• spetsh­att
    Wed 16 Sep 2020 23:50
    6304 visningar
    88 svar
    -1
    88
    6304

    Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?

    Beror det på uppfostran eller är det genetiskt betingat?

    Ex. De slåss, skriker osv. betydligt mer än flickor. Varför egentligen?

  • Svar på tråden Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?
  • Anonym (föräl­der till två)
    Fri 18 Sep 2020 12:39
    #71
    spetshatt skrev 2020-09-17 12:15:13 följande:

    Alla vet att pojkbarn är jobbigare, dessutom är mammor/föräldrar till pojkar värre än andra. De låter sina pojkar bete sig hur som helst och sen skyller de på flickor..


    Oj är pojkmammor en viss sorts kvinnor?
    Får en viss sorts kvinnor pojkar och en viss sorts kvinnor flickor?

    Men vi som har både och då? Är vi en blandning av dess kvinnor dvs pojkmammor som inte kan uppfostra och flickmammor som kan uppfostra?

    Konstigt resonemang du har.

    Syskon av samma kön behöver ju inte ens bli likadan.

    Mina syskon barn som numer är två stor killar var varandras motsatser.
    Den ena en väldigt lugn och fundersam pojke, gillade att bygga lego, tyckte mycket om att läsa, redan vid 3 års åldern kunde man lämna honom vid lego hyllan i affären och han stod kvar där och tittade medans man hämtade honom (numer skulle man aldrig våga lämna en 3 åring själv en bit bort i affären) han spelade senare flera instrument och jobbar så mycket han kan som musiker.
    Den andra pojken var redan som liten en rörlig pojke som aldrig satt still, sprang runt och hade helt andra intressen,hade man lämnat honom hade han inte stått kvar, han var alltid livlig utan för det att vara bråkig, han älskade sport och blev sen en bra fotbolls spelare.
    Samma föräldrar och samma uppfostran men dom har aldrig varit lika varandra.

    Själv har min dotter alltid varit självständig, framåt, alltid nyfiken på ny saker, social.
    Medans sonen har varit lugn och mycket mer mammig mer lik mitt ena syskonbarn. Han gillar inte bråk, har också alltid gillat lego och pussel, ville sitta i knät längre upp i åldern än dottern mm.
    Däremot gillar bägge barnen musik.
    Bägge mina barn är har haft stunder där dom har varit arga och trötta och inte alltid uppfört sig bra även om vi alltid agerat då men annars är bägge ganska lugna och nu när dom går i hög resp mellanstadiet är bägge lugna och faktiskt sällan "bråkiga", inte ens dotter som är 15 nu.
  • Anonym (Irkut­sk)
    Fri 18 Sep 2020 13:01
    #72

    Jag var ingen dröm som ung (pojke).
    Sköt en kompis med pilbåge i benet bland annat.
    Jag rättade till mig i högstadiet. Vändpunkten var att jag slog tillbaka mot mobbarna och sen var det mycket lugnare omkring mig efter det. 

    Nu i vuxen ålder har jag två av varje.
    Pojkarna har jag lättare att ta, och det är sällan något problem. Nästan så man funderar på när helvetet bryter lös. De är i det närmaste helgon. 
    Den minsta tjejen återstår att se, men den äldre har lite mer av mig i sig. 
    Mycket svårare för mig att hantera - tyvärr. 

    Vem som är jobbigast? 
    Pappan, helt klart.
    Finns som tur är en mamma också.

  • Fri 18 Sep 2020 13:32
    #73
    Anonym (Eo) skrev 2020-09-18 10:55:25 följande:
    Tror du missförstår mig helt. Även om barn är olika och leker på olika sätt och har olika förutsättningar att leka osv så är det en väldig skillnad på hur barn leker idag jämförbart med bara 20 år sedan.
    Barn leker kortare tid än vad vi gjorde när vi var små. Jag och mina klasskamrater lekte ända till 12 års ålder även om det minskade rejält på slutet och ersattes med annat.
    Idag leker inte 6 åringar på samma sätt och det är skrämmande utveckling. Det som är en naturlig utveckling för barn har bara slutat. Leken har inte ens ersatts.

