• Anonym (Ledse­n och besvik­en)
    Sat 19 Sep 2020 15:10
    3336 visningar
    103 svar
    -4 +1
    103
    3336

    Förlorad vänskap pga bröllop...

    Min (fd) bästa vän ska gifta sig. Vi har varit vänner i över 10 års tid. För ett tag sedan såg jag på Facebook att hon la ut bilder på sig och de brudtärnor hon hade valt. Jag hade alltså inte blivit tillfrågad om jag ville vara brudtärna. Det gjorde faktiskt ont i mig. Hon var brudtärna på mitt bröllop och jag förväntade mig faktiskt att jag skulle bli tillfrågad. När jag träffade henne vid ett annat tillfälle frågade jag varför jag inte blev vald till brudtärna, hon var ju faktiskt det på mitt bröllop. Då blev hon sur och vägrade svara på den frågan. Istället sa hon att om jag tar så illa upp behöver jag inte närvara på hennes bröllop, hon klarar sig fint utan mig. Sedan dess har vi inte pratat, och jag känner mig oerhört sårad. Trodde 10+ år av vänskap betydde mer? Nä men tydligen inte...vet inte vad jag vill med tråden egentligen, kanske bara få skriva av mig. Kanske någon varit i samma situation och förstår hur det känns för mig?

    Med vänlig hälsning, Ledsen

  • Svar på tråden Förlorad vänskap pga bröllop...
  • Anonym (Ledse­n och besvik­en) Trådstartaren
    Sat 19 Sep 2020 15:10
    #1
    -1

    Tillägg: nej jag tänker inte gå på hennes bröllop nu.

  • Anonym (Anony­m)
    Sat 19 Sep 2020 15:14
    #2

    Det är ju tyvärr så att vara brudtärna inte är en quid pro quo. Hon kanske hade lovat de andra sedan tidigare, eller att det är nån släkting eller nån annan orsak. Det betyder inte att hon inte ser dig som en god vän. Orsaken att hon inte svarade kan mycket väl bero på HUR du frågade, för om det låter som nåt i stil med den här tråden förstår jag att hon blev lite sur.

    Sedan det där med om en tioårig vänskap inte betyder mer, ja den frågan kan man faktiskt ställa till dig också vet du. Från andra hållet ser det ju ut som att du kastar bort er vänskap bara för att du inte får vara brudtärna.

  • Anonym (Ankie­)
    Sat 19 Sep 2020 15:17
    #3

    Hon var din bästa vän, frågan är om du var hennes bästa vän?

    Har det hänt något mellan er som gav hennes reaktion? Ksnske fick hon dåligt samvete av din fråga och då var det lättare att skylla på dig. Känns inte som den vänskapen är så mycket värd att försöka reparera?

  • Anonym (Ledse­n och besvik­en) Trådstartaren
    Sat 19 Sep 2020 15:17
    #4
    -2
    Anonym (Anonym) skrev 2020-09-19 15:14:06 följande:

    Det är ju tyvärr så att vara brudtärna inte är en quid pro quo. Hon kanske hade lovat de andra sedan tidigare, eller att det är nån släkting eller nån annan orsak. Det betyder inte att hon inte ser dig som en god vän. Orsaken att hon inte svarade kan mycket väl bero på HUR du frågade, för om det låter som nåt i stil med den här tråden förstår jag att hon blev lite sur.

    Sedan det där med om en tioårig vänskap inte betyder mer, ja den frågan kan man faktiskt ställa till dig också vet du. Från andra hållet ser det ju ut som att du kastar bort er vänskap bara för att du inte får vara brudtärna.


    Vi har alltid kunnat ha en öppen och rak kommunikation, så jag frågade rätt ut hur det kom sig att jag inte blev tillfrågad. Vilket tydligen var jättekänsligt för henne. Och jag vet att det inte var några släktingar eller så, utan det var några hon inte har känt särskilt länge. Jag tycker ju man väljer sin bästa vän man känt väldigt länge framför några man känt i ett år eller två. Nej jag kastar inte bort våran vänskap för detta, utan sättet hon besvarade mig och att hon minsann klarar sig fint utan mig. Då var jag ju inte så viktig för henne trots allt.
  • Anonym (Ledse­n och besvik­en) Trådstartaren
    Sat 19 Sep 2020 15:21
    #5
    Anonym (Ankie) skrev 2020-09-19 15:17:24 följande:

    Hon var din bästa vän, frågan är om du var hennes bästa vän?

