekas att kvinnors sjukdomar missas därför att män anses vara nån slags norm i medicinska sammanhang är det inte osannolikt att samma sak sker i sådan här forskning, pojkars utagerande utgör en norm och därför missar man flickors utagerande...
  • Anonym
    Fri 18 Sep 2020 05:07
    #64
    Anonym (I) skrev 2020-09-17 21:38:05 följande:
    Javisst är dem överrepresenterade i brottsstatistiken, men jobbiga barn handlar ju oftast inte om barnen är brottslingar utan om hur de beter sig hemma. Kvinnor får dessutom en rabatt av rättsväsendet så den statistiken visar ju inte nödvändigtvis hur det faktiskt ser ut.

    Dessutom, precis som det ofta påpekas att kvinnors sjukdomar missas därför att män anses vara nån slags norm i medicinska sammanhang är det inte osannolikt att samma sak sker i sådan här forskning, pojkars utagerande utgör en norm och därför missar man flickors utagerande...
    Ingen idé att försöka få "LI" att begripa.
    H+n skriver nog snart "moget" till dig också.

    Det är lätt att babbla om fakta och forskning när man inte har några källor. 
  • Anonym (Eo)
    Fri 18 Sep 2020 09:18
    #65

    Barn som leker låter. Enkelt.
    Upplever att pojkar leker mer än flickor och jag har när jag varit hemma hos mina grabbars kompisar och hos vänner så ser jag en ganska skrämmande trend.

    6 åringar som knappt har några leksaker framme längre eller fantasi till att leka. Barnen  leker inte längre och föräldrarna har plockat bort leksakerna.

    Klart att barn då blir jobbigare när den naturliga utvecklingen, lära genom lek störs.

    Men det är väl lättare att ge barn en spelkonsoll eller få sitta med en mobil. Gör man så förverkar man rätten att gnälla för barnen inte blir hanterbara eller på ohälsa i framtiden.

    Men det finns inget pojkar är jobbigare än flickor, det finns barn som är jobbiga eller skitjobbiga.
    För uppfostra barn är aldrig enkelt och vi vuxna måste ge vår tid till dem istället för att tjata om egentid.

  • Fri 18 Sep 2020 10:20
    #66
    Anonym (Eo) skrev 2020-09-18 09:18:20 följande:

    Barn som leker låter. Enkelt.
    Upplever att pojkar leker mer än flickor och jag har när jag varit hemma hos mina grabbars kompisar och hos vänner så ser jag en ganska skrämmande trend.

    6 åringar som knappt har några leksaker framme längre eller fantasi till att leka. Barnen  leker inte längre och föräldrarna har plockat bort leksakerna.

    Klart att barn då blir jobbigare när den naturliga utvecklingen, lära genom lek störs.

    Men det är väl lättare att ge barn en spelkonsoll eller få sitta med en mobil. Gör man så förverkar man rätten att gnälla för barnen inte blir hanterbara eller på ohälsa i framtiden.

    Men det finns inget pojkar är jobbigare än flickor, det finns barn som är jobbiga eller skitjobbiga.
    För uppfostra barn är aldrig enkelt och vi vuxna måste ge vår tid till dem istället för att tjata om egentid.


    Det är inte riktigt så enkelt. För barn leker olika. Det finns barn som kan bygga lego i timmar, bygga pärlplattor, rita, leka stillsamma rollekar, bygga bilbanor, bygga kojor i sitt rum och såna saker. Inget av ovanstående behöver låta.

    Sen finns det barn som lekar genom att hoppa, jaga, springa. Det brukar låta och gör sig helt klart bättre utomhus men det är inte alltid barnen för möjlighet att vara ute och då låter det.

