• Anonym (Anna)
    Thu 17 Sep 2020 12:34
    457 visningar
    10 svar
    10
    457

    När har era barn börjat äta blandad mat?

    Mina barn vill inte äta blandad mat utan vill att var sak ska ligga för sig på tallriken. De kan äta kikärter och couscous tex men inte blandat tillsammans. De vägrar röror, grytor och såser. De måste kunna se vad allt är och vill absolut inte blanda två olika saker i munnen.

    Ni som har haft barn med samma beteende, när har det upphört? Hur har ni gjort för att träna dem med maten eller har det gått över av sig självt?

    Jag är alltså inte intresserad av historier om matglada barn som äter allt och har gjort så sen de var bebisar. Jag vill gärna höra från er som har erfarenheter av liknanden problem.

  • Svar på tråden När har era barn börjat äta blandad mat?
  • Anonym (Minna­)
    Thu 17 Sep 2020 20:34
    #1

    Kanske inte det svar som du vill höra, men hon min brorson har det snarare eskalerat. Han är 13 du och äter inte kladdig mat överhuvudtaget. Köttfärssås åt han till exempel när han var yngre, men inte längre. Han äter varken yoghurt eller filmjölk och helst inte ens smör på brödet.

    Han äter en rätt i taget. Han kan äta bara köttbullar i en månad för att sedan äta bara pasta en månad och sedan byta till att bara äta pommes frites.

    Han har dock precis påbörjat en NPF-utredning. Så det kan vara bakomliggande.

  • Anonym (Jenny­)
    Thu 17 Sep 2020 20:39
    #2

    Jag undrar samma. Min mellanson fyller snart 12 och han äter fortfarande helst en sak i taget, även om han numer klarar av en del blandad mat och en eller annan sås. Hans syskon har ätit blandad mat sedan de var i 3-4-års åldern.

  • Anonym (My)
    Thu 17 Sep 2020 20:51
    #3

    Jag är 31 har fortfarande min in mat så.

  • Anonym (fortf­arande­)
    Thu 17 Sep 2020 20:58
    #4

    Har en 18-åring som fortfarande äter så, undantag pasta med tomatsås. Har förstått att det rör sig om en selektiv ätstörning.

  • Anonym (Vanli­gt)
    Thu 17 Sep 2020 22:48
    #5

    Jobbat på förskola länge och jag tycker personligen att många barn är så. Jag jobbade med småbarn och många vill se vad dom ätter och hur det känns. Många barn äter mycket vit mat också, ex potatis, torsk, ris, pasta, blomkålsmos etc för det ser inte lika illa ut som annan mat. Jag upplever att barnen växer ifrån det och vänjer sig allt från någon månad till ett halvår. De flesta tidigare för de börjar lära av varann.

    Några barn har väl ätit så i nåt år.

    Detta är min upplevelse och erfarenhet.

  • Anonym (H)
    Thu 17 Sep 2020 22:59
    #6

    Jag var sån som barn och är fortfarande så nu som vuxen (inte riktigt lika extrem och petig men ändå). Så det är inte säkert att det någonsin ?upphör?.

  • Anonym (Inte än)
    Fri 18 Sep 2020 02:44
    #7

    8 år och äter selektivt. Inga röror, såser, gryot, soppor. Inte heller godis, fikabröd, kakor, frukt, grönsker, bär, tårta, saft, läsk, festis, sylt mm.


    Har periodvis behövt äta ensam eller i annat rum, mått illa och kräkts av bara åsynen av mat som känts fel. 


    Matintronen var trög. Åt absolut inget som hade färg eller var mörkt. Inga som helst bitar före 18 månader, Minsla lilla sattes i halsen och slutade med kräkningar.


     


    Får anpassad mat i skolan.


    Eller jo, lasagene, räknas det som blandad mat? Det funkar.

  • Anonym (Minna­)
    Fri 18 Sep 2020 17:39
    #8
    Anonym (Inte än) skrev 2020-09-18 02:44:01 följande:

    8 år och äter selektivt. Inga röror, såser, gryot, soppor. Inte heller godis, fikabröd, kakor, frukt, grönsker, bär, tårta, saft, läsk, festis, sylt mm.

    Har periodvis behövt äta ensam eller i annat rum, mått illa och kräkts av bara åsynen av mat som känts fel. 

    Matintronen var trög. Åt absolut inget som hade färg eller var mörkt. Inga som helst bitar före 18 månader, Minsla lilla sattes i halsen och slutade med kräkningar.

     

    Får anpassad mat i skolan.

    Eller jo, lasagene, räknas det som blandad mat? Det funkar.


    Lasagne är nog även den ända blandade maten min brorson äter!
  • Anonym (Lydia­)
    Fri 18 Sep 2020 17:56
    #9

    Jag gjorde också så som barn, men det försvann med åren och inget jag gör längre.

  • Anonym (Jag)
    Fri 18 Sep 2020 22:55
    #10

    Jag gjorde själv så när jag var liten, mina föräldrar berättar fortfarande historier och anekdoter om det. Jag åt alltså allt men bara uppdelat. För mig slutade det av sig självt i 4-5 års åldern.

Svar på tråden När har era barn börjat äta blandad mat?