• Anonym (.)

    Hur skulle du känna om du fick bekräftelse att du var en person som fick någon annan bli rasist?

    Vi utgår ifrån att du kände personen tidigare. Du är medveten över hans ödmjukhet, sympati och kärlek till människor och rättvis inställning m.m.

    Men en dag så har han förändrats. Inte aggressiv men att han byggt upp rasistiska åsikter.

    Du får bekräftelse att det var faktiskt du som var den sista personen som fick honom att få nog och därmed övergick han till sina åsikter.

    Vi säger helt enkelt en person som känner förakt emot specifik folkgrupp. DU tillhör den folkgruppen och du var den sista personen som fick honom att läcka över och gick över till sina åsikter, som sagt.

    Så du var liksom inte den första och enda, utan han har fått bära med sig i omgångar men slutligen fick han nog p.g.a dig. Du kanske råkade göra någonting som du egentligen inte menade. Men det hjälper inte. Han har blivit en rasist.

    Hur skulle du känt? Man kan inte säga att personen är en drama queen just av den anledningen att du har känt personen tidigare, du vet att han är/var ödmjuk, mogen, trevlig och allmänt normal.

  • Svar på tråden Hur skulle du känna om du fick bekräftelse att du var en person som fick någon annan bli rasist?
  • mari123
    Anonym (Vaz) skrev 2020-09-17 17:56:35 följande:
    Hänger inte riktigt med i hur du menar nu?

    Vad var det i det jag skrev som gjorde att det uppfattades så?
    Nä det var bara det att du skrev att "nu handlar detta om en allvarlig sak som rasism"! Jag tänker att det är EXTREMT allvarligt att bli misshandlad av sin svenska pappa och svenska pojkvänner. 
  • Anonym (???)
    mari123 skrev 2020-09-17 17:40:34 följande:
    Så du tänker att det är en MER allvarlig sak att vara/bli rasist av olika anledningar....än att efter att ha blivit slagen av sin svenske far och bröder får en lite skruvad syn på män?
    Skribenten försökte ta olika exempel för att visa att människan blir påverkad av händelser man är med om. Du måste medvetet valt att skruva det som du gjorde - varför? 
  • mari123
    Anonym (???) skrev 2020-09-17 18:09:45 följande:
    Skribenten försökte ta olika exempel för att visa att människan blir påverkad av händelser man är med om. Du måste medvetet valt att skruva det som du gjorde - varför? 
    Nja vad vet jag........kanske för att min svenska pappa aldrig tålt mig och att han och min äldre bror gjorde allt för att plåga livet ur mig ELLER kanske ngt annat. Kanske är jag RASIST!? (är det kanske vad du "fikar" efter? )
  • Anonym (P)

    Jag trodde att tråden skulle handla om en förälder eller liknande som uppfostrat dig till rasist, inte om något du själv valt i vuxen ålder. Att du väljer att döma en person efter hens etnicitet är helt och hållet ditt ansvar. Människor som beter sig illa representerar bara sig själva, inte alla med samma ursprung. Det är okej att vara lite skeptisk och avvaktande inför personer som påminner om sådana som inte varit snälla mot dig, men det är inte okej att bestämma sig för att alla människor från en viss del av världen är dåliga. Skärp dig!

  • Anonym (Vaz)
    mari123 skrev 2020-09-17 18:02:00 följande:

    Nä det var bara det att du skrev att "nu handlar detta om en allvarlig sak som rasism"! Jag tänker att det är EXTREMT allvarligt att bli misshandlad av sin svenska pappa och svenska pojkvänner. 


    Det var inte så jag menade. Såklart är det allvarligt men det var bara ett exempel hur saker kan påverka hur vi sedan känner och tänker.
  • Anonym (Vaz)

    [quote=80651181][quote-nick]Anonym (.) skrev 2020-09-17 17:59:27 följande:[/quote-nick]Jag hänger med dina tankar och det är lite så jag tänker också och blev nyfiken hur andra skulle känt sig. Men det är just så jag tänker precis så som du formulerat i din text.

    Men hur skulle du själv känt dig om du fick det bekräftat att du var orsaken till att personen bara i princip sa för sig själv: ''Nu orkar jag inte mer. Nu är jag en rasist!''.

    Jag hade kanske känt att det var tråkigt att det blev så, att jag påverkat någon på det sättet. Om jag haft möjlighet bett om ursäkt och sagt att alla är olika.

    Jag hade kanske haft lite dåligt samvete men samtidigt tänkt att det beror på personens samlade erfarenheter och inte enbart på mig men som sagt om jag fått be om ursäkt hade det nog känts bättre sen.

  • Anonym (S)

    Om mitt beteende tolkades som representativt för min hudfärg och inte för min person hade personen uppenbarligen redan rasistiska tendenser sen innan. Jag tycker därför hela frågeställningen är bisarr.

  • Anonym (S)
    Anonym (S) skrev 2020-09-18 05:09:40 följande:

    Om mitt beteende tolkades som representativt för min hudfärg och inte för min person hade personen uppenbarligen redan rasistiska tendenser sen innan. Jag tycker därför hela frågeställningen är bisarr.


    Tyvärr går det ju inte att ändra i inlägg, men rasistisk företsällningsvärd är väl bättre ordval än rasistiska tendenser.
  • Anonym (.)
    Anonym (S) skrev 2020-09-18 05:09:40 följande:

    Om mitt beteende tolkades som representativt för min hudfärg och inte för min person hade personen uppenbarligen redan rasistiska tendenser sen innan. Jag tycker därför hela frågeställningen är bisarr.


    Anonym (S) skrev 2020-09-18 05:58:10 följande:
    Tyvärr går det ju inte att ändra i inlägg, men rasistisk företsällningsvärd är väl bättre ordval än rasistiska tendenser.

    Inte bara du som enskild representerat för alla med detsamma hudfärg. Utan detta är något som personen varit med om och om igen. Som slutligen fick personen att få nog. Du var alltså den sista personen som personen känt sig besviken och sårad. Även om du menade det eller inte, så vart personen oerhörd sårad och därav: ''Nu räcker det!''. Liksom för personens värld, så har det pågått ifrån olika personer hela tiden, med ungefär detsamma ursprung/hudfärg.
  • Anonym (???)
    Anonym (.) skrev 2021-01-03 14:55:09 följande:

    Bumpar!  :)


    varför? Är du inte nöjd med svaren? 
Svar på tråden Hur skulle du känna om du fick bekräftelse att du var en person som fick någon annan bli rasist?