    Min ena son har i princip aldrig lekt med leksaker. Han har alltid bara velat röra på sig. Hoppas studsmatta, åka skridskor, sparkcyklar, trickcyklar, inlines, skateboard, bollar. Har man inte gått ut med honom har han försökt sysselsätta sig inomhus men då med att balansera, klättra på något, gå på händer och såna saker. Leksaker har aldrig varit hans grej. Däremot utklädningskläder och rollekar men han har gärna haft en mer aktiv roll än att bara sitta still och vagga en docka.
  • Anonym (Eo)
    Fri 18 Sep 2020 10:55
    #67
    cosinus skrev 2020-09-18 10:20:22 följande:
    Det är inte riktigt så enkelt. För barn leker olika. Det finns barn som kan bygga lego i timmar, bygga pärlplattor, rita, leka stillsamma rollekar, bygga bilbanor, bygga kojor i sitt rum och såna saker. Inget av ovanstående behöver låta.

    Sen finns det barn som lekar genom att hoppa, jaga, springa. Det brukar låta och gör sig helt klart bättre utomhus men det är inte alltid barnen för möjlighet att vara ute och då låter det.

    Min ena son har i princip aldrig lekt med leksaker. Han har alltid bara velat röra på sig. Hoppas studsmatta, åka skridskor, sparkcyklar, trickcyklar, inlines, skateboard, bollar. Har man inte gått ut med honom har han försökt sysselsätta sig inomhus men då med att balansera, klättra på något, gå på händer och såna saker. Leksaker har aldrig varit hans grej. Däremot utklädningskläder och rollekar men han har gärna haft en mer aktiv roll än att bara sitta still och vagga en docka.
    Tror du missförstår mig helt. Även om barn är olika och leker på olika sätt och har olika förutsättningar att leka osv så är det en väldig skillnad på hur barn leker idag jämförbart med bara 20 år sedan.
    Barn leker kortare tid än vad vi gjorde när vi var små. Jag och mina klasskamrater lekte ända till 12 års ålder även om det minskade rejält på slutet och ersattes med annat.
    Idag leker inte 6 åringar på samma sätt och det är skrämmande utveckling. Det som är en naturlig utveckling för barn har bara slutat. Leken har inte ens ersatts.

    Det jag har sett är avskalade rum, ungefär som husvisningar på hemnet fast i barnens rum. Jag säger inte att barn måste har drivor med leksaker men lite intressen har ju barnet ändå och några favoriter bland gosedjur eller så. Något som man ser att det är ett barnrum förutom att sängen är liten.

    Jag ser nog skillnad på barn som är utebarn och hellre är ute och leker med sitt så som ditt barn vill göra (som mina gärna gör också) och de som inte ens vet hur de ska leka över huvud taget. Vad jag vill säga är att det är skillnad på barn som kan sysselsätta sig själva och barn som inte har fantasi till att göra det alls.

    Mina barn har aldrig varit tysta, är de det då hittar de på bus =)
    Så nej barn är inte helt tysta inte ens när de sitter och ritar eller bygger pärplattor.

    Men kanske att det är så om man bara har ett barn, då blir det nog skillnad då blir det nog allt stillsammare och tystare. Har ingen efterenhet av det.


  • Fri 18 Sep 2020 11:29
    #68
    +1

    Lustigt att Ts "spetshatt" inte kan bemöta mina inlägg här.

    Men skicka hat-meddelande via meddelandefunktionen här på Familjeliv går visst bra. Så otrevligt beteende från den människan.

  • Fri 18 Sep 2020 11:58
    #69
    Tow2Mater skrev 2020-09-17 00:04:50 följande:

    Mer drama med flickor, vilket gör dem jobbigare.


    Håller med, bara sett på min sons omgivning, han är 12 år och har aldrig varit "jobbig" :) 
  • Fri 18 Sep 2020 12:36
    #70
    spetshatt skrev 2020-09-16 23:50:18 följande:

    Beror det på uppfostran eller är det genetiskt betingat?

    Ex. De slåss, skriker osv. betydligt mer än flickor. Varför egentligen?


    Det beror på uppfostran. Ingen får slåss eller skrika i vår familj, oavsett om deras könsorgan sitter på in- eller utsidan.
Svar på tråden Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?