• Anonym (Kaffedraken)

    Ni med barn med selektiv mutism. Hur lång tid fick ni vänta på behandlingstid? Får ni nåt vårdbidrag?

    Min dotter som snart fyller 8 har fått diagnosen selektiv mutism.Och jag själv är 41 som som oxå ska utredas för Adhd/Add. Nu undrar jag om det finns någon mer som har barn med selektiv mutism. Kan ni iså fall ge mig råd och bra idéer som jag som mamma kan göra?

    Och har ni fått vårdbidrag för det?

  • Svar på tråden Ni med barn med selektiv mutism. Hur lång tid fick ni vänta på behandlingstid? Får ni nåt vårdbidrag?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej,

    Min dotter har det men har precis efter sommaren kommit igång att prata på förskolan efter 4 år. Den enda "behandling" hon fick var att personalen lärde sig hur de skulle bemöta henne och göra för att etablera trygghet och rätt förutsättningar för att hon skulle komma framåt. Rekommenderar dig att gå med i gruppen selektiv mutism på Fb för att prata med andra föräldrar då det är så olika från barn till barn.

    Omvårdnadsbidrag kan man väl bara söka om barnet har en neuropsykiatrisk diagnos.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det jag har gjort är att förkovra mig i allt jag kommit över som handlar om ämnet, varit på föräldrautbildning hos Röstkonsulten i Stockholm (en av få experter på området i Sverige), och tänkt mkt själv och haft en bra dialog med förskolan. De i sin tur har gjort helt rätt som tidigt kopplade in Elevhälsan och fick handledning av deras psykolog som jobbade med detta, och så har vi haft kontinuerliga möten med alla för att stämma av hur det gått sedan sist, justerat strategier, testat idéer och tänkt utanför boxen. Jag såg även till att en person från elevhälsan kom till förskolan och hade föreläsning för all personal så de fick veta vad selektiv mutism är och hur man ska bemöta dessa barn, och framför allt hit man INTE ska göra. Tyvärr är kunskapen inte stor i Sverige i detta, man får kriga och ligga på själv. Vi har haft turen att ha en fantastisk förskolepersonal.

Svar på tråden Ni med barn med selektiv mutism. Hur lång tid fick ni vänta på behandlingstid? Får ni nåt vårdbidrag?