• Anonym (?)
    Thu 17 Sep 2020 03:43
    2989 visningar
    11 svar
    11
    2989

    Vad har ni på era bebisar när de sover?

    Ja vad har ni på era bebisar när de sover? Pyjamas? Filt? Täcke?

    Jag har endast haft en pyjamas och strumpor på min lille sen han kom, då ja inte vill ha filt som kan riskera att komma över huvudet. Men nu har han börjat sova så dåligt, och jag funderar på om hon tycker det är kallt nu när det börjar bli kyligare?

    Vad har ni på era små när de sover?

  • Svar på tråden Vad har ni på era bebisar när de sover?
  • Anonym (U)
    Thu 17 Sep 2020 07:21
    #1

    Har inga barn. Men man kan väl ?knyta? in den i en filt på ett ordnat sätt? Att man viker fast den ordentligt istället för att lägga över 

  • Thu 17 Sep 2020 08:44
    #2

    pyjamas och filt såklart. Jag vill inte sova utan täcke när det är kallt så varför ska mina barn behöva göra det?

  • Thu 17 Sep 2020 08:46
    #3
    Anonym (U) skrev 2020-09-17 07:21:13 följande:
    Har inga barn. Men man kan väl knyta in den i en filt på ett ordnat sätt? Att man viker fast den ordentligt istället för att lägga över 
    Man får inte linda in bebisar i filtar då det ökar risken för PSD så det tipset var inte så bra. 
  • Thu 17 Sep 2020 08:55
    #4

    Som bebis hade hon pyjamas och sov jämte mig med täcke på. 

  • Thu 17 Sep 2020 09:23
    #5

    Ibland pyjamas. Ibland dagens tröja/body. Filten ligger på ungefär en kvart innan den återfinns någon helt annanstans.

  • Thu 17 Sep 2020 09:49
    #6

    En pyjamas lagom för temperaturen i sovrummet! Nu är vi i ett mellanläge då värmen inte är på ännu och det kan bli ganska svalt nattetid. På sommaren endast blöja men nu har vi börjat med långärmad pyjamas på båda (2 år resp 9 mån). Strumpor vid behov. Båda vägrar sova med täcke/filt men vi samsover så håller värmen bra ändå.

  • Anonym (Katt)
    Thu 17 Sep 2020 09:53
    #7

    Nu har jag visserligen inte fått min bebis ännu, men har haft mycket tid och researchat saker hela coronavåren och om just detta står det ju samma sak överallt: kudde och täcke är en vuxens behov, inte en bebis. Lösa saker i sängen som filtar innebär kvävningsrisk för små barn. De har en instinkt att dra saker över ansiktet, det är ju därför man kör bodys istället för tröjor. För varmt i rummet eller för varmt klädd är också en riskfaktor för bebis. 17-20 grader i sovrum ska vara lagom, vilket de flesta vuxna ju tycker är kallt.

    Jag har köpt pyjamas med fötter och både fodrad och ofodrad sovpåse som man kan ha över pyjamas om det är kyligt. Finns ju med ärmar eller utan. Vissa skaffar ullbodys/ullpyjamas. Om man absolut vill ha täcke finns det ju gallerfilt, sån med massa hål i, men instinkten att lägga något filtaktigt över bebisen handlar ju om vanan att sova så själv...

  • Anonym (Mamma­)
    Thu 17 Sep 2020 11:32
    #8

    Pyjamas med fot. Ibland täcke men bebis hatar att ha täcke så det får man smyga på när hen somnat, fast det brukar åka av ganska snabbt ändå. Man får se till att ha bra temperatur i rummet bara.

  • Anonym (Pyjam­as bara)
    Thu 17 Sep 2020 11:40
    #9

    Mitt barn har alltid haft svårt för filtar och täcken. Protesterade redan som bebis emot att ha filt på sig, så vi har kört med pyjamas och sockar på vinterhalvåret. Han har en filt (han är nu nästan 3år) men vill i princip aldrig ha den när han ska sova. Jag funderar själv på när detta ska vända. Personligen fryser jag alldeles för mycket utan täcke nu.

    Att ha en lätt filt till bebisar är inte farligt. Filten kan de dra av eller sparka bort. Täcke ska man vara försiktigare med när de är under ett år.

  • LFF
    Thu 17 Sep 2020 11:54
    #10

    De hade pyjamas med fötter när de var små. Fleecefilt som "täcke". Det tog inte lång tid innan filten var avsparkad. 

    Nu är de 7 år snart. Sover i kallingar. Täcket är på när de somnar, när jag tittar till dem innan jag går och sover är det inte alls ovanligt att täcket inte ligger på kroppen. 

  • Anonym (Olika årstid­)
    Thu 17 Sep 2020 12:59
    #11

    Kortärmad pyjamas på sommaren, långärmad på vintern. Strumpor höst och vinter. Båda mina barn har i stort sett ratat täcke/ filt. De åker av. Har endast påslakan fortfarande för vi har rätt varmt inne.

Svar på tråden Vad har ni på era bebisar när de sover?