    Det jag har sett är avskalade rum, ungefär som husvisningar på hemnet fast i barnens rum. Jag säger inte att barn måste har drivor med leksaker men lite intressen har ju barnet ändå och några favoriter bland gosedjur eller så. Något som man ser att det är ett barnrum förutom att sängen är liten.

    Jag ser nog skillnad på barn som är utebarn och hellre är ute och leker med sitt så som ditt barn vill göra (som mina gärna gör också) och de som inte ens vet hur de ska leka över huvud taget. Vad jag vill säga är att det är skillnad på barn som kan sysselsätta sig själva och barn som inte har fantasi till att göra det alls.

    Mina barn har aldrig varit tysta, är de det då hittar de på bus =)
    Så nej barn är inte helt tysta inte ens när de sitter och ritar eller bygger pärplattor.

    Men kanske att det är så om man bara har ett barn, då blir det nog skillnad då blir det nog allt stillsammare och tystare. Har ingen efterenhet av det.
    Jag har faktiskt inget minne av hur länge man lekte med leksaker men jag var som min ena son. Jag var en uteunge. Vi lekte allt möjligt i stora drivor av ungar i miljonprogrammet där jag växte upp. Vi flyttade när jag var 11 och efter det hade jag definitivt inga leksaker på rummet, tror inte jag hade det på slutet innan heller men jag var som sagt inte heller någon leksaksunge och ingen rolleksunge heller. Jag minns att jag hatade att sitta och låtsas med barbies när jag var 10 och var hos en kompis efter skolan.

    Av mina 4 barn så är det 2 som lekt mycket med leksaker, 1 som inte lekt alls och en som lekt med lego och konstruktiva saker men inte alls roll-lekar och sånt där man bygger upp en fantasi-värld.

    Jag upplever inte att det är bristen på leksaker som är problemet för att barnen inte leker utan för att de oftast inte har tid och inte tvingas vara kreativa. Veckorna är oftast ganska inrutade med skola, läxor och träningar så om de då sitter med spel/paddor/tv någon timme så är liksom all tid slut och man behöver inte ens ha dåligt samvete som förälder över att de suttit med paddan mycket för det har de inte. Men de har heller inte sysselsatt sig själv typ en minut.

    Jag brukar vara elak nog att köra skärmfritt första veckan på sommarlovet för att tvinga barnen att sysselsätta sig och det tar typ 3 dagar av extremt gnälliga barn innan de börjar leka igen. Men det gör de sen, de drar ut kompisar på kurragömma och fotboll, pokemon och cyklar till stan. Läser, målar, hoppar studsmatta, plockar blåbär och bakar en paj.

    Förra året hade mina killar spelförbud i två månader okt-dec och då var de ute med pannlampor i mörkret och spelade innebandy på gatan.

    Klart är ju att barn förr hittade på saker för att det inte fanns en massa passiv underhållning som dagens barn har överallt. Leksaker eller inte så lektes det helt klart mer förr.
  • Anonym (Js)
    Fri 18 Sep 2020 14:20
    #74

    Jag har bara ett barn, en flicka som är under 2år. Genom henne känner jag runt 20-30 jämgamla barn. Ungefär hälften är pojkar och hälften är flickor. Om man kollar alla dem, så är flickorna mycket mer aktiva och nyfikna. Främst fram tills de var 1, pojkarna satt och tittade medan flickorna slog varandra i ansiktet och snodde varandras leksaker. Nu när de är alla äldre så är de mycket mer jämt mellan könen.. hur skillnaden blir när de är ännu äldre vet jag inte än. Men om det är så att pojkarna blir mer vilda så är de ju garanterat pga uppfostran eller att vuxna och pedagoger inte ställer samma förväntningar på dem. Inget rent biologiskt som ligger bakom, för då skulle den skillnaden synas på de yngsta barnen med. Jag minns tex en flicka som spottade på skolgården när vi gick i första klass, och fröken sa ? nej usch, spotta ska inte flickor göra? så inte undra på om pojkar tror att det är deras uppgift att bete sig som djur :p

  • Fri 18 Sep 2020 17:57
    #75
    +1
    spetshatt skrev 2020-09-16 23:50:18 följande:

    Beror det på uppfostran eller är det genetiskt betingat?

