• Anonym (TS)
    Fri 18 Sep 2020 16:24
    327 visningar
    14 svar
    14
    327

    Kan man kontakta HAB innan man fått diagnos?

    Bonussonen står i kö för utredning med frågeställning autism. Känner att situationen blir värre och värre.

    Han är utåtagerande på skolan. Slåss, sparkas och har vid ett tillfälle tagit stryptag på ett annat barn. Detta pga att det uppstod en situation som han missuppfattade och blev arg. Han går i ettan.

    Vi här hemma känner att vi har svårt att nå fram till honom och vet inte riktigt vilka verktyg vi ska använda.

    Kan man få kontakt med HAB för råd och stöd innan en diagnos är satt eller utredning är gjord?

  • Svar på tråden Kan man kontakta HAB innan man fått diagnos?
  • Anonym (ooo)
    Fri 18 Sep 2020 16:26
    #1

    Nej det kan man nog inte.

    Så här står det på min regionens hemsida: 


    För att få komma till Barn- och ungdomshabilitering

    behöver barnet/ungdomen ha genomgått en utredning eller bedömning som påvisar en funktionsnedsättning.

  • Fri 18 Sep 2020 17:01
    #2

    Jag har barn i kö för utredning på BUP och jag kommer få föräldrastöd därifrån nu. Kolla om BUP kan erbjuda stöd medan ni väntar.

  • Fri 18 Sep 2020 17:03
    #3

    Får han extra stöd i skolan?

  • Anonym (föräl­der till barn med autism­)
    Fri 18 Sep 2020 17:10
    #4

    Kontakta Bup och beskriv situationen, dom kan nog ta emot och kanske hjälpa er.

  • Anonym (.)
    Fri 18 Sep 2020 18:03
    #5

    Kolla upp privata utredningar. Det gjorde vi, sonen fick sin diagnos efter 3 månader och vi fick efter det hjälp från Bup. Hade vi gått den vanliga vägen så hade vi nog fortfarande stått i kö.

  • Anonym (Nkf)
    Fri 18 Sep 2020 18:13
    #6
    Anonym (TS) skrev 2020-09-18 16:24:41 följande:

    Bonussonen står i kö för utredning med frågeställning autism. Känner att situationen blir värre och värre.

    Han är utåtagerande på skolan. Slåss, sparkas och har vid ett tillfälle tagit stryptag på ett annat barn. Detta pga att det uppstod en situation som han missuppfattade och blev arg. Han går i ettan.

    Vi här hemma känner att vi har svårt att nå fram till honom och vet inte riktigt vilka verktyg vi ska använda.

    Kan man få kontakt med HAB för råd och stöd innan en diagnos är satt eller utredning är gjord?


    Nej.

    Fast min kompis har kontakt med hab utan diagnos så jag fattar inte det där riktigt.. Men de ska egentligen inte göra så har jag fattat det som. Eller ljuger min kompis.
  • Fri 18 Sep 2020 18:18
    #7

    Vi har stått i kö hos HAB för utredning på sonen i ett år (precis dragit igång utredningen) och har fått föräldrastöd, kuratorsamtal, dietistkontakt, råd och hjälp med verktyg under den här tiden som vi väntat.

  • Fri 18 Sep 2020 19:00
    #8

    Du får väl ringa och fråga vad som gäller för HAB i just din kommun.

  • Anonym (Mymla­n)
    Fri 18 Sep 2020 19:57
    #9

    Tyvärr inte. Först behöver han få en diagnos, sedan skrivs han in på habiliteringen. I stadsdelen där jag arbetar är det dessutom ett par månaders handläggningstid.

    BUP kan ni vända er till. Ni kan även vända er till socialtjänsten.

    Tips är att läsa på om bildstöd och lågaffektivt bemötande.Har skolan någon specialpedagog som kan stötta lite?

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 18 Sep 2020 20:38
    #10
    HannahHorvath skrev 2020-09-18 17:03:06 följande:

    Får han extra stöd i skolan?


    Inte speciellt. De vet om hans problematik men han har inget extra stöd. De försöker hålla koll och punktmarkera på rasterna och de lyckas ofta men inte alltid avstyra. Enligt lärare är det många risker för incidenter varje dag som de lyckas avstyra. Han har svårt med kamratrelationer. Att förstå lek/allvar och blir ofta missförstådd och missförstår vilket leder till konflikter.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 18 Sep 2020 20:39
    #11
    Anonym (.) skrev 2020-09-18 18:03:03 följande:

    Kolla upp privata utredningar. Det gjorde vi, sonen fick sin diagnos efter 3 månader och vi fick efter det hjälp från Bup. Hade vi gått den vanliga vägen så hade vi nog fortfarande stått i kö.


    Ja. Vi kommer få åka och göra utredningen privat efter 3 månader. Det har dock tagit närmare 6 månader att alls få hamna i kön för utredning.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 18 Sep 2020 20:41
    #12
    Anonym (Mymlan) skrev 2020-09-18 19:57:11 följande:

    Tyvärr inte. Först behöver han få en diagnos, sedan skrivs han in på habiliteringen. I stadsdelen där jag arbetar är det dessutom ett par månaders handläggningstid.

    BUP kan ni vända er till. Ni kan även vända er till socialtjänsten.

    Tips är att läsa på om bildstöd och lågaffektivt bemötande.Har skolan någon specialpedagog som kan stötta lite?


    Vi använder oss av både lågaffektivt bemötande, bildstöd, scheman etc hemma. Men bildstöd fungerar inte riktigt när man behöver samtala om saker som skett på skolan t ex. Det funkar bra att ha i scheman och beskriva känslor osv men inte för att beskriva "Han sa så och då tänkte jag så och gjorde så" t ex. Han kan förklara mycket men ofta är det svårt. Ibland minns han inte ens vad som hänt.

    Skolan har specialpedagog men denne har inte blivit involverad. Tror de väntar på diagnos även om detta inte är ett krav. Är mitt bonusbarn och främst min partner som sköter kontakten med skolan.
  • Anonym (.)
    Fri 18 Sep 2020 22:25
    #13

    Ritprat är bra när man behöver prata om saker som hänt.

  • Anonym (Mymla­n)
    Fri 18 Sep 2020 22:45
    #14
    Anonym (TS) skrev 2020-09-18 20:41:46 följande:

    Vi använder oss av både lågaffektivt bemötande, bildstöd, scheman etc hemma. Men bildstöd fungerar inte riktigt när man behöver samtala om saker som skett på skolan t ex. Det funkar bra att ha i scheman och beskriva känslor osv men inte för att beskriva "Han sa så och då tänkte jag så och gjorde så" t ex. Han kan förklara mycket men ofta är det svårt. Ibland minns han inte ens vad som hänt.

    Skolan har specialpedagog men denne har inte blivit involverad. Tror de väntar på diagnos även om detta inte är ett krav. Är mitt bonusbarn och främst min partner som sköter kontakten med skolan.


    Låter som att ni kommit en bit i hemmet. Hur ser det ut på skolan? Använder de bildscheman där? Tidshjälpmedel? Lågaffektivt bemötande?

    Jag är själv specialpedagog. Vi stöttar de elever som behöver hjälp, oberoende diagnos eller ej.

    Ritprat eller seriesamtal använder jag med mina elever för att utröna svåra situationer.
Svar på tråden Kan man kontakta HAB innan man fått diagnos?