• Thu 17 Sep 2020 22:04
    344 visningar
    1 svar
    1
    344

    Fel ålder på hund vid försäkring.

    Har en hundförsäkring hos Agria. Har varit nöjd i dem 5 år jag nyttjat den. Min hund har bara haft ett försäkringsärende, en övernattning med ultraljud m.m då hon hade ätit något olämpligt för en tid sedan. Sen har jag betalat alla veterinärkostnader själv.

    Det hade tydligen blivit strul med autogirot under våren och dem hade inte kunnat dra pengar på några månader. Så jag fick en faktura på ett par tusen, betalade den pch brydde mig inte mer om det. Ett par veckor senare fick jag en ny faktura på 6500:- för helårsinbetalning. Tänkte kolla om det gick att byta tillbaka till månadsvis igen på deras hemsida, och då ser jag att det står fel ålder på henne.

    Det står att hon är 7 år, då hon egentligen är 5 år. Jag måste alltså ha skrivit in fel ålder vid tecknandet av försäkringen. Vilket betyder dels att jag betalat in flera tusen kronor för mycket, men även att jag fortfarande betalar in för mycket, och kommer göra hela hennes liv.

    Vågar man ringa och fråga om detta eller anser dem då att jag tecknat en felaktig försäkring och kommer bli ersättningsskyldig för dem nästan 13000:- dem reglerat för veterinärskostnad dem här senaste 5 åren? Eller borde jag bara byta försäkringsbolag, och skriva in rätt ålder på henne där? Finns ju papper på hennes ålder från jordbruksverket.

  • Svar på tråden Fel ålder på hund vid försäkring.
  • Thu 17 Sep 2020 23:01
    #1

    Du ringer till ditt bolag och säger att det är fel ålder på hunden och att det måste blivit något fel, jag gissar att du inte kommer bli ersättningsskyldig för något alls, det är ju samma hund liksom.

    Däremot ska du INTE byta bolag!!! Det är det absolut sämsta du kan göra, det finns en MASSA saker försäkringen inte täcker om den inte varit försäkrad i samma bolag sen 4 månaders ålder! Jag har en omplacering som var 4 år när hon kom till mig och oförsäkrad, vi får ingen hjälp alls nästan, förutom vid olycksfall, men som tex artros som många äldre hundar får får vi ingen hjälp vid alls. Hon är nu 9 år och har fått artros, jag får betala medicin, rehab osv helt ur egen ficka. Vilket jag tack och lov var beredd på, men det är så onödigt att byta bolag om man haft hunden försäkrad sen valp, det ställer bara till det för er i framtiden!

    Som sagt, ring och säg att det är fel ålder registrerad, för tex livförsäkringen sjunker efter en viss ålder, tråkigt om ni får sämre villkor trots att hunden är i en ålder där ni inte ska börja få det...

Svar på tråden Fel ålder på hund vid försäkring.