    Har det hänt något mellan er som gav hennes reaktion? Ksnske fick hon dåligt samvete av din fråga och då var det lättare att skylla på dig. Känns inte som den vänskapen är så mycket värd att försöka reparera?


    Ja jag var en av hennes bästa vänner också, så det var ömsesidigt. Jag har ingen aning varför hon gjorde som hon gjorde, men jag kommer inte höra av mig till henne någonsin igen.
  • Anonym (Linn)
    Sat 19 Sep 2020 15:22
    #6
    -1 +1

    Det var både konstigt och fult gjort, jag förstår att du är ledsen.

    Har ni glidit isär sista tiden, kan det vara därför hon inte valde dig?

    Jag har varit med om liknande och det är svårt när man inte förstår varför det blev såhär.

    Vill du ha kvar henne som vän kan du ju skriva till henne och fråga. Förklara att du frågade eftersom du anser henne vara din närmsta väninna och du blev ledsen att se att hon valt andra som tärnor.

    Eller så bryter du bara. Att hon gjorde så kommer nog att ligga och skava mellan er även om ni blir vänner sen igen. Särskilt när hon svarade så elakt när du frågade varför du inte blev tillfrågad.

  • Anonym (Anony­m)
    Sat 19 Sep 2020 15:27
    #7
    Anonym (Ledsen och besviken) skrev 2020-09-19 15:17:54 följande:
    Vi har alltid kunnat ha en öppen och rak kommunikation, så jag frågade rätt ut hur det kom sig att jag inte blev tillfrågad. Vilket tydligen var jättekänsligt för henne. Och jag vet att det inte var några släktingar eller så, utan det var några hon inte har känt särskilt länge. Jag tycker ju man väljer sin bästa vän man känt väldigt länge framför några man känt i ett år eller två. Nej jag kastar inte bort våran vänskap för detta, utan sättet hon besvarade mig och att hon minsann klarar sig fint utan mig. Då var jag ju inte så viktig för henne trots allt.
    Ok, fel av mig. Du kastar bort er vänskap för att hon svarade surt på en fråga som tydligen var känslig för er båda två. Jag tycker du gör rätt i så fall. Om en vänskap inte ens överlever för att man blir småsur på varandra så är man nog inte så nära vänner som man trodde.
  • Anonym (Gift)
    Sat 19 Sep 2020 15:34
    #8
    +1

    Häng inte upp er på småsaker.
    Dessutom trodde jag alla brudtärnor brukar vara ogifta.

  • Anonym (.)
    Sat 19 Sep 2020 15:43
    #9

    Ni verkar ha förtjänat varandra.

    Jag har alltid försökt fostra mina barn i andan: "det spelar ingen roll vem som började, det viktiga är vem som slutar".

    Ska du kasta bort eran vänskap pga denna skitsak egentligen eller ska du ta första steget till försoning?

  • Sat 19 Sep 2020 15:58
    #10
    +1

    Det kommer inte bli bröllop för min del pga sambons kompisar skulle bli sura om de inte blev bjudna. Vi vill inte ha ett stort bröllop utan ett litet med våra barn och närmsta familjen. Min sambo känner sig så pressad att han måste bjuda sina gamla kompisar så vi bestämde helt enkelt att skita i att gifta oss. Tänk att folk ska ha så mycket tankar och åsikter om en dag som borde vara som brudparet själva önskar. Hade jag varit du så hade jag inte ens frågat varför utan accepterat hennes val. Även om det gjort ont utifrån mitt perspektiv. Jag får ju ändå lita på att hon har sin orsak till val av tärnor.

Svar på tråden Förlorad vänskap pga bröllop...