• Anonym (ts)
    Sat 19 Sep 2020 09:56
    1881 visningar
    20 svar
    20
    1881

    sms om dödsfall

    Det här hände inte nu utan var över 1år sedan men det är såklart fortfarande ett trauma. Jag undrar om ni håller med mig om att det är kallt att skicka ett sms om att en anhörig dött? (gäller min mamma i mitt fall) Alltså personen försökte ringa en gång, men var mitt i natten så hade inte ljudet på. så vaknade till ett sms, som var väldigt kallt. jag kan också förstå, det var ju svårt för den personen också men vi bor nära så jag hade nog ändå åkt hit och berätta.

  • Svar på tråden sms om dödsfall
  • Anonym (Rita)
    Sat 19 Sep 2020 10:04
    #1

    Det tycker jag var okänsligt. Men om det var en närstående till den som avlidit meddelade dig kanske den personen själv var chockad och inte tänkte riktigt klart.

  • Anonym (a)
    Sat 19 Sep 2020 10:08
    #2
    +1

    Det beror ju helt på vem som dog och vem som informerade?

  • Anonym (Vaz)
    Sat 19 Sep 2020 10:12
    #3

    Var det din mamma som gått bort? Då tycker jag personen skulle kommit till dig.

    Men det är ju svårt att säga utan att veta omständigheterna.

    Om det sker ett plötsligt dödsfall så bör man berätta detta personligen så man kan svara på frågor och så. Är det lite väntat och det är ens kusin el liknande så kan det räcka med ett sms om man ändå visste att det var på gång.

    Men tänker ändå generellt att man tar det personligen el via telefon.

  • Sat 19 Sep 2020 10:12
    #4

    Jag håller med dig eftersom det var din mamma. När min mamma dog kunde jag av olika anledningar inte svara i telefonen just då, men då ringde mammas sambo min moster som skickade ett sms men hon skrev inte att mamma dött utan att jag på en gång måste ringa sambon eller henne för det hade hänt en sak.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Sat 19 Sep 2020 10:20
    #5
    Anonym (a) skrev 2020-09-19 10:08:01 följande:

    Det beror ju helt på vem som dog och vem som informerade?


    i mitt fall var det min mamma och hennes man som skicka sms
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Sat 19 Sep 2020 10:22
    #6
    Anonym (Vaz) skrev 2020-09-19 10:12:42 följande:

    Var det din mamma som gått bort? Då tycker jag personen skulle kommit till dig.

    Men det är ju svårt att säga utan att veta omständigheterna.

    Om det sker ett plötsligt dödsfall så bör man berätta detta personligen så man kan svara på frågor och så. Är det lite väntat och det är ens kusin el liknande så kan det räcka med ett sms om man ändå visste att det var på gång.

    Men tänker ändå generellt att man tar det personligen el via telefon.


    I mitt fall var det väntat för hon var sjuk i cancer men visste ju inte alls när och tänkte hälsa på min mamma dagen efter.. och det kommer alltid som en chock oavsett...
  • Anonym (ppp)
    Sat 19 Sep 2020 10:25
    #7
    Anonym (ts) skrev 2020-09-19 10:20:20 följande:
    i mitt fall var det min mamma och hennes man som skicka sms
    Då tycker jag att han skulle ringt igen på morgonen, men samtidigt var det säkert så jobbigt för honom att han kanske tänkte att han inte skulle klara det utan bara gråta i telefonen och en del (kanske speciellt män?) vill inte hamna i det, så han skickade ett sms. 
  • Anonym (Vaz)
    Sat 19 Sep 2020 10:29
    #8
    +1
    Anonym (ts) skrev 2020-09-19 10:22:42 följande:

    I mitt fall var det väntat för hon var sjuk i cancer men visste ju inte alls när och tänkte hälsa på min mamma dagen efter.. och det kommer alltid som en chock oavsett...


    Jag förstår, jag tycker han kunde testat att ringa igen. När det är ens mamma är det ju väldigt känsligt. Men han kanske inte tänkte så långt just då utan ville bara meddela alla som behövde meddelas.
  • Anonym (U)
    Sat 19 Sep 2020 10:30
    #9
    +1

    Hände mig ochså på exakt samma sätt.
    Mitt i natten och ringde först som blev missat, sen sms

    Har inte tänkt så mkt på om det skulle vara konstigt

  • Anonym (:()
    Sat 19 Sep 2020 10:34
    #10
    -1

    Fruktansvärt okänsligt enligt mig. Han skulle kommit till dig på morgonen och berättat det personligt alt ringt dig.

    När min pappa dog så skulle farfar meddelas. Han bodde flera timmar härifrån, jag ville inte ringa och säga det, vi hade väldigt dålig kontakt och hade inte pratats på flera år. Så jag fick tag på en präst i den staden som åkte hem till honom för att meddela. Kändes bra att han inte behövde vara själv när han fick beskedet.

