• Anonym (mamma­n)
    Sun 20 Sep 2020 11:12
    1518 visningar
    25 svar
    25
    1518

    Sjuk 9 månaders- dåligt svar från 1177

    Sonen är förkyld med temperatur på 37. Han brukar ligga på 35-36 vanligtvis

    Som skrivet, näsan bara rinner.

    Det är första gången han är sjuk.

    Jag har ingen aning om vad man gör , är första gångs förälder.

    Har ringt 1177 där tanten i telefon sa att ?det var väl onödigt att ringa för en vanlig förkylning, ge han vätska så blir det bra?

    Därför Vänder jag mig hit, ifall andra småbarnsföräldrar har några råd och tips ?

    Tack!

  • Svar på tråden Sjuk 9 månaders- dåligt svar från 1177
  • Anonym (mamma­n) Trådstartaren
    Sun 20 Sep 2020 13:32
    #11
    Panduro skrev 2020-09-20 13:14:22 följande:

    Var inte så spydiga mot henne. Jag var likadan när dottern hade sin första förkylning! Vila, vätska, kärlek och alvedon är nyckelorden. Det kommer att gå över snart.


    Tack fina du
  • Sun 20 Sep 2020 16:15
    #12
    Anonym (mamman) skrev 2020-09-20 13:30:04 följande:
    Har det likadant här. Han verkar ha ont och drar sig i öronen, läste att det kunde vara öroninflammation. Har ingen aning om vad jag gör. Gör det bästa jag kan.

    Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!!! Första gången är alltid lite läskigt.

    Tack!!
    Verkar han ha ont i öronen så kontakta bvc eller vc som får kolla i hans öron.
  • Sun 20 Sep 2020 17:53
    #13

    Fast 37 grader är inte feber.

  • Anonym (sans och balans­)
    Sun 20 Sep 2020 17:58
    #14

    Men 1177 har ju rätt.

    En vanlig enkel förkylning borde man kunna hantera utan att söka vård. Lite eget ansvar har man som förälder att läsa på och ta reda på information. Att man utgår från att folk har grundläggande kunskap om egenvård är inte så konstigt, det lärs ju ut på grundskolan.

    Köp en bok om barnsjukdomar och läs på lite, så du känner dig tryggare till nästa gång. 

  • Anonym (K)
    Sun 20 Sep 2020 18:57
    #15

    Måste vara frustrerande att jobba på 1177

  • Anonym (Helt klart!­)
    Sun 20 Sep 2020 19:07
    #16
    Anonym (K) skrev 2020-09-20 18:57:19 följande:

    Måste vara frustrerande att jobba på 1177


    Håller med. San får man väl inse att många får panik bara ungen rapar lite.
    Skulle det sedan bli tredagars-feber också ..... jösses.
    Min dotter drog sig så inihelvete i öronen när hon var trött och höll på att somna... inget fel i övrigt alltså.
    Även om du är förstagångsförälder - slappna av!
    Det är bra att du bryr dig om ditt barn men mänskligheten har överlevt grottor, igloos, hyddor - allt utan mediciner.
    Det kommer att gå bra. Barn ska vara sjuka ibland för att utveckla sitt immunsystem.
  • Anonym (Bröst­mjölk)
    Sun 20 Sep 2020 22:51
    #17

    Ammar du? Isåfall kan du pumpa ut lite bröstmjölk och ge som nässpray ? Hoppas lillen kryar på sig ?

  • Anonym (Bröst­mjölk)
    Sun 20 Sep 2020 22:52
    #18
    Anonym (K) skrev 2020-09-20 18:57:19 följande:

    Måste vara frustrerande att jobba på 1177


    Anonym (Helt klart!) skrev 2020-09-20 19:07:48 följande:

    Håller med. San får man väl inse att många får panik bara ungen rapar lite.

    Skulle det sedan bli tredagars-feber också ..... jösses.

    Min dotter drog sig så inihelvete i öronen när hon var trött och höll på att somna... inget fel i övrigt alltså.

    Även om du är förstagångsförälder - slappna av!

    Det är bra att du bryr dig om ditt barn men mänskligheten har överlevt grottor, igloos, hyddor - allt utan mediciner.

    Det kommer att gå bra. Barn ska vara sjuka ibland för att utveckla sitt immunsystem.


    Jag ringde 1177 när min son stoppade upp 2 st minismartis i näsan. Kan säga att hon fick sig ett gott skratt =)
  • Anonym (Mamma till 5)
    Sun 20 Sep 2020 23:30
    #19

    Ge alvedon om han verkar ha ont eller får feber

    Koksalt, nässug och avsvällande droppar/spray till natten du kan blanda 1droppe nezeril med 5 droppar koksalt och droppa i hans näsa. Höj huvudänden på sängen så underlättar det nästäppan för honom

  • Sun 20 Sep 2020 23:46
    #20

    Hur ont verkar han ha? Ett barn med förhöjd temp och snor har i allmänhet inte ont och skriker utan är mer gnällig. Prova om näsdroppar och Alvedon hjälper, annars skulle jag boka akuttid på vårdcentralen imorgon för att kolla öronen. Vaknar hen och skriker ovanligt högt inatt är det med största sannolikhet öronen, då behöver hen få sova i upprätt position.

