• Anonym (Lisa)
    Sun 20 Sep 2020 14:03
    98 visningar
    33 svar
    33
    98

    Soc och deras utrednngar

    Nu har jag tillbringat flera timmar med att se på olika dokumentärer och annat som har med soc och placeringar av barn.
    Soctanter som mal på om sina utredningar, ungdomar som inte ens kommer till tals trots att det handlar om deras eget liv.

    Ungar som skeppas mellan olika "hem", en tjej berättade att hon varit på 34 olika under tio år.
    Barn som tar livet av sig i sina fosterhem, en flicka som fick ligga och dö i dubbelsidig lunginflammation, hennes lungor ruttnade medans hon levde. Men hon togs inte till läkare.

    Utredarna väljer vad det tror på, det plockar ur det som passar bäst in i deras planer.

    Vet ni förresten hur lättmanipulerade soctanterna är? Hur man lätt kan ljuga ihop vad som helst, och att allt som sägs blir till sanning. Oavsett hur felaktigt det är?

    Jag skulle kunna skriva en hel  roman om detta men väljer att avsluta här, ska bli intressant att se vad ni andra tycker eller har för erfarnehet av social"tjänsten".

    Hoppas ni vill dela mer er av era erfarenheter. Jag tillåter anonyma svar så ni kan vara helt öppna.

  • Svar på tråden Soc och deras utrednngar
  • Anonym (hon)
    Sun 20 Sep 2020 14:24
    #1
    +1

    Du ser ju bara det negativa.

    Jag kan ärligt säga att soc räddade mitt liv.

  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Sun 20 Sep 2020 14:33
    #2
    Anonym (hon) skrev 2020-09-20 14:24:46 följande:

    Du ser ju bara det negativa.

    Jag kan ärligt säga att soc räddade mitt liv.


    Ja, jag ser bara det negativa. För det är det som inte får hända, men det händer ändå. Hela tiden.

    Jag är glad att du fick den hjälp du behövde. Vill du berätta lite så vore det intressant.
  • Anonym (hon med)
    Sun 20 Sep 2020 14:35
    #3
    -1 +1

    Precis som (hon) skrev. Du ser det negativa, men du ser inte alla de liv som soc räddar. De är ju inte intressanta att göra dokumentärer om, de lever helt vanliga liv. Vi. VI lever helt valiga liv. Fast i nya familjer.

    Hur många dokumentärer har du sett? 10? Hur många barn pratade de om totalt? 100? Förra året fanns nästan 15500 barn placerade, flyktgbarn borträknade. 

  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Sun 20 Sep 2020 14:41
    #4
    -1
    Anonym (hon med) skrev 2020-09-20 14:35:12 följande:

    Precis som (hon) skrev. Du ser det negativa, men du ser inte alla de liv som soc räddar. De är ju inte intressanta att göra dokumentärer om, de lever helt vanliga liv. Vi. VI lever helt valiga liv. Fast i nya familjer.

    Hur många dokumentärer har du sett? 10? Hur många barn pratade de om totalt? 100? Förra året fanns nästan 15500 barn placerade, flyktgbarn borträknade. 


    Ja, jag vet att jag ser det negativa.
    För att sånt inte får hända!

    Folk anmäls till soc för en massa skitsaker och anmälningsplikten gör att människor t ex inte vågar söka för sin psykiska ohälsa för att de vet att det per automatik går en anmälan till soc om det finns barn i familjen.

    Jag vet att det är så, jag har genom jobbet en bekant som är psykolog och vi har pratat en hel del kring detta problem.

    Folk blir av med sina barn pga lögner. Och det är oacceptabelt.
  • Anonym (Soc.)
    Sun 20 Sep 2020 14:53
    #5

    Självklart finns det brister och misstag görs inom socialtjänsten som är befolkad av människor. Precis som misstag sker hos polisen, på ica och inom sjukvården. Givetvis är det misstagen som hamnar i tidningar och tv, men man är ganska korttänkt om man tror att detta är normen och det som är vardagen på ett socialkontor. Största delen av vårt arbete handlar om frivilliga stödinsatser som klienten själv sökt och eftefrågar och som klienten är nöjd med. Detta hamnar såklart inte på uppdrag granskning.

    När det gäller vissa saker som tvångsvård av små barn så ligger det i sakens natur att Föräldrarna anser att de blivit felaktigt bedömda, om de haft insikt i sina brister hade man troligtvis kunnat jobba med detta utan att placera barnen.

  • Anonym (Soc.)
    Sun 20 Sep 2020 14:55
    #6
    Anonym (Lisa) skrev 2020-09-20 14:41:05 följande:

    Ja, jag vet att jag ser det negativa.

    För att sånt inte får hända!

    Folk anmäls till soc för en massa skitsaker och anmälningsplikten gör att människor t ex inte vågar söka för sin psykiska ohälsa för att de vet att det per automatik går en anmälan till soc om det finns barn i familjen.

    Jag vet att det är så, jag har genom jobbet en bekant som är psykolog och vi har pratat en hel del kring detta problem.

    Folk blir av med sina barn pga lögner. Och det är oacceptabelt.


    Det finns en plikt att anmäla oro, men inte att med automatik göra en orosanmälan enbart för att någon söker hjälp.
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Sun 20 Sep 2020 14:56
    #7
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-20 14:53:00 följande:

    Självklart finns det brister och misstag görs inom socialtjänsten som är befolkad av människor. Precis som misstag sker hos polisen, på ica och inom sjukvården. Givetvis är det misstagen som hamnar i tidningar och tv, men man är ganska korttänkt om man tror att detta är normen och det som är vardagen på ett socialkontor. Största delen av vårt arbete handlar om frivilliga stödinsatser som klienten själv sökt och eftefrågar och som klienten är nöjd med. Detta hamnar såklart inte på uppdrag granskning.

    När det gäller vissa saker som tvångsvård av små barn så ligger det i sakens natur att Föräldrarna anser att de blivit felaktigt bedömda, om de haft insikt i sina brister hade man troligtvis kunnat jobba med detta utan att placera barnen.


    Vore det så enkelt löst så hade inte t ex Kalla fakta tagit upp det i granskande reportage.

    Misstagen som soc gör skickar människor i döden. Det är fakta och går inte att prata bort.
  • Anonym (Soc.)
    Sun 20 Sep 2020 14:59
    #8
    Anonym (Lisa) skrev 2020-09-20 14:56:45 följande:

    Vore det så enkelt löst så hade inte t ex Kalla fakta tagit upp det i granskande reportage.

    Misstagen som soc gör skickar människor i döden. Det är fakta och går inte att prata bort.


    Såklart är det exakt så enkelt som att det som tas upp i uppdrag granskning är just misstagen., inte det som är vardagen och det normala. Hur tänkte du där?
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Sun 20 Sep 2020 14:59
    #9
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-20 14:55:06 följande:
    Det finns en plikt att anmäla oro, men inte att med automatik göra en orosanmälan enbart för att någon söker hjälp.
    Så du menar att psykologen jag pratade med far med osanning?

    Detta gäller också om man söker hjälp för ett missbruk. Många gånger söker man inte hjälp för att man VET att soc kommer bli inblandat.
  • Anonym (Lisa) Trådstartaren
    Sun 20 Sep 2020 15:01
    #10
    Anonym (Soc.) skrev 2020-09-20 14:59:15 följande:
    Såklart är det exakt så enkelt som att det som tas upp i uppdrag granskning är just misstagen., inte det som är vardagen och det normala. Hur tänkte du där?
    Jag tänkte det jag skrev, frågan är hur du läste.
Svar på tråden Soc och deras utrednngar