    Ex. De slåss, skriker osv. betydligt mer än flickor. Varför egentligen?


    Därför att deras föräldrar tillåter det. Dålig fostran helt enkelt.
    .
  • Anonym (föräl­der till två)
    Fri 18 Sep 2020 18:47
    #76
    Alessia skrev 2020-09-18 17:57:35 följande:
    Därför att deras föräldrar tillåter det. Dålig fostran helt enkelt.
    .
    Hur menar du?
    Menar du att föräldrar till pojkar inte kan uppfostra sina barn men föräldrar till flickor kan uppfostra sina barn?

    Tror du att det är olika slags människor som får pojkar och flickor?

    Hur är det då med oss föräldrar som har både flickor och pojkar?

    Har du själv barn? flickor eller pojkar?
  • Anonym (Inte så olika)
    Fri 18 Sep 2020 19:16
    #77

    Skillnaderna inom könen är betydligt större än de gruppskillnader man kan se mellan könen. Men de skillnader du ser beror delvis på att vi har olika förväntningar på och beter oss olika beroende på vilket kön barnet har. Det handlar inte bara om uppfostran om hur hela samhället väljer att behandla flickor och pojkar.

    Vi förväntar oss att pojkar ska vara bråkigare och stimmigare och då tillåts dem att vara det.

    Autism är mer lättdiagnosticerat hos pojkar och forskning visar att vi ofta missar flickor. Varför upptäcker vi inte flickor, jo, för att de drillas i att uppföra sig och spela det sociala spelet. Till och med när de egentligen har en npfproblematik som gör det svårt för dem att förstå varför de ska drillas i den sociala spelet. (Kolla in Gillbergcentrum för forskning).

    Så ja uppfostran men också normer i samhället spelar roll. Det är en sak att oja sig över bråkiga pojkar men lite märkligt att inte fundera över kopplingen till att machomannen är den åtråvärda normen för många.

    Han själv en morsa som ofta säger om sitt barnbarn ?men han är ju pojk? när han är störig i situationer eller liknande. Jävligt trist åsikt och sätt att se på det kan jag tycka. För mig är inte kön ett frikort till att bete sig på ett visst sätt.

  • Fri 18 Sep 2020 19:20
    #78
    Anonym (förälder till två) skrev 2020-09-18 18:47:45 följande:
    Hur menar du?
    Menar du att föräldrar till pojkar inte kan uppfostra sina barn men föräldrar till flickor kan uppfostra sina barn?

    Tror du att det är olika slags människor som får pojkar och flickor?

    Hur är det då med oss föräldrar som har både flickor och pojkar?

    Har du själv barn? flickor eller pojkar?
    Jag har två söner och  två döttrar. De är numera tonåringar. Men jag har under årens lopp märkt - och märker än idag - att många föräldrar tar mycket lättare på sina söners fostran, mycket mindre krav på skolgången dvs studieförväntan, mycket slappare krav på vettigt beteende.. Pojkarna slipper helt enkelt undan med mer. Självfallet finns undantag hos båda könen, men generellt är pojkars fostran slappare tyvärr alltför ofta då mamman är ensamstående. Pojkarnas beteende blir därefter.
  • Sat 19 Sep 2020 09:42
    #79
    +1
    jeanette02 skrev 2020-09-18 11:29:25 följande:

    Lustigt att Ts "spetshatt" inte kan bemöta mina inlägg här.