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Sat 19 Sep 2020 10:44
    #11
    Anonym (U) skrev 2020-09-19 10:30:59 följande:

    Hände mig ochså på exakt samma sätt.

    Mitt i natten och ringde först som blev missat, sen sms

    Har inte tänkt så mkt på om det skulle vara konstigt


    kanske beror på hur smset var utformat också. var väldigt kallt. mådde verkligen dåligt såklart, och blev värre av att bara få ett sms och lämnas helt ensam. kände också att mamma verkligen inte hade velat ha det så, och det gjorde att det kändes ännu jobbigare.
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Sat 19 Sep 2020 10:51
    #12

    i smset stod det ungefär exakt ?det är slut nu, *** är död. nu finns det bara en fråga kvar, vill du se henne?

  • Anonym (Vaz)
    Sat 19 Sep 2020 11:19
    #13
    Anonym (ts) skrev 2020-09-19 10:51:39 följande:

    i smset stod det ungefär exakt ?det är slut nu, *** är död. nu finns det bara en fråga kvar, vill du se henne?


    Nämen det var ju obetänksamt skrivet.

    Så tråkigt att det var så du fick veta, han kanske inte riktigt tänkte efter. Det är svårt med att få med allt i skrift och han kanske har svårt att uttrycka sig. Han hade kanske sagt det annorlunda om ni pratat.

    Hoppas du iaf kan släppa det för din skull.

    Hade ni stöd i varann med allt inför begravning och så, kunde han uttrycka sig bättre när ni sågs?
  • Anonym (Siri)
    Sat 19 Sep 2020 11:35
    #14

    Är han annars en person som har lätt med ord och enkelt talar om sina känslor?

    Jag tycker att det låter som att han ville att du skulle få veta så snabbt som möjligt men att han kanske inte kunde/orkade sitta och ringa upprepade gånger och/eller kanske lämna din mamma för att åka till dig. Han hade just förlorat sin livskamrat, inte alltid enkelt att veta hur man reagerar då och kanske trodde han att du skulle bli arg eller ledsen om han inte hunnit få tag i dig innan du åkte för att besöka din mamma.

  • Anonym (Anny)
    Sat 19 Sep 2020 11:49
    #15
    Anonym (ts) skrev 2020-09-19 10:20:20 följande:
    i mitt fall var det min mamma och hennes man som skicka sms

    Han borde bara ha skrivit "Ring mig så fort du kan"


    Men han kanske inte kunde tänka så klart i den situationen. 

  • Anonym (L)
    Sat 19 Sep 2020 11:54
    #16
    +1

    Tycker inte att det här är något som du borde sitta och fundera så mycket på. Han hade ju själv förlorat sin livskamrat och kanske inte kunde tänka klart. Kanske han var i chock och inte riktigt visste hur han skulle berätta det. Tycker inte att man ska klandra honom när han själv befann sig i chock. Det var ju inte jobbigt bara för dig utan även för honom.

  • Anonym (Jojo)
    Sat 19 Sep 2020 12:17
    #17
    +1

    Han tänkte nog inte rationellt just då.Han var nog i sorg och agerade efter det.Har du pratat med honom om det efteråt?

  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Sat 19 Sep 2020 13:37
    #18
    Anonym (Jojo) skrev 2020-09-19 12:17:25 följande:

    Han tänkte nog inte rationellt just då.Han var nog i sorg och agerade efter det.Har du pratat med honom om det efteråt?


    nej vi har ingen kontakt, han flytta ihop med en ny och försvann
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Sat 19 Sep 2020 14:01
    #19
    Anonym (Vaz) skrev 2020-09-19 11:19:15 följande:

    Nämen det var ju obetänksamt skrivet.

    Så tråkigt att det var så du fick veta, han kanske inte riktigt tänkte efter. Det är svårt med att få med allt i skrift och han kanske har svårt att uttrycka sig. Han hade kanske sagt det annorlunda om ni pratat.

    Hoppas du iaf kan släppa det för din skull.

    Hade ni stöd i varann med allt inför begravning och så, kunde han uttrycka sig bättre när ni sågs?


    Vi har inte pratat något. Ja såklart jag kan släppa smset, bara fundera på andras tankar om det. det stora traumat är att min mamma är borta
  • Anonym (Vaz)
    Sat 19 Sep 2020 16:45
    #20
    Anonym (ts) skrev 2020-09-19 14:01:08 följande:

    Vi har inte pratat något. Ja såklart jag kan släppa smset, bara fundera på andras tankar om det. det stora traumat är att min mamma är borta


    Det var ju tråkigt att ni inte pratat.

    Jag beklagar sorgen.
Svar på tråden sms om dödsfall