    Vid snorighet brukade jag lägga ett hopvikt badlakan under madrassen i huvudändan.

  • Mon 21 Sep 2020 00:00
    #21
    Anonym (Helt klart!) skrev 2020-09-20 19:07:48 följande:

    Håller med. San får man väl inse att många får panik bara ungen rapar lite.

    Skulle det sedan bli tredagars-feber också ..... jösses.

    Min dotter drog sig så inihelvete i öronen när hon var trött och höll på att somna... inget fel i övrigt alltså.

    Även om du är förstagångsförälder - slappna av!

    Det är bra att du bryr dig om ditt barn men mänskligheten har överlevt grottor, igloos, hyddor - allt utan mediciner.

    Det kommer att gå bra. Barn ska vara sjuka ibland för att utveckla sitt immunsystem.


    Eh, ja folk överlevde förr också. Men i långt ifrån samma utsträckning. Kolla statistik på barnadödligheten bara de senaste 100 åren. Behöver inte direkt gå tillbaka till grottiden.

    Lätt att raljera med lite trötta argument men TS beskriver att hennes bebis är otröstlig så det är väl jättebra att hon är lite extra observant och får tips för att kunna trösta... och om det nu har gått någon förbi så är Familjeliv till för just den här typen av erfarenhetsutbyte.

    TS, du har fått en del goda råd här ovan. Den lille mår bra snart igen ska du se.
  • Mon 21 Sep 2020 00:25
    #22
    Anonym (sans och balans) skrev 2020-09-20 17:58:45 följande:

    Men 1177 har ju rätt.

    En vanlig enkel förkylning borde man kunna hantera utan att söka vård. Lite eget ansvar har man som förälder att läsa på och ta reda på information. Att man utgår från att folk har grundläggande kunskap om egenvård är inte så konstigt, det lärs ju ut på grundskolan.

    Köp en bok om barnsjukdomar och läs på lite, så du känner dig tryggare till nästa gång. 


    Men det är väl inte hela världen att ringa 1177? Om ts hade åkt till akuten hade det ju varit överdrivet, men ringa 1177 för att få goda råd om man nu inte har en mormor eller annan nära till hands är väl helt okej?

    TS, bebisar blir oftast väldigt gnälliga och klängiga när de är sjuka (de förstår ju inte vad som är fel), men det är inte farligt. Amma mycket, gosa mycket, ge närhet. Hemsidan "barnakuten" som du fick tips om har hjälpt mig mycket, plus de skrivna råden på 1177:s hemsida. Mina barn har totalvägrat nässug, men det funkar ändå.

    Det känns hemskt när så små är sjuka, men tänk så här: bebisar med storasyskon blir förkylda från lägre ålder och är snuviga hela tiden, och de klarar sig ändå, så så farligt kan en förkylning inte vara.
  • nernu
    Mon 21 Sep 2020 12:15
    #23
    Anonym (mamman) skrev 2020-09-20 13:09:59 följande:

    Tack!! Ska genast kolla den appen!

    Tack för råden.

    Jo det är bara så jobbigt att se ett så litet barn ha ont och skrika. Speciellt när det inte går att trösta


    Jag ringde också 1177 vid första förkylningen. Det är jättejobbigt första gången. Men det kommer bli bra. Det är inte farligt. Alvedon och droppa bröstmjölk eller koksaltlösning i näsan så löser det sig lite. Det är också bra att låta barnet sova lite mer upprätt. Vi använde vagnen och fällde upp den lite grann. Korkade inte igen på samma sätt då. Det kommer gå bra!
  • Anonym (A)
    Mon 21 Sep 2020 15:40
    #24

    Hoppas att han mår bättre

  • Anonym (mamma­n) Trådstartaren
    Mon 21 Sep 2020 21:01
    #25

    Tack alla som skrivit snälla saker och råd! Det har uppskattats!

    Kommer ignorera alla tråkiga kommentarer.

    Det visade sig att sonen hade öroninflammation, han fick feber samt att det blev rött och svullet runt om örat och han blev väldigt stel och varken drack eller åt, -nu minns jag inte riktigt hur det var- men läkaren sa att något att spruckit/blivit hål??

    Det viktiga är att han fått antibiotika och några riktlinjer som vi ska följa. Och förhoppningsvis så frisknar han till snart.

    Tack för all stötting

    Från förstagångs föräldern.

Svar på tråden Sjuk 9 månaders- dåligt svar från 1177