• Sat 19 Sep 2020 23:01
    884 visningar
    8 svar
    8
    884

    Sekundär barnlöshet

    Vi har en gemensam son, slutade med p piller för 2.5 år sen men ännu inget och vi har gått utredning samt att jag har gått på letrozol 1 år nu..ska tillbaks till kliniken 1 oktober efter att ja ringt dit o bett om att få komma då ja inte hör nåt alls sen december förra året... Så ska dels på kontroll då hon i telefon sa direkt när ja förklara situationen "vem har sagt att du ska äta dom i 1 år... Man får max i 6 månader" men vadå läkarn har ju inte gett instruktioner på hur länge eller ens uppföljning....

    Har någon fått hjälp med sekulär barnlöshet, var man behövt betala för de eller kan fertilitets kliniken få till de gratis?

  • Svar på tråden Sekundär barnlöshet
  • Anonym (Anony­m)
    Sun 20 Sep 2020 07:43
    #1

    Grundregeln är att om du redan har ett barn så får du bekosta allt själv, landstinget går inte in med någon reducering, det spelar ingen roll om du går till en privat som är landstingsansluten heller eftersom de lyder under samma regler.

  • Anonym (Mm)
    Sun 20 Sep 2020 11:05
    #2

    Om den du är tillsammans med är barnlös, det vill säga inte pappa/mamma till det befintliga barnet så får ni gratis statlig IVF.

    Om din partner är förälder till det befintliga barnet så måste ni bekosta IVF själva.

  • Sun 20 Sep 2020 14:13
    #3

    Men är det någon som kanske fått hjälp på annat sätt, kanske fått testa ägglossnings spruta eller så istället o det funkat?

  • Sun 20 Sep 2020 15:39
    #4
    Anonym (Mm) skrev 2020-09-20 11:05:59 följande:
    Om den du är tillsammans med är barnlös, det vill säga inte pappa/mamma till det befintliga barnet så får ni gratis statlig IVF.

    Om din partner är förälder till det befintliga barnet så måste ni bekosta IVF själva.
    Inte i alla regioner. I vissa måste båda vara barnlösa sen innan.
  • Sun 20 Sep 2020 15:41
    #5

    Har du tatt så många Letrozol-kurer så funkar det inte utan ni behöver mest troligt IVF. Det får ni bekosta själva på privat klinik.

  • Sun 20 Sep 2020 17:35
    #6
    Pimpinellan skrev 2020-09-20 15:39:44 följande:

    Inte i alla regioner. I vissa måste båda vara barnlösa sen innan.


    Vad skumt, borde ju gälla över hela riket så att säga.

    I Stockholm är det i alla fall så. Jag och sambon blev beviljade. Jag har ett barn sen innan med en annan man. Han hade inget.
  • Sun 20 Sep 2020 21:14
    #7
    Ganglie skrev 2020-09-20 17:35:45 följande:
    Vad skumt, borde ju gälla över hela riket så att säga.
    I Stockholm är det i alla fall så. Jag och sambon blev beviljade. Jag har ett barn sen innan med en annan man. Han hade inget.
    Alla regioner har sina egna regler vad gäller IVF. 1,2 eller 3 försök också vilket ju är väldigt orättvist.
  • Anonym (Ivf läkare­)
    Mon 21 Sep 2020 07:14
    #8

    Menar du att du tagit letrozol i ett år utan några ultraljud? Har du gjort LH tester?

    För att letrozol ska vara effektivt så ska du följas upp med ultraljud ca cd 9-12 för att se om några äggblåsor växer till om inte gör man fler ultraljud. Ibland växer de Inte och då måste man öka dosen, oxå viktigt med ultraljud för att se att det inte blir för många äggblåsor.

    Man kan oxå ägglossa med ovitrelle i vissa fall. Men då måste man göra ett ultraljud för att se att det finns någon äggblåsa.

    Vet att en del gynekologer inte följer upp med ultraljud men har gynekologen inte möjlighet till det ska man inte syssla med infertilitet. Blir så jävla sur på mina så kallade kollegor.

    Om man säkerställt ägglossning ca 6 ggr och ingen grav inträffat kan det vara dax för IVF. Man kan oxå överväga att fortsätta några cykler till beroende på vad man som pat vill, vid syskon kan det ju finnas ekonomiska aspekter och har man god ovarialresev och är ung, under 35, är det inte fel att prova letrozol ytterligare några cykler.

    Är dina äggledare öppna? Om inte är det ju meningslöst med letrozol. Spermaprov?

    Du kanske gjort ultraljud och fått pos LH Varje cykel i ett år men då är det helt klart dax för IVF

Svar på tråden Sekundär barnlöshet