    Men skicka hat-meddelande via meddelandefunktionen här på Familjeliv går visst bra. Så otrevligt beteende från den människan.


    Anmäl henne så kanske denna hatfulla människas profil kan raderas.
    Folk som bara är här för att bråka klarar man sig bättre utan.
  • Sat 19 Sep 2020 10:39
    #80
    BeautifulLiz skrev 2020-09-19 09:42:00 följande:

    Anmäl henne så kanske denna hatfulla människas profil kan raderas.

    Folk som bara är här för att bråka klarar man sig bättre utan.


    Ja, frågan är hur/var gör man det? Familjeliv gör ju inget åt det, på de sätt jag använt. Hur ska man anmäla själva TS:profil?
  • Sat 19 Sep 2020 10:41
    #81

    TS verkar ju inte ens vara kvar i tråden, så själva Familjeliv verkar väl vilja att dessa provokativa trådar är kvar för det drar hit folk helt enkelt.

  • Sat 19 Sep 2020 10:45
    #82
    jeanette02 skrev 2020-09-19 10:41:53 följande:

    TS verkar ju inte ens vara kvar i tråden, så själva Familjeliv verkar väl vilja att dessa provokativa trådar är kvar för det drar hit folk helt enkelt.


    Jag vet faktiskt inte, skicka de otrevliga mailen till Familjeliv kanske?
    Att hålla på och skicka en massa skit i privata meddelanden är inte acceptabelt, det borde inte FL heller godta.
  • Sat 19 Sep 2020 11:41
    #83
    +1
    BeautifulLiz skrev 2020-09-19 10:45:12 följande:
    Jag vet faktiskt inte, skicka de otrevliga mailen till Familjeliv kanske?
    Att hålla på och skicka en massa skit i privata meddelanden är inte acceptabelt, det borde inte FL heller godta.
    I enlighet med regler så har Familjeliv en skyldighet att hålla koll på trådarna och vad som skrivs.

    Tänk Marcus Oscarsson så förstår du vad jag menar.
    Det inbegriper hatmejl inom sajten också.
  • Sat 19 Sep 2020 11:44
    #84
    legomum skrev 2020-09-19 11:41:11 följande:
    I enlighet med regler så har Familjeliv en skyldighet att hålla koll på trådarna och vad som skrivs.

    Tänk Marcus Oscarsson så förstår du vad jag menar.
    Det inbegriper hatmejl inom sajten också.
    Precis, så den där spetshatten borde inte vara så omöjligt att slippa.
  • Sat 19 Sep 2020 13:40
    #85
    +1
    legomum skrev 2020-09-19 11:41:11 följande:

    I enlighet med regler så har Familjeliv en skyldighet att hålla koll på trådarna och vad som skrivs.

    Tänk Marcus Oscarsson så förstår du vad jag menar.

    Det inbegriper hatmejl inom sajten också.


    BeautifulLiz skrev 2020-09-19 11:44:03 följande:

    Precis, så den där spetshatten borde inte vara så omöjligt att slippa.


    Ok, ska titta över detta igen. Tack. sorry för OT trots allt.
  • Sat 19 Sep 2020 14:30
    #86

    Håller inte med. Ni är sonen förvisso bara 2,5 och dottern 10, men sonen är mycket lättare än vad dottern var i den åldern och ända sedan födseln.

    Visst leker sonen pangpang lekar och gasar med sina bilar, älskar att sparka boll osv men är också mycket mjukare, gladare och rent allmänt lättare än vad dottern var i den ålder. Han är mycket lättare med de dagliga grejerna.m, klä på sig osv, dottern var betydligt mer motsträvig.

  • Anonym (?)
    Sat 19 Sep 2020 18:52
    #87

    Du har fel. Den senaste omröstningen här visar att flickor är mycket mer busiga, brokiga, skrikiga, falska, förljugna, osv.

  • Anonym (?)
    Sat 19 Sep 2020 18:58
    #88
Svar på tråden Varför är pojkbarn jobbigare än